Ta tema kalbėta labai daug,
nuo Platono Valstybės iki W. M. Thackeray
Tuštybės mugės ir L. Buñuel‘io filmo Buržuazijos spindesys ir skurdas, iki
mano paties knygos Po pono ir tarno… Nors
šia tema itin kritiškai rašė dešimtys garsiausių filosofų, valstybės veikėjų,
tačiau tuštybės fabrikai veikia kaip veikę: susiliedami su kūrybinėmis
industrijomis, šiuolaikinėmis madomis, pasidabindami naujomis žvaigždėmis,
besipuikuodami pelnu ir užgrobtomis sielomis, pažabotu mąstymu, nususintais jausmais.
Šis tuštybės gausmas pasireiškia visur kur: nuo aimanų, kankinančių dievų
ausis, iki pigaus malonumo, susiliejančio su kičine liaudies meno stilizacija
ar popsiniais bumčikais.
Kur slypi ši industrinė
olos šešėlių sėkmė? Platono požiūriu ji kyla iš meno gebėjime kurti „malonumą
ir sielvartą“ (Platonas, Valstybė, 607d). Jis vienas pirmųjų pastebėjo, kad nuolatinis,
ciklinis malonumo ir sielvarto dainavimas, rodymas, vaizdavimas, galiausiai,
yra dvasinio nuosmukio ženklas. Ar tame sadomazochistiniame tautiniame godojime
slypi kokia nors meno kūrinio prigimtis, apie kurią skirtingai samprotavo F. Nietzsche,
M. Heideggeris, T. Adorno? Ar tai dar menas?
Tačiau ne tik pigaus
malonumo ir dar pigesnės kančios kultūra, prastai stilizuoto ir niekada
neegzistavusios liaudies meno viešos reprezentacijos, nesibaigiantys savęs kaip
visų laikų aukos vaizdavimai, itin pigi ir menkavertė populiarioji kultūra, bet
ir sustabarėję, nieko naujo neįkvepiantys meno akademikai yra tie, kurie
skelbdami kuriantys meną, kvailina, mezga dvasios pančius, nususina vaizduotę.
Ar tai, ką jie daro yra menas? O jei tai, tai koks jis? Ar sekant Heideggeriu,
galima į šias tariamybes žiūrint rimtai kalbėti apie poezijos ir tiesos, arba
esmės išviešinimą. Apie tai daug kalbėjo ir Gadameris, Maceina, manę, kad
tikrasis menas, poezija atskleidžia medžiagoje tvarias, bet paslėptas tiesas.
Tačiau dauguma minėtų mąstytojų gana atokiai laikėsi ne tik populiariųjų renginių
ir vaizdų, bet ir savo laiko nekomercinio, avangardinio, rizikuojančio ir ties
buvimo riba stovinčio meno.
Taigi, mažų mažiausiai
galime kalbėti apie tris meno kūrinio kokybes: būti populiariosios nuomonės
reiškėju, klasikiniu būdu liudyti tariamas amžinąsias tiesas, ar ties rizikos
riba plėsti ir keisti mūsų kultūrą ir civilizaciją. Pirmieji du būdai: dogmos
ir populizmas puikiai tarpusavyje sugyvena oponuodami vienas kitam ir sukurdami
iliuzinius tikrovės polius, esą visa kita yra tarp jų. Tarp išpuoselėto ir
beveik niekam neįdomaus akademizmo ir pigių, patrauklių tuštybės vaizdų. Pusiau
gyvas, nususintas akademinis, tradicinis menas, susijusi poezija, muzika,
tapyba, kuriais mintame mokyklose, akademijose, universitetuose ir filharmonijose,
yra būdas parodyti aukščiausias sielvarto ir formos gaidas. Šis nuolatinis
stilingas, gerai subalansuotas requiem
oponuoja pigiam popkultūriniam malonumui ir draudžia ar net naikina naujas
tikroves kuriantį, rizikingą, avangardinį meną: tapyboje, naujosiose medijose,
muzikoje, kine ...
Mūsų politinės tikrovės
vulgarumas, politikų reikalavimas išsaugoti arba formą, arba kančią, kitoje
vietoje kompensuojamas vulgaraus ir pigiausio popso ir malonumo. Toks pasaulis
ne tik negali sukurti nieko naujo, bet ir patirti tai, ką kiti sukuria
originalaus. Pataikavimai sielvartui ir malonumui – yra klystkeliai, apie
kuriuos prakalbo dar Platonas. Iš dalies šiai temai Platonas skyrė savo Valstybės dešimtąją, paskutinę, knygą
(skyrių). Žinoma, populiariajai viešumai argumentai, teikiami Platono vadu, nėra
įtikinami dėl daugelio dalykų: esą jis gynė militaristinę valstybę, vystė totalitarinį
mąstymą, išaukštino gerovės idėjų realumą, pateisino vergovę ir patriarchalizmą.
Tačiau visos šios neigiamos charakteristikos yra „ne į temą“, jos skirtos
glianciniams sensacijų žurnalams, o ne diskusijai
apie mėgdžiojimo vaidmenį valstybės reikaluose. Ir jau vien todėl, kad jis
vienas pirmųjų taip aiškiai ir vaizdingai kritikuoja nuomonių ir stabų pasaulį,
susieja mėgdžiojimo kritiką su gyvenimu atspindžių oloje, verta su juo diskutuoti.
Platonas kalba apie
keistą, absoliutų kūrėją, kurį apibūdina „nuostabaus meistro“ vardu:
„-Palauk, tu dar labiau
nustebsi: šitas meistras ne tik sugeba pagaminti įvairius daiktus, jis sukuria
visa, kas auga iš žemės, visas gyvas būtybes, taip pat ir patį save, be to, dar
ir žemę, dangų, dievus ir visa tai, kas yra danguje ir kas yra Hade, po žeme“ (Platonas,
Valdovas, 596c).
Nenoriu dabar leistis į Valdovo vertimo ypatybes susijusias siu
demiurgo, despoto ir kratos (galios) vardais ir meistro vardo kilme, nors
meistro vardo demiurgiška kilmė ir sąsajos su žmogumi yra labai reikšmingos.
Tačiau, naudodamiesi, lotyniškais ir vokiškais graikų idėjos vertimais, kuriais
rėmėsi ir J. Dumčius (išvertęs į lietuvių kalbą Valstybę) paklauskime, kas tas didysis meistras, kuriam būdinga
pati meistrystės esmė? Galima manyti, kad tai ypatingas, išsiskiriantis iš visų
kitų Dievas – absoliutus visų idėjų bei savo būties demiurgas. Iš jo veiksmų
kyla visos kitos meistrystės. Demiurgas sukuria daiktus pačius savaime, tiksliau
jų idėjas, kurių būtis yra esminga. Pavyzdžiu, aukščiausias meistras sukuria
lovos idėją, t.y. vienintelę lovą savaime. Visi kiti ją mėgdžioja: pirmiausiai
amatininkai, o paskui ir amatininkus kopijuojantys dailininkai. Tokiu atveju
dailininkai, poetai, vaizdakaliai užimą paskutinę, menkiausią vietą naudingų
veiklų sąraše. Tačiau, tas, kuris kuria pačias idėjas, būties savaime
pagrindus, laikomas aukščiausiu meistru. Prasčiausiais ir nereikšmingiausiais
valstybei menais Platonas laiko dailę ir poeziją. Kodėl? Tik tuo atveju, kai
jie yra tik blizgantys bekraujai veidrodžiai, kai jie kuria iliuzijas, bet ne
tada, kai jie yra naudingi valstybei, ne tada, kai gieda himnus, šlovina
valdovus, ugdo dorybes ar kuria naują pasaulį.
Platonas daikų (ne būties) atžvilgiu išskiria tokias meistrystės formas:
„-Kiekvieno daikto
atžvilgiu yra trys menai – menas juo naudotis, menas jį gaminti ir menas jį
pamėgdžioti.“ (Platonas, Valdovas 601 d).
Tačiau,
diskutuodamas kas yra kas, Platonas pastebi, kad fleitininkas, kuris naudojasi muzikos
instrumentu yra aukščiau nei amatininkas, nors grodamas tik imituoja gyvenimo
jausmus. Taip atsitinka, nes meistras tik gamina fleitą, o muzikas ją valdo ir
iššaukia mūsų jausmus, įkvepia ar numaldo aistras. Kitaip tariant, meistrai,
kurie imituoja tikrovę ir tapo vaizdus ne visada yra blogesni už amatininkus, o
gali juos ir pralenkti savo svarba, bet tik ne tada, kai gamina malonius ar
sielvartingus tikrovės atvaizdus.
Platonas
meistrystę naudotis praktiniais
sumetimais laiko geriausiu sprendimu, o išskiria meną valdyti visų labui.
Lyderiavimas, arba viešas spektakliškumas, menkiausia iš aktorystės rūšių, yra
prastas didžiųjų imitavimas, svetimų kaukių nešiojimas. Šis menas, sekant
Platono logika, turėtų būti priskirtas žemiausiai iš meistrystės pakopų, kenksminga,
išpaikinančia veikla ir turi būti išvytas iš valstybės. Dora valstybė neturėtų
įsileisti apsimetėlių, vaizduotojų lyderių. Iš tiesų jiems tinka Platono
pastaba:
„-Atrodo šiuo atžvilgiu
mes visiškai sutarėme: pamėgdžiotojai neturi deramo supratimo apie tai, ką jie
vaizduoja [...]“ (Platonas, Valstybė 602 b) ... „-Aiškus dalykas, kad poetas
pamėgdžiotojas iš prigimties neturi nieko bendra su protinguoju sielos pradu
[...]“ (Platonas, Valstybė 605a).
