Kas kartą kai švenčiamos Spalio revoliucijos šventės, paskelbusios Tarybų
valdžios pergalę, tenka prisiminti ne triumfą, o tragediją: apie laimėjusias ir
čia pat sušaudytas tarybas. Rusijos imperijoje tarybos (советы) atsirado
1905 metų revoliucijos laikotarpiu, kaip Ivanovo-Voznesensko ir Pietų Uralo
darbininkų saviorganizacijos forma, kaip profesinių sąjungų veiklos
organizavimo būdas ginant savo politines teises. Jų pagrindinė funkcija buvo
tai, kas šiandien priimta vadinti „tiesioginiais veiksmais“ – streikų ir
protestų organizavimas ir koordinavimas, rūpyba streiko dalyvių šeimomis ir
kitokia pagalba, streiko pasiekimų, susitarimų kontrolė. Visa tai atkartojo
lenkų Solidarumas po 1980 metų ... Kitas klausimas: rinkimai, dėl kurių kurių
teisės ir skaidrumo darbininkai kovojo nuo 1905 metų suburdami tarybas. Tarybos
nebuvo susijusios su didesne darbininkų kontrole, kurią galėtų plėtoti
savininkas, o su rezistencija ir orumo, garbingumo, darbo sąlygų gerinimo
klausimais, su kitokio gyvenimo: laiko ir erdvės, kūrimu. Jos nuo pat pradžių
nebuvo susijusios su bolševikų partija, buvo kito tipo organizacijos, kurios
tik galėjo bendradarbiauti su politinėmis partijomis, bet neprivalėjo to
daryti. Štai kodėl V. Leninas tuo metu nuolatos diskutavo apie
„tradeunionizm‘ą“ , kaip klaidingą kelią. Jis dar ilgą laiką, iki pat 1917
metų, nebuvo tikras, kad politinis organizavimosi būdas – tarybos yra tinkama
organizacija jo įsivaizduojamam šuoliui iš pusiau feodalizmo į socializmą
įgyvendinti. Bet tiek apie Leniną ...1918 metų Visos Rusijos
Steigiamasis susirinkimas turėjo nustatyti porevoliucinę valstybės
santvarką. Tačiau atvirus ir pakankamai demokratiškus rinkimus į susirinkimą
atstovaujančias tarybas bolševikai pralaimėjo. Triuškinančia dauguma laimėjo
eserai (socialdemokratai) ir jų tarybų atstovai, kurie atmetė V. Lenino ir kitų
komunistų dekretus. Atitinkamai bolševikai išvaikė Steigiamąjį susirinkimą, o
vėliau, kilus demonstracijoms – jas sušaudė. Tarybų sukilimai vyko 1919-1920
metais įvairiuose Rusijos miestuose, įskaitant Petrogrado Vasiljevo rajono
laivų statytojų, t.y. revoliucijos proletariato, sukilimą, kuris taip pat buvo
sušaudytas. Garsiausios yra sukilusios Kronštadto tarybos, tų revoliucionierių
jūreivių, kurių dėka apskritai Spalio revoliucija įvyko. Tačiau ir jos buvo
sunaikintos ginkluoto susidūrimo metu 1921 metais. Tokiu pat būdu buvo
sušaudytos įvairios kitos tarybos Ukrainoje.
1956 metais revoliucijos metines komunistai šventė šaudant į vengrų
sukilimą. Dažnai apie jį rašoma, kaip apie antitarybinį. Tai yra didelė klaida,
net jeigu vartojame žodį “antisovietinis”. Sukilimas buvo prieš primestą
komunistinę santvarką ir nesavarankiškumą, prieš ideologinę tamsybę, kritikos
nebuvimą, bet ne prieš tarybas. Priešingai, sukilimas rėmėsi darbininkų,
tautinėmis ir revoliucinėmis tarybomis, t.y. tiesiogine savivalda ir
tiesioginių veiksmų organizavimu bei konkuravo su partine sistema, su visa
komunistine santvarka. Tarybų bei tiesioginės savivaldos principai 1956 metų
Vengrijoje paskatino leisti aibę nepriklausomų laikraščių, atkurti visuomenės
įvairovę, labai greitai išjudinti verslą bei skatinti savarankiškumą, ką aš,
sekdamas I. Kantu, vadinu apšvieta. Per trumpą laiką Vengrijos tarybos
(aktyviai veikė spalio 23 - lapkričio 9 dieną) sugebėjo organizuoti atstovavimo
sistemą susietą su valstybe ir kariuomene, tuo parodant gyvybingumą, gebėjimą
organizuoti savivaldą ir atstovavimą. Tarybos buvo alternatyva komunistų
partijai ir, sunku pasakyti, ar jos buvo alternatyva hegemoninėms partinėms
sistemoms. Tačiau, sutiksiu su H. Arendt (jos „Apie revoliuciją) – tai yra
pagrindas svarstymui. Tarybos siūlo kitokį visuomenės, net valstybės valdymo
modelį, kur pagrindinis vaidmuo tenka savivaldai ir savarankiškumui, įvairių
svarstomųjų asamblėjų kvietimui ir įgaliojimų delegavimui, t.y. politinės
galios demokratiniam paskirstymui. Priešingai, politinės partijos, Komunistų
partija, kaupė delegavimo galią, nuolatos save įteisindavo, tačiau nevykdė
plataus įgaliojimų paskirstymo, t.y. priešinosi demokratinei politinės galios
distribucijai. Štai kodėl Spalio revoliucija, griaudama carinę imperiją ir
tautų kalėjimą, turėjo galimybę sukurti plačią demokratiją, bet tuoj pat
užleido valdžią „profesionalių revoliucionierių“, o iš tiesų aukščiausių
partinių funkcionierių diktatui ir diktatūrai.
Ta proga keletas tezių:
1. Partijų realizuojami demokratijos, valdžios pasidalijimo principai ir
formos dažnai nesuteikia ir nepalieka vietos pilietinėms tarybos ir tiesioginei
savivaldai. Dar daugiau, masių organizavimasis iš apačios ir
demokratinis įgaliojimų paskirstymas neretai prieštarauja partinei disciplinai
ir populiarumo akumuliavimui. Todėl prieštaravimas tarp tiesioginio veiksmo
principus puoselėjančių tarybų ir ideologines programas plėtojančių partijų yra
neišvengiamas. Kita vertus toks prieštaravimas nėra savaime blogis, o
vienpartiniu atveju – šis prieštaravimas yra labai svarbus ir tai įrodo
Lenkijos Solidarumo idėjos.
2. Partinės hegemonijos principas, į LR atkeliavęs pakitusiu pavidalu iš
bolševizmo laikų, nesukuria net iliuzijos realiai tiesioginei savivaldai: nei
verslininkams, nei darbininkams, nei tikintiems ... Iš čia ir
"Occupy...", "Užimk..." idėja. Tik tiesioginis įvairių klasių
ir profesinių sąjungų atstovavimas tarybų principu, tiesioginiai rinkimai ir
įgaliojimai, gali plačiau demokratizuoti visuomenę, nei tai daro partinė
sistema.
2. Sutinku su H. Arendt, teigiančia, kad tarybas
komunistai sušaudė Krondštato jūreivių sukilimo metu (H.Arendt "Apie
revoliuciją"). Krondštato tarybų sunaikinimas ir pasmerkimas bei
Steigiamojo suvažiavimo išvaikymas ir vėlesnis sušaudymas - buvo revoliucijos
pabaiga ir bolševikinės, t.y. partinės, diktatūros pergalė. Jokios Tarybų
Sąjungos niekada nebuvo, buvo Komunistų Sąjunga, t.y. partijos hegemonija; ne
TSRS, o KPRS (Komunistinių partijų respublikų sąjunga). Griuvus KPRS pasikeitė
daug, tačiau partijų dominavimas išliko, o tarybų ir tiesioginės savivaldos yra
labai mažai. Tarybų istorija Vakaruose ... būtų svarbi pamoka tarybų raidai
Lietuvoje.
3. Geri pavyzdžiai. Tarybų ir tiesioginės demokratinės savivaldos klausimas yra aktualus kai kurioms LR. Ministerijoms: Švietimo, Kultūros. Jos bando organizuoti darbus kuriant tarybas, kaip skaidrumo garantą ir aiškesnį viešų interesų atstovavimą ... Iš principo, tarybų klausimą gali svarstyti visi: nuo aktyvių krikščionių, prisimenančių parapijinę tarpukario Lietuvos praktiką, iki liberalų ir kairiųjų, kalbančių arba apie smulkaus ir vidutinio verslo atstovų tarybas, arba apie profesines sąjungas ir realias seniūnijas. Kiekvienos iš tarybų savimonės ir praktikos raida, branda yra ilgas ir skausmingas kelias.
4. Tarybos bręsta kartu su sąmoningumu ir kooperacija. Labai sunkus procesas. Po klasinės sąmonės teoretikų analizės: parapijinės tarybos negalimos be gilaus tikėjimo ir aukojimosi; darbininkų - be brandaus profesinio sąmoningumo, įskaitant profesionalumą; valstiečių - be valstietiškos pasaulėjautos įskaitant socialumą ir ūkiškumą ... smulkaus ir vidutinio verslo - be realios kooperacijos praktikos ...
5. Iššūkis taryboms: netapti vulgarios minios atstovais. Komunistų šūkis apie bežemių, mažažemių, apie nekvalifikuotų darbininkų tarybas ne tik įtvirtino partijos diktatūrą, bet ir sukūrė blogą precedentą ignoruoti meistrystę, gebėjimus, pasiekimus, žinias. Pasiduoti minios geismams vadinasi ... galiausiai išaukštinti partijų vaidmenį.
3. Geri pavyzdžiai. Tarybų ir tiesioginės demokratinės savivaldos klausimas yra aktualus kai kurioms LR. Ministerijoms: Švietimo, Kultūros. Jos bando organizuoti darbus kuriant tarybas, kaip skaidrumo garantą ir aiškesnį viešų interesų atstovavimą ... Iš principo, tarybų klausimą gali svarstyti visi: nuo aktyvių krikščionių, prisimenančių parapijinę tarpukario Lietuvos praktiką, iki liberalų ir kairiųjų, kalbančių arba apie smulkaus ir vidutinio verslo atstovų tarybas, arba apie profesines sąjungas ir realias seniūnijas. Kiekvienos iš tarybų savimonės ir praktikos raida, branda yra ilgas ir skausmingas kelias.
4. Tarybos bręsta kartu su sąmoningumu ir kooperacija. Labai sunkus procesas. Po klasinės sąmonės teoretikų analizės: parapijinės tarybos negalimos be gilaus tikėjimo ir aukojimosi; darbininkų - be brandaus profesinio sąmoningumo, įskaitant profesionalumą; valstiečių - be valstietiškos pasaulėjautos įskaitant socialumą ir ūkiškumą ... smulkaus ir vidutinio verslo - be realios kooperacijos praktikos ...
5. Iššūkis taryboms: netapti vulgarios minios atstovais. Komunistų šūkis apie bežemių, mažažemių, apie nekvalifikuotų darbininkų tarybas ne tik įtvirtino partijos diktatūrą, bet ir sukūrė blogą precedentą ignoruoti meistrystę, gebėjimus, pasiekimus, žinias. Pasiduoti minios geismams vadinasi ... galiausiai išaukštinti partijų vaidmenį.
6. Tarybų ir partijų atmintis yra skirtingos. Taryboms
yra artimesnė daugiakultūrinė geneologija, kai įvairios grupės pasakoja savo
kilmės istorijas ir nebando rasti bendrų dėsnių. Priešingai, partijoms yra
artimesnė istorija. Komunistų partijos istorija, kaip vienas svarbiausių SSRS
propagandos ir ideologinio auklėjimo instrumentų visiškai ignoravo Tarybų
istoriją, kuri sovietiniu laikotarpiu taip ir nebuvo sukurta. Atitinkamai ir
šventės: tarybos organizuoja ciklinas, bet ideologiškai menkai motyvuotas
šventes, o partijos remiasi didžiaisiais pasakojimais, ignoruojant vietos
bendruomenių atmintį.
Įdomus ir svarbus Sovietų istorijos
epizodas : laipsniškas tarybų išstūmimas kita visuomenine organizacija –
konjunktūrine visuomene – obščiestviennost‘ – ir visuomeniniais
kolektyvais (общественные коллективы).
Priminsiu, V. Leninas ir kiti Rusijos marksizmo kūrėjai aukštai vertino Rusijos
“bendruomeninio” turto valdymo patyrimą iki P. Stolypino reformų, kai žemė buvo
skiriama ne individualiam ūkiui, o daug kur – bendruomeniniam valdymui, kas
esmingai skyrėsi nuo Lietuvos ar Lenkijos patirties tuometinėje Carinėje
Rusijoje. Todėl vėlesnį visuomeninės paskirties turtą ir savivaldą buvo bandoma
vystyti remiantis šia ikikapitalistine bendruomeninės nuosavybės ir kontrolės
forma. Priešingai, tarybos (советы),
kurios paplinta fabrikuose kaip profesinių sąjungų saviorganizacija, nebuvo
susijusios nei su nuosavybe, nei su vidine darbo kolektyvų kontrole, siekiant
neleisti neteisingai naudotis visuomeniniu turtu. Tarybos užgimė kaip vieša
politinė organizacija, oponuojanti gamybinių ir politinių, teisinių santykių
sistemai, todėl buvo kūrybinga ir atvira raidai organizacija. Nuo pat
proletariato ir valstiečių susidūrimo išryškėjo akivaizdi skirtis tarp tarybų
ir visuomeninių kolektyvų organizacijų principų ir tikslų. Pirmieji sau kėlė
politinės valdžios ir santvarkos klausimus, antrieji – paskirstymo ir
kontrolės, tvarkos. Ilgainiui, ideologijos, propagandos, švenčių organizavimo
metu ši skirtis tarp tarybų ir visuomeninių kolektyvų, įskaitant darbo
kolektyvus, atsirado vis didesnės įtampos, nežiūrint to, kad partija skelbė
puoselėjanti tarybų principą, tačiau, nuolat pabrėždama, kad šios turi sekti
„visuomeninių kolektyvų“ įgaliojimus. Atitinkamai „draugo“ (товарищь), kaip ir socialistinio lenktyniavimo idėjos buvo
siejamos su darbo visuomeniniais kolektyvais (obščiestviennost‘).
Priminsiu, kad obščiestviennost‘ buvo
sąvoka tiesiogiai siejama su rinkimų teise. Visuomeniniams kolektyvams galėjo
priklausyti ir savo nuomonę reikšti asmenys turėję Sovietų sąjungoje rinkimų
teisę[1].
Tokios teisės neturėjo kaliniai ir psichiškai neįgalūs asmenys (vadinti
psichiniais invalidais), atitinkamai psichiatrinių ligoninių pacientai,
priešiški klasiniai elementai (ilgą laiką likutinė buržuazija). Apskritai,
rinkimų ir ideologijos požiūriu visuomeninių kolektyvų sistema pasirodė besanti
žymiai labiau valdoma, aiškiau kontroliuojama ir geriau suvokiama agitacinei ir
partinei bolševikų organizacijai, nei abejotinos darbininkų, jūreivių,
valstiečių, kareivių ... tarybos. Kaip pastebi Lorenzфы Errenфы,
apginęs disertaciją Stalino laikų obščiestviennost‘ [2] tema, po Caro režimo griūties 1917
metais, prasidėjo platus ir lygiagretus, kartais susikertantis ar
prasilenkiantis visuomeninių organizacijų kūrimas: proletarų visuomenė
(«пролетарская общественность», «социалистическая общественность»).
Būtent visuomeniniai kolektyvai (общественные коллективы) tampa lemiančia mobilizacine, net vidine
galia. Jie ir buvo bolševikų partijos atrama, organizavo savikritiką iš vidaus
ir kolektyvines priešų, trockistų ir kamenevininkų, smerkimo akcijas. Vidiniai
savikontrolės ir savimbolizacijos, savikritikos mechanizmai veikė kitaip nei
renkamos tarybos ir bert kada galėjo atsisukti prieš tarybų veikėjus. Tokiu
būdu, tarybos buvo kontroliuojamos bent keliais būdais: tiesiogiai komunistų
partijos, jos veikiamų ir įtakojamų darbo ir visuomeninių kolektyvų, bei,
gerokai vėliau atsiradusios nomenklatūrinės sistemos ir naujos nomenklatūrinės
klasės. Errenas pastebi apie tamprią visuomeninių kolektyvų ir bolševikų
partijos sąveiką bei apskritai – visuomeniniai kolektyvai integravo visą
sistemą kaip tokią ir galėjo bet kada oponuoti tarybų sprendimams. Galima
manyti, prisimenant tai, kad bolševikai iki pat 1921 metų turėjo daug konfliktų
su nebolševikiškomis tarybomis, iš kurių svarbiausias – pilietinis karas su
Krondštato tarybomis, tarybos taip ir liko iki galo neįgyvendinta ir abejones
komunistų partijai kėlusi sistema. Ją turėjo atsverti kitos dvi sistemos:
pirmiausiai – darbo ir kitokie visuomeniniai kolektyvai bei
partinė-administracinė (t.y. nomenklatūrinė) sistema. Vėliau visuomeninių
kolektyvų organizacijos buvo siejamos su visuomenine kontrole, pavyzdžiui, su
liaudies draugovininkais (добровольные народные
дружины, ДНД). Pastarieji buvo tiesiogiai valdomi
komunistų partijos sekretorių ir buvo renkami iš aktyvių visuomenininkų. Tokiu
būdu, tarybų valdžia buvo sumenkinta iki fasado, iki iškabos statuso ir
nuolatos kontroliuojama, kaip grėsmė realiai partinių ir visuomeninių kolektyvų
valdžios sistemai. Solidarumo atgimimas 1980-ųjų pradžioje Lenkijoje
pirmiausiai parodė tarybų sistemos demokratiškumą ir jos galimybę oponuoti
komunistinei-nomenklatūrinei valdžiai. Atitinkamai Sąjūdžio ar Ukrainos Maidano
veikla taip pat parodė, kad renkamos tarybos iš tiesų gali oponuoti korumpuotai
oligarchinei ar autoritarinei valdžiai. Štai kodėl autoritarinėms sistemoms
reikalingi kitokie, mažiau vieši, labiau susiję su vidine sistemos
savikontrole, mechanizmai. Atitinkamai įvairiausios šventės, kurias organizavo
komunistų partija buvo skirta ne tiek tarybų principo priminimui, o darbo ir
kitų visuomeninių, socialistinių kolektyvų džiaugsmui. Tai, kad visuomeniniai
kolektyvai buvo nesusiję su jokiais demokratiniais rinkimų principais, o buvo
tiesiogiai valdomi partijos funkcionierių, lėmė ir jų nejautrumą viešumai,
klasių kovai, įvairovės skirtumams, lėmė jų negebėjimą patiems kurti savo laiką
ir erdvę.
1968 metai pasaulyje
buvo revoliucinių protestų metai, kurie sukrėtė ir visą Socializmo sistemą, ir
Sovietų Sąjungą. Tačiau ar tie įvykiai, kaip nors atsispindėjo aktualijų dieną:
švenčiant Spalio revoliucijos metines? Standartizuotai nuobodžiame ekonominių
ir tarptautinių partijos pasiekimų ir sveikinimų fone dingo: didžiausi studentų
protestai Belgrade-Zagrebe-Liublianoje, Jugoslavijoje, kurie pirmieji suvirpino
socialistinę sistemą. Šis judėjimas greitai buvo išplėtotas Varšuvos studentų,
kas itin smarkiai paveikė vėlesnius įvykius Čekoslovakijoje. Aktyvūs hipių ir
kito Vakarų pakrantės jaunimo bei „Juodųjų panterų“ (antirasistinio sąjūdžio)
protestai prieš karą Vietname ir prieš rasinę segregaciją sukrėtė visą JAV ir
labai sustiprino kairiuosius, įskaitant JAV Komunistų partiją; Meksikos mieste
(Meksikoje) vykę didžiuliai socialiniai protestai aktyviai simpatizavę Kubos
revoliucijai, tačiau kartu su plačia biurokratinių elitų ir karinės chuntos kritika.
Tais pačiais metais itin suaktyvėjo Šiaurės Airijos nacionalinis išsivadavimo
judėjimas, kupinas teroristinių ir socialistinių šūkių. Tačiau suvokiamas
vienas - Čekoslovakijos pavasario ginkluotas numalšinimas ir visų palaikymo
akcijų malšinimas Sovietų lageryje įskaitant Maskvą, Raudonąją aikštę. Ne
mažiau nei Čekoslovakija pasaulį sudrebino studentiškoji , jaunimo
„revoliucija“ Prancūzijoje, kuriai didžia dalimi vadovavo Tarptautiniai
situacionistai ir maoistai, giliai kritikavę Sovietų sistemą, dėl tarybų ir
revoliucijos išdavimo. Iš esmės Sovietų elgesys sutapo pagal formą su Meksikos
kariuomenės, Britanijos ir Prancūzijos saugumo padalinių elgesiu, nors ko gero
viršijo minėtus pavyzdžius smurto dydžiu ir propagandos turiniu. Kitaip
tariant, dauguma milžiniškų protestų, sukilimų, kurie sukrėtė pasaulį 1968
metais buvo ne tik revoliuciniai, ne tik nurodė į Spalio revoliuciją, bet ir
giliai kritikavo Sovietinė nomenklatūrinė-komunistinę sistemą.
Sovietų
Sąjungos partiniai pranešimai Spalio revoliucijos šventės proga, aptarę
gyvulininkystės ir tarptautinio bendradarbiavimo, partijos suvažiavimo
uždavinių vykdymą nepalietė nei vienos iš šių problemų, kaip ir dažniausiai
„pamiršo“ minėti ar kaip nors aktualizuoti tarybų sampratą. Tarybų sistema,
atgręžta į įvykio, situacijos struktūrą ir procesą, visiškai neatitiko
istorinio-materialistinio partijos mąstymo. Dar daugiau: partinis Spalio
revoliucijos šventimas iš esmės pakeitė situacinį revoliucijos supratimą tiek
smarkiai, kad jokios kitos 1968 metų revoliucijos negalėjo būti tinkamai
reflektuojamos ideologijos kontekste. Įvyko didžiulis kognityvinis
disonansas, kuris tęsėsi iki pat Sovietų Sąjungos griuvimo. Partinė ideologinė
kalbėsena ir mąstysena pati save eliminavo už kasdienybės aktualijų ir viena iš
šio pasišalinimo priežasčių yra tarybų principo visiškas ignoravimas.
TSKP Centro Komiteto,
politinio biuro narys K. Mazurovas perskaitė 1968 metų Spalio revoliucijos
šventinį pranešimą, kuris buvo suderintas su partijos vadovybe. Tai, kad
pranešimą perkaitė Mazurovas, o ne L.Brežnevas daug ką pasako. Mazurovas, TSRS
Aukščiausiosios tarybos pirmininko padėjėjas, buvo Čekoslovakijoje aptariamų
įvykių metu ir teikė konkrečias pastabas apie užgimstančio „pavasario“, jos
tarybų siekinius, kai buvo bandoma atsiverti ne Vakarams, o veikiau pasirinkti
artimesnį Jugoslavijai socialistinės raidos kelią. Mazurovas kalbėjo:
Viena iš jų — „tiltų
tiesimo politika" ir jos atmaina — vadinamoji Bonos „naujoji Rytų politika".
Šio ginklo panaudojimas neabejotinai rodo ankstesnės imperializmo linijos
bankrotą. Tačiau negalima nematyti, kokia pavojinga ši politika. Jos tikslas —
slapčia skleisti imperializmo ideologiją socialistinėse šalyse, išklibinti
politinius ir „suminkštinti" idėjinius socializmo pagrindus, pakirsti mūsų
bendradarbiavimą ir susitelkimą.
„Ekstremistiniai
imperializmo sluoksniai „tiltų politiką" tiesiogiai laiko
kontrrevoliucijos eksporto metodu. Pastarųjų metų patyrimas tai dar kartą
patvirtino. Išorinės ir vidaus kontrrevoliucinės, antisocialistinės jėgos
kėsinosi pažeisti Čekoslovakijos darbininkų klasės vienybę, sužlugdyti
vadovaujantį CKP vaidmenį ir galiausiai atplėšti CSR nuo socialistinės
sandraugos. Iškilo grėsmė socialistiniams Čekoslovakijos darbo žmonių
iškovojimams.
Priemonės, kurių išvien
ėmėsi socialistinės šalys socializmo iškovojimams apginti Čekoslovakijos
Socialistinėje Respublikoje, vėl pademonstravo visam pasauliui, kad pasaulinė
socialistinė sandrau¬ga visada pasiruošusi apginti savo revoliucinius
iškovojimus.
Socialistinės šalys tiki
CKP ir Čekoslovakijos darbininkų klasės jėga, tiki tuo, kad CSR ir TSRS
sutartis dėl laikino tarybinės kariuomenės buvimo Čekoslovakijoje sąlygų
prisidės prie padėties normalėjimo proceso Čekoslovakijoje. Sia sutartimi
siekiama tvirtai užtikrinti Čekoslovakijos saugumą, jos socialistinius
iškovojimus, patikimai apsaugoti visos socialistinės sandraugos interesus nuo
imperializmo, reakcijos ir revanšizmo jėgų pasikėsinimų.
Savo ruožtu. Tarybų
Sąjungos komunistai, visa mūsų liaudis pasiryžusi padaryti visa, kad mūsų
tradiciniai broliško bendradarbiavimo, draugystės ir internacionalinio,
solidarumo santykiai su ČSR liaudimi sėkmingai vystytųsi ir stiprėtų, remiantis
marksizmo-leninizmo principais, giliu mūsų socialistinių šalių interesų
bendrumu.“[3]
Mazurovas,
kaip ir L. Brežnevas ir kiti CK nariai nė žodžiu neužsiminė apie tarybinį ir
socialistinį čekoslovakų pasirinkimą, o visą dėmesį sutelkė JAV paskelbtai
„tiltų su Rytų šalimis tiesimo politikai“, kuri ir įvardijama kaip nauja
imperializmo klasta. Tokiu būdu tarybų pasirinki9mo klausi9mas pakeičiamas,
tradiciškai, standartiniais ideologiniais argumentais: nauja imperializmo
politika, sena ir ištikima Lenino partija, socialistinio lagerio vienybė ir
t.t. Apie tarybų pasiekimus Spalio revoliucijų šventėje - beveik nei žodžio.
*Straipsnis parengtas vykdant projektą:
Sovietinių atminties ritualizavimo formų perėmimas: lyginamoji Vidurio-Rytų
Europos analizė“; paraiškos registracijos Nr. VAT-43/2012, pagal nacionalinę
mokslo programą „Valstybė ir tauta: paveldas ir tapatumas“.
[1] Lorenz Erren.
„Stalinist Rule and its communication practices“. An overview. – in:
Totalitarian Communication. Hierarcheis, codes and messages. New Jersey:
Trancript, 2010.
[2] Lorenz Erren.
“Selbstkritik” und Schuldbekenntnis: Kommunikation und Herrschaft unter Stalin
(1917-1953). Studien zur Ideengeschichte der Neuzeit, no. 19. Munich: R.
Oldenbourg Verlag, 2008.
[3] Mazurov K. DIDŽIOSIOS SPALIO SOCIALISTINĖS
REVOLIUCIJOS 51-0SI0S METINES. Draugo K. J. Mazurovo pranešimas iškilmingame
posėdyje Kremliaus Suvažiavimų rūmuose 1968 metų lapkričio 6 d. – Tiesa, 1968
lapkričio 7 d., p. 2.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą