Studijuodamas
buv.Jugoslavijos kairiuosius susidūriau su aiškiu ir labai argumentuotu dviejų
pusių susidūrimu, - pusių, kurios yra labai populiarios Kroatijoje ir iš dalies
Slovėnijoje ir Serbijoje. Vienus iš dalies priskirkime „autonomistams“ (kiek
perlenktas pavadinimas: jie yra kažkas tarp Deleuze, Negri ir Žižeko. Nežiūrint
Žižeko fetišistinio stalinizmo (kodėl ne titoizmo?) jis nepateikia išplėstinių
politinės ekonomikos argumentų ar socialinės inžinerijos kritikos, kuri jį
suartintų su stalinistine-titoistine idėja. Anekdotai ir psichoanalizė
aiškinant didžiąją inžineriją yra aiškiai nepakankami, kaip ir autonomizmo
argumentai, visur, kur reikalingas didelis masių ir kapitalo akumuliavimas:
statant didelius miestus, tiesiant kelius, plėtojant ilgalaikius mokslinius ir
daug sąnaudų reikalaujančius mokslinius tyrimus ir eksperimentus, gaminant
atominių ar kitų elektrinių generatorius ir t.t.
Štai kodėl vienas iš naujojo po-titoistinio socializmo
kūrėjų: sociologas Vjeran‘as Katunarič‘ius (knygoje Svetski antibarbarus: o
uzrocima propasti bivšieg i nadolaska novog socijalizma) vadina
autonomistus plačiąja prasme - socializmo barbarais. Socializmo barbarybė
slepiasi po argumentais esą monada, kaip sau-sąvoka yra kažkas tikriau, nei
socialinis susitarimas, arba, egoistinė savimyla ir saviplėtra yra kažkas
autentiškiau, nei solidarumas ir draugystė. Pasak Katunarič'iaus, dažniausiai,
autonomistai=socializmo barbarai išaukština marginalines bendruomenes, kovoja
už mažumų teises, kritikuoja atskirtis ir taip užtikrina mažumų ir įvairovės
didesnį socialinė dalyvavimą bei tuo pagrindu kalba apie naują komunizmą.
Priešingai, aš manau, kad mažumų potencialo, kūrybinės įvairovės ir atvirumo
įteisinimas neabejotinai yra labai svarbus dalykas, ir to post-titoistai beveik
nepastebi. Tai vėl ir vėl juos grąžina į buvusios socializmo doktrinos
diskusijas. Tai ką siūlo autonomistai: daugialypumus ir atvirumą, deteritorizaciją
ir mažąją politiką yra pažangios idėjos, o rizomatiškumo principas toli
pralenkia titoistų savito socializmo idėją. Tačiau titoistai, patyrę darbininkų
savivaldos (samoupravljanje bei valdžios decentracija (tarp partijos ir
darbininkų)) kūrėjai ir suvokiantys tokios savivaldos problemas aiškiai ir
tiksliai formuluoja autonomistų utopiškumą: dėl būtinybės spręsti tai, ką
Deleuze vadina molinėmis problemomis ir kas yra susiję su kitokio mąstymo:
inžinerinio, mobilizacinio, planinio svarba. Post-titoistai taip pat nurodo:
didžiosios inžinerinės idėjos yra negalimos be aiškios utopijos, tolimos
ateities vizijos, kurios užtikrina dirbančių ir kovojančių žmonių entuziazmą,
didingumą, pasiaukojimą ir laimę, nepriklausomai nuo buržuazinio gerovės principo,
kuris laikytinas svarbia, tačiau antraeile vertybe.
Taigi, vienas iš klausimų yra: kaip suderinti autonomizmo
pasiekimus su socialinio konstruktyvizmo patirtimi? O ne atmesti autonomizmą,
kaip žaidimą, kuris neturi jokių politinių šansų, o išlieka tik nedidelio
kiekio kairiųjų ir dar tarpusavyje nesutariančių intelektualų žaidimu.
Tačiau yra ir kitas
klausimas, kurio moko titoizmo ir buvusios Jugoslavijos patirtis: kaip giliai
ir išsamiai spręsti tautinius klausimus? Dažniausiai nei autonomistai nei
Europos Naujoji kairė to klausimo nesugeba deramai suformuluoti,
nekalbant jau, kad jį praktiškai spręsti. Utopiškai laikydami tautiškumą
atgyvena, istoriniu konstruktu, jie remiasi tokia pat iliuzine, ideologine
klasinės sąmonės idėja, o dar blogiau - apskritai atsisako sąmonės formų
svarstymo, manydami, kad tokios plačios sąvokos nieko neaprašo. Atsisakius
diskutuoti tautinius klausimus Europoje pretenduojama visiems laikams likti
marginalija: reikėjo to pasimokyti jau nuo 1917 metų, kai užgimęs kairysis
revoliucinis radikalizmas nuolatos pralaimėdavo susidūręs su tautiniu
pasipriešinimu. Skirtingai nei autonomistai ar Naujoji kairė, titoistai tai ne
tik suvokia, bet ir šį klausimą laiko vienu iš pamatinių savo veikloje, šalia
darbininkiškos savivaldos ir valdžios decentracijos.
Dar vienas klausimas yra darbuotojų savivaldos ir rinkos
suderinamumas. Šio klausimo tinkamai politinės ekonomikos prasme nekelia
autonomistai. Jį bando kelti Naujoji kairė, pirmiausiai buvę Jugoslavijos Praxis filozofija (Praxis mokykla Belgrade
ir, daugiausiai, Zagrebe) mokyklos atstovai (Gajo Petrovič, Milan
Kangrga, Mihailo Markovič ...), jugoslaviško Frankfurto mokyklos varianto
mąstytojai ir iš dalies kritiški post-titoistai (pirmiausiai Milovan Đilas
(Džilas) pasekėjai). Džilas, pradžioje buvęs aktyvus Stalino ir Tito sekėjas,
vienas svarbiausių Jugoslavijos komunistų partijos ideologų, o po to
persekiojamas ir kalinamas disidentas bei komunizmo sistemos kritikas, vienas
pirmųjų nuosekliai ir giliai parodė socialistinės politinės-ekonomikos
problemas, darbininkų savivaldos, pridėtinės vertės perskirstymo neefektyvumą
remiantis XIX amžiaus marksistinėmis teorijomis. Jos tiesiog paseno ir Marxo Kapitalo
viešos studijos čia nebepadės ... (kolektyviai jį studijuoti - lavinimasis ar
ieškojimų klystkelis?) Kai tik Tito leido darbininkams važiuoti uždarbiauti,
šie, nežiūrint visos Jugoslavų savivaldos, veikiančių darbininkų tarybų,
nuolatinės biurokratijos kritikos ir jos mažinimo, tariamo komunistinio
sąmoningumo pasirinko ne entuziazmo ilgalaikį didingumą ir prasmę, o
Vokietijoje uždirbamą gerovę. Dar daugiau, darbininkų savivalda lėmė
Jugoslavijos fabrikų neefektyvumą: pinigai buvo išeikvojami atlyginimams, ne
investicijoms, o pavydas neleido mokėti ekspertams daugiau, kad įmonės galėtų
tinkamai atsinaujinti ir konkuruoti rinkoje. Jokios kitos, efektyvios ir
veikiančios (ne prasimanytos) ekonominės sistemos nebuvo pasiūlyta. Socializmo
kūrimas pasirodė besąs nepalyginamai sudėtingesnis reikalas, nei apie tai manė
marksistai, pavyzdžiui, Antonio Gramsci, Karl Korsch, Georg Lukács ...
Ryšium su visa šia diskusija teko apsilankyti Zagrebe
gegužės mėnesyje vykusiame Subversive festivale, skirtame : Utopija
demokracije svarstymams, kur pasirodė visa aibė žvaigždžių: Oliveris
Stone‘s, S. Žikekas, Tariq Ali, Chantal Mouffe, Yanis Varoufakis ir dar daug
kitų). Buvo diskutuojama daug laisvės, kairumo, partinės veiklos, autonomizmo,
meno, kino ... temų. Barai ir gatvės aplink kino Europa centrą buvo
prisipildžiusios post-titoistų, Praxis mokyklos gerbėjų, naujųjų autonomistų
... įvairiausio plauko anarchistų ir Naujosios kairės atstovų. Tačiau (ir gal
gerai) nebuvo jokios vienybės ar solidarumo, nors visa alsavo naujos santvarkos
Europai dvasia. Buvusi Jugoslavija Kroatijos vedina šiais metais įžengia į ES.
Josipo Broz Tito dvasia (jis kilęs iš Zagrebo) ir Praxis iš ten pat, Žižekas iš
Liublijanos (Slovėnija) ir jo gausūs pasekėjai iš Kroatijos: jų aktyvizmas taps
iššūkiu ES.
Tačiau mano diskusijos apsiribojo minėtais klausimais:
Titoizmo ir Praxis mokyklos suderinamumu, rinkos ir darbininkų savivaldos
dermės, autonomizmo ir socialinio konstruktyvizmo konfliktu.
*Straipsnis parengtas vykdant projektą: Sovietinių atminties ritualizavimo formų perėmimas: lyginamoji Vidurio-Rytų Europos analizė“; paraiškos registracijos Nr. VAT-43/2012, pagal nacionalinę mokslo programą „Valstybė ir tauta: paveldas ir tapatumas“.
*Straipsnis parengtas vykdant projektą: Sovietinių atminties ritualizavimo formų perėmimas: lyginamoji Vidurio-Rytų Europos analizė“; paraiškos registracijos Nr. VAT-43/2012, pagal nacionalinę mokslo programą „Valstybė ir tauta: paveldas ir tapatumas“.
1 komentaras:
Ar teko susidurti su automatizuotais inžineriniais valdikliais, tokiais kaip PXC ?
Rašyti komentarą