Tačiau, kai kuriuos iš
dailininkų ir poetų Platonas vis dėlto prilygina amatininkams. Jie yra dorybių
įtikinėtojai ir ugdytojai, tą ką šiandien laikytume edukacine arba propagandine
meno funkcija:
„-Sutik, kad Homeras yra
didžiausias poetas ir pirmasis tarp tragedijų kūrėjų, bet žinok, kad iš poezijos
į mūsų valstybę, reikia įsileisti tik himnus dievams ir panegirikas žymiems
žmonėms;“ (Platonas, Valstybė 607).
Kitur jis siūlo šią
edukacinę, propagandinę, religinę įtikinėjimo veiklą vykdyti proza,
pasakojimais, t.y. kas arčiau filosofijos ar politikos. Bet man šiuo atveju
svarbu atskirti paprastus spektaklio, vaizdavimo, tuščio imitavimo, reklamos ir
lyderystės veiksmus nuo doros amatininkystės. Socialinė inžinerija, dorovės ir
religinės idėjos, santvarką palaikančios programos nėra priskirtini
paskutiniajam tuštybės ratui. Toks menas – šlovinti dievus ir rašyti
panegirikas valdovams ir valstybei nėra iš maloniausių ir daugiausiai kuo gali
būti – amatu, tokiu pat, kaip gaminti lovas ar fleitas. Propagandinio meno,
įvairių socialinės reklamos projektų, pagalbos švenčiant valstybės ar religines šventes neverta
lyginti su tuštybės gamintojais, o prilyginti meistriškiems darbininkams. Vis
dėlto, tai nėra nei tas menas, kuris yra valdymas, organizavimas, žadinimas
veiklai, nei tas menas, kuris atveria naujus būties horizontus ar kuria
alternatyvius pasaulius.
Tačiau, prisiminkime vėlesnius Platono kritikus, pradedant Aristoteliu, ar viduramžių
nominalistais, pavyzdžiui, Williamu Ockhamu, kuris abejojo idėjų realiu
egzistavimu. Jais remiantis, galima oponuoti Platonui: žymiausi menininkai įkūnija,
įgyvendina ir taip išskleidžia arčiausiai Dievo esančias idėjas. Dar daugiau, šiandien,
sekdamas Jurgeno Habermaso viešo komunikacinio veiksmo teorija, pridurčiau: kai
kurie iš menininkų sugeba išviešinti mūsų visų bendravimu sukurtas, įgalintas
būti, idėjas, reikšmingiausius būties švyturius. Be šio išviešinimo, idėjos
neįgauna pakankamos reikšmės ir svarbos virsti ypatingomis dorybėmis,
pilietiniais idealais, valstybės santvarka, būti suderintais su mūsų siekiniais
ir taip virsti tikrove. Todėl dalis dailininkų ir poetų vykdo šią aukščiausiojo
meistro funkciją: kuria idėjas, save pačius, dievus, moralę, mūsų Rojų ir
Pragarą. Iš jų rizikingos ir avangardinės veiklos kyla mūsų aukščiausia,
laisviausia būtis; iš jos srūva kultūra ir civilizacija. Jie vykdo demiurginę
būties veiklą, o ne kuria propagandą ir panegiriką, kas taip pat nėra labai blogai,
lyginant su visiškos tuštybės ir spektaklių gamyba.
Kaip atskirti kupiną
būties meną nuo tuštybės apologetų, nuo begalybės kas dieną protą naikinančių
vaizduotojų, kurie neverti net propagandos ar socialinės inžinerijos vardo? Paprastai
šie tuštybės pardavėjai nekviečiami net į rūmus būti dvaro dainiais. Tačiau
spektaklių ir tuštybių gamintojai yra reikalingi miniai, minios demokratijai. O
norėdami už savo tuščiakalystę gauti duonos žiauberę yra pasirengę trumpai tarnauti
tokiems pat tariamiems lyderiams, kurie neturi nieko bendra su visuomenės savivalda
ar valstybės valdymu. Štai puiki kompanija: puošnios lyderystės ir valdymo
kaliausės ir tuščiakalbiai minios audrintojai. Visi jie yra būties, kultūros,
civilizacijos pakraščiuose, jie – purvinas mūsų paviršutiniškumo veidrodis.
Universitetai, šios
didžiosios kanonų saugotojos ir kalyklos, vien jau savo rūstumu skatina gatvės
margumą ir tuštybę. Nei viena, nei kita nepalieka vietos rizikingam, ties
niekio ir būties riba balansuojančiam menui, žengiančiam patyrimo ir suvokimo
ašmenimis. Pasibaisėjimas, kurį sukelia šiuolaikinė eksperimentinė kūryba
skatina akademinius dogmatikus ir gatvės populistus vienodai nekęsti viso, kas
yra iš tiesų nauja, pažangu, netikėta, kas neduota tiesiogiai suprasti, kas
nekyla nei iš malonumo, nei iš sielvarto... O juk būtent šis menas dar gaivina
iš išorės jau sužiedėjusią, o viduje pūvančią mūsų gyvenimo duoną.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą