Kalbant
apie tarybų raidos ir politinių organizacijų, įskaitant respublikas patirtį
būtina kalbėti apie Naissaare Tarybų respubliką (Jūreivių ir statybininkų
tarybų respubliką) ir Kronštato savivaldą 1917-1921 metais bei jų ideologinę
genezę, kuri savo archetipine patirtimi siejasi su Ukrainos (Zaporožės) kazokų,
chutorų, žydų miestelių ir getų,
parapijų savivalda, bei su naujos savivaldos kūryba ir praktika porevoliuciniu laikotarpiu,
o ne tik su anarchizmo teoretikų kūriniais. Tai aiškiai rodo vieno ryškiausių
revoliucionierių ir Kronštato Revoliucinio komiteto pirmininko Stepano
Petričenkos veikla ir raštai. O 1917-1921 metų laikotarpis yra esmingas
geneologiniu požiūriu, nes būtent tuo laikotarpiu išryškėjo esminiai prieštaravimai
ne tik dėl Rusijos Spalio revoliucijos idealų, kuriuos slepia šūkis „Visa
valdžia taryboms!“, bet ir dėl prieštaravimų tarp tarybų tiesioginės
savivaldos, t.y. tiesioginės demokratijos, ir partinio atstovaujamojo valdymo.
Svarstant
to laikotarpio įvykius svarbūs yra Stepano Petričenkos, Kronštato sukilimo
vadovo ir dviejų minėtų savivaldų vadovo, atsiminimai: "Tiesa apie Kronštato
įvykius"[1],
kuri pirmą kartą buvo paskelbta po sukilimo numalšinimo 1921 metais. Petričenko
prieš atvykdamas į Krondštatą jau turėjo valstybės vadovo patirtį: jis kartu su
kitais jūreiviais ir Estijos vietiniais darbininkais buvo sukūręs ko gero
pirmąją pasaulyje anarchistų valdom Tarybinę Jūreivių ir Statybininkų[2] Respubliką
arba Tarybinė Naisaare respubliką[3]. Jos
vėliava buvo anarchistų-sindikalistų simbolis: juodos ir raudonos spalvų
audeklas. Ši respublika gyvavo 1917 gruodžio - 1918 vasario 26 d. Jos savivalda
rėmėsi tarybų veikla, tiesiogine demokratija ir socializmo idealais. Vis dėlto
saloje nebuvo ir pusės tūkstančio gyventojų, todėl ši patirtis yra labai
vietinė, trumpa, tačiau nebuvo atsitiktinė Petričenkos ir jo draugų jūreivių
anarchistų-sindikalistų veiklai. Puolant Vokietijos Kaizerio kariuomenei, jūreivių-anarchistų
komandos ir savanoriai kariniais laivais tvarkingai, organizuotai pasitraukė į
vienintelę sau ideologiškai artimą vietą, Tarybų, o ne komunistų valdomą
Kondštatą. Greitai Kronštatas taip pat tapo anarchistų-sindikalistų idėjų
įkvėpta tiesioginės demokratijos savivalda. Reikia pastebėti, kad dar nuo 1917
metų Vasario (buržuazinės) revoliucijos jūreiviai ir darbininkai šiame mieste
įkūrė tarybų savivaldą ir užtikrino tam laikui geriausias, (geresnes nei
Petrograde) sveikatos, komunalinių, darbo, saugumo sąlygas. Atvykę iš Naisaare
Petričenkos būriai ir jis pats greitai tapo savivaldos lyderiais, o jis pats
vadovavo Revoliuciniam miesto komitetui, o vėliau ir Kronštato sukilimui.
Tarybos organizavo ne
tik organizavo Kronštato miesto savivaldą, bet ir oponavo komunistų partijos,
jos komisarų savivalei, draudė liaudies priešų šaudymus be teismo ir be
įrodymų, bendradarbiavo su kitomis revoliucinėmis partijomis (Eserų,
Socialdemokratų (menševikų). Bolševikams pradėjus valdyti tarybas, dažniausiai
įsakymų būdu, per komisarus, pradėjus falsifikuoti rinkimus ir pavertus tarybas
bolševikų politinių skyrių padaliniais (tai atitiko Lenino siekinį visas tarybas
paversti bolševikinėmis, kas iš esmės prasidėjo po Steigiamojo suvažiavimo
išvaikymo) jos iš esmės nebeatliko savo funkcijų. Visa tai leido bolševikams ne
tik mobilizuoti darbininkus kovai su revoliucijos priešais ir išorine agresija
prieš Rusiją, bet ir uždrausti bet kokią iniciatyvą, savivaldą, laisvus rinkimus.
1921 metais neišsikentę Petrogrado darbininkai pradėjo maištauti, 1921 metų
vasario 24 dieną prasidėjo streikai. Vasario 27 dieną streikų komitetas paskelbė:
Būtinai reikia
pakeisti visą valdžios politiką. Visų pirma, darbininkai ir valstiečiai turi
gauti laisvę. Jie nenori sulig bolševikų dekretais gyventi, jie patys save
nori tvarkyti. Draugai, saugokit revoliucionierišką tvarką. Truks laikys,
organizuotu keliu reikalaukite:
Paliuosuoti
visus areštuotus socialistus ir bepartinius darbininkus!
Panaikinti karo
stovį; žodžio, spaudos ir susirinkimų laisvės visiems dirbantiems.
Laisvų
dirbtuvių ir fabrikų komitetų (zavkomų) bei darbininkų organizacijų ir Tarybų
atstovų rinkimų.
Sušaukit
susirinkimus, siųskit savo atstovus pas valdančius ir būkit pasiryžę savo
reikalavimus pravesti.[4]
Petričenko[5] ir revoliucinis
Kronštato komitetas , atsiliepdamas į Petrogrado darbininkų reikalavimus, 1921
metų kovo 3 dieną paskelbė sprendimą:
„Ryšium su tuo, kad
dabartinės tarybos neišreiškia darbininkų ir valstiečių valios, nedelsiant
organizuoti tarybų perrinkimus slaptu balsavimu, o prieš rinkimus leisti
visiems darbininkams ir valstiečiams vykdyti laisvą priešrinkiminę agitaciją.
-
Reikalauti
naujų rinkimų su slaptu balsavimu, nes esamosios Tarybos nenori tenkinti
darbininkų ir valstiečių norų. Be to, rinkimų kampanijai pravesti turi būti
leista laisva agitacija tarp valstiečių ir darbininkų.
-
2.
Įgyvendinti žodžio ir spaudos laisvę darbininkams, valstiečiams, anarchistams
ir kairiosioms socialistinėms partijoms.
-
3.
Užtikrinti susirinkimų laisvę darbininkų profesinėms sąjungoms ir valstiečių
organizacijoms.
-
4. Ne
vėliau kaip 1921 metų kovo 10 d. sušaukti nepartinių darbininkų, Raudonosios
armijos kareivių, Petrogrado, Kronštato ir Petrogrado provincijos jūrininkų
konferenciją.
-
5.
Paliuosuoti visus politinius kalinius – socialistinių partijų narius,
darbininkus, valstiečius, kareivius bei jūrininkus, areštuotus už dalyvavimą
darbininkų bei valstiečių judėjime.
-
6.
Išrinkti komisiją kalėjimuose ir koncentracijos stovyklose esantiems
apžiūrėti.
-
7.
Uždaryti visus politinius biurus, nes jokia partija neturi turėti specialios
privilegijos savoms idėjoms propaguoti arba tokiems tikslams gauti iš valdžios
pašalpą. Vietoj jų turėtų būti sudarytos vietose rinktos ir valdžios
finansuojamos kultūros komisijos.
-
8.
Tuojau panaikinti visus baudžiamuosius būrius.
-
9.
Užtikrinti visiems darbininkams (išskyrus dirbančius sveikatai kenkiančiose
įmonėse) lygų pragyvenimo šaltinį.
-
10.
Panaikinti komunistų kovos būrius ir komunistų sargybinius, stovinčius
dirbtuvėse bei fabrikuose. Jeigu tokios sargybos būtinos, kariuomenėje jos turi
būti renkamos iš kareivių, fabrikuose – iš darbininkų.
-
11.
Leisti valstiečiams naudotis pilna laisve žemės ūky, duoti jiems teisę laikyti
gyvulius su ta sąlyga, kad jie visa galėtų savomis jėgomis padaryti ir jam
(ūkininkui) nereikėtų samdyti darbininkų.
-
12.
Paraginti prisidėti prie mūsų nutarimo visus kariuomenės dalinius ir mūsų
draugus kariuomenės kursantus.
-
13.
Reikalauti, kad spauda mūsų nutarimus paskelbtų visuomenei.
-
14.
Išrinkti šių nutarimų vykdymą prižiūrinčią kontrolės komisiją.
Neabejotina, kad
Petrogrado darbininkų streikų komiteto ir Kronštato Revoliucinio komiteto
veikla buvo tiesioginis iššūkis V. Lenino ir L. Trockio valdžiai. Tai iš esmės
prieštaravo visai bolševikinei diktatūros, prievartos ir priežiūros politikai.
Visas baisumas buvo tas, kad šiuos reikalavimus kėlė revoliucinis Petrogrado
proletariatas ir Kronštato jūreiviai – Spalio revoliucijos pagrindinė jėga ir
simbolis, tie, kurie ne tik neatsisakė šūkio „visa valdžia taryboms!“, bet ir
jį kūrybingai, vadovaudamiesi praktikos patirtimi, įgyvendino.
Prasidėjus bolševikinei
juodo šmeižto kompanijai nukreiptai prieš Kronštato savivaldą vietos tarybos ir
Petričenko ir toliau kvietė nepaklūsti bolševikams, kovoti prieš komunizmo
diktatūrą, prieš vienos partijos savivalę, ginti tarybų valdžią ir darbininkų
teises. Jis (jie) taip pat pasisakė ir gynė smulkią ir vidutinę nuosavybę, laisvą
prekybą, draudė monopolijas, socialiai neorientuoto kapitalo kaupimą ir,
atitinkamai, ribojo valstybės įgaliojimus, pasisakė už socialinės gerovės
kūrimą. Bolševikams pradėjus karinį puolimą Kronštato savivalda ir tarybos
parodė išskirtinius organizacinius ir gynybinius, karinius, gebėjimus.
Komunistams pasiuntus dešimtis tūkstančių gerai ginkluotus būrių, artileriją,
kavaleriją prieš Kronštato jūreivius ir darbininkus, šie kurį laiką sėkmingai
gynėsi, paėmė daug belaisvių, kurių nešaudė, nekankino. Žinoma, jėgos buvo
nelygios, o ir atsispirti bolševikų propagandai buvo labai sunku, keli radijo
taškai negalėjo atsispirti Lenino įtikinėjimo mašinai. Komunistams užimant Kronštatą
Petričenko ir jo Revoliucinis komitetas sugebėjo kartu su didele jūreivių ir
karių dalimi (virš tūkstančio asmenų) pasitraukti į Suomiją. Komunistai,
priešingai anarchistams visą laiką juodino tarybų respubliką, kaltino nebūtais
dalykas, o užėmus Kronštatą masiškai šaudė paimtus į nelaisvę sukilimo dalyvius,
o Tarybų savivaldos ir, atitinkamai, Tarybų respublikos idėją sužlugdė,
pakeisdami ją komunistų partijos diktatūra.
Apibendrindamas Spalio
revoliucijos patirtį Petričenko, jau po sukilimo, rašė:
„Rusijos
darbininkai, vykdydami Spalio revoliuciją 1917 metais, tikėjosi visiškai
nusimesti jungą ir nukreipė savo viltis į daug žadėjusią komunistų partiją. Tačiau
ką nuveikė Lenino, Trockio, Zinovjevo ir kitų vadovaujama komunistų partija per
3 ½ metų? Per tris su puse savo
egzistavimo metų komunistai ne išlaisvino, o visiškai pavergė žmogaus asmenybę.
Vietoje policinio-žandarų monarchizmo jie sukūrė nuolatinę baimę, kad ypatingieji
komitetai įkalins įstaigose, kurios savo siaubais lenkia caro rėžimo žandarų
valdymą. Gavome durtuvą, kulką ir grubų riksmą iš ypatingųjų komitetų opričnikų
...“[7]
„Pasakysiu
tik, kad garbė ir šlovė Kronštato sukilėliams, gynusiems tikrąją, laisvą,
liaudies išrinktų tarybų valdžią, o ne partijos valdžią, ir visam pasauliui
įrodžiusiems – kaip be jokios prievartos, o tik pagal savo pačių sąmoningumą,
gali liaudis vykdyti kovą ... Kronštatas brangiai kainavo komunistams.
Kronštato žlugimas yra komunistų žlugimas“[8].
Petričenkos, Naisaare
ir Kronštato tarybų savivaldos veikla yra panaši į Nestoro Machno, Ukrainoje
sukurtos respublikos principus. Ir Petričenko, ir Machno abu buvo Ukrainos kultūros
ugdytiniai, abu įskiepyti Zaporožės kazokų savivaldos atminties[9]. Petričenko
augo mokėsi ir pradėjo dirbti Aleksandrovsko
mieste, dabartinėje Zaporožėje, kuri buvo gyva kazokų savivaldos atmintimi. Todėl,
tikėtina, kad jį, kaip ir gausius jo ir Machno pasekėjus veikė daugiau ne M. Bakunino
ar P. Kropotkino anarchizmo ir kooperacijos idealai, knygos, o kazokų ir chutorų
savivaldos bei saviorganizacijos patirtis, kurią galima lyginti ir su žydų geto
ar žydų miestelių savivalda (daugiausiai sietina su vietos rabinų veikla ir
rabinų tinkliniu bendradarbiavimu), bei su katalikiškųjų parapijų savivalda,
kurią skatino su valstybe nesutampančios katalikų ir protestantų bažnyčios. Todėl
tarybų, komunitarinė savivalda yra ne tik ideologijos, bet ir šimtmečių
patirties dalykas. Petričenko nebuvo pakankamai išsilavinęs (buvo baigęs tik dvi
klases, bet laivyne ilgainiui tapo raštininku, kur galėjo įgyti platesnį
savaiminį išsilavinimą ir buvo, be abejonės, susipažinęs su įvairių partijų
pagrindiniais revoliuciniais šūkiais ir tezėmis). Tačiau jo biografinė bei jūreivių
atsinešta savivaldos patirtis buvo svarbesnė prielaida išsiskleisti jo ir jo
komandos organizaciniams gebėjimams, tiek, kad galėjo sudrebinti Lenino kuriamą
bolševikų diktatūrą.
Tiesioginės
demokratijos užuomazgos slypi komunitarizmo istorijoje, kuri aprėpia daugelį
tautų, religijų, bendruomenių. Būtent šis, cechų, agrarinis, religinis, geto,
savivaldų pagrindas buvo ta pagrindinė paradigma, modelis, kuriuo stichiškai
vadovavosi daugelis darbininkų ir valstiečių, tikėjusių tarybomis ir siekusių
tarybų valdžios. Tačiau šis savivaldos principas prieštaravo naujai
besiformuojančiam partinio atstovavimo, disciplinos ir užgimstančios naujos,
nomenklatūros klasės siekiniams. Tarybų ir bolševikų kariniai konfliktai ir
sekusios represijos iš esmės turi visus ir pilietinio, ir iš dalies klasinio
karo požymius. Taigi Rusijos pilietinis karas vyko ne tik su Baltąja gvardija,
bet ir su tarybų atstovais. Ši skirtis ypatingai svarbi, kai šiandien kalbame
apie šiuolaikinę įvairiausių tarybų ir tiesioginės savivaldos raidą ir jos prieštaravimus
partiniams, nomenklatūriniams siekiniams.
*Straipsnis parengtas vykdant projektą: Sovietinių
atminties ritualizavimo formų perėmimas: lyginamoji Vidurio-Rytų Europos
analizė“; paraiškos registracijos Nr. VAT-43/2012, pagal nacionalinę mokslo
programą „Valstybė ir tauta: paveldas ir tapatumas“.
[1] Степа́н Петриче́нко. Правда о кронштадтских событиях. Прага, 1921.
[2]
Statybininkų, tuo pabrėžiant saloje statyto forto ir gyvenvietės darbininkų
įnašą ir jų deputatus tarybose.
[3]
Советская республика
матросов и строителей, arba Советская республика Найссаара, arba Naissaare
Nõukogude Vabariik.
[4]
Aleksander Berkman.
Kronštato sukilimas. Knygų leidimo b-vė „Audra“, Kaunas, Ryga, 1928. Iš
vokiečių kalbos vertė M. Skynimas, K. S. D. K., 1927. – Cituojama pagal: http://www.anarchija.lt/component/content/article/101-alexander-berkman-kronstato-sukilimas/37401-alexander-berkman-krontato-sukilimas-2-darbinink-neramumai-petrograde
[5]
Petričenko buvo Kronštato Revoliucinio komiteto pirmininkas.
[6] Известия Временного революционного комитета
матросов, красноармейцев и рабочих города Кронштадта», № 1, 3 марта 1921 – Cituojama pagal: http://www.anarchija.lt/component/content/article/31480-kronstato-sukilimo-90-metis.
[7] Степан Петриченко, „Правда о кронштадтских
событиях“ , Континент: литературный, общественно-политический и религиозный
журнал, Nr. 10. Kontinent verlag gmbh, 1976, p. 234.
[8]
Степан Петриченко, „Правда о кронштадтских событиях“,
p. 234.
[9] Запорiзька Січ kaip laisvų kazokų savivaldos
principas gyvavo iki XVIII a. aktyviai, o vėliau – pasyviu būdu.
1 komentaras:
VISAS SKAITYKITE ŠIĄ TESTAMONĄ, KAIP GAUTI MANO PASKOLĄ IŠ TEISĖS IR PATIKĖTOS PASKOLOS ĮMONĖS. Mano vardas Kjerstin Lis, aš ieškojau paskolos savo skoloms padengti, visi, kuriuos sutikau, sukčiaujo ir pasiėmė pinigus, kol galiausiai sutikau poną Benjaminą. Breilis Lee Jis man suteikė 450 000,00 R paskolą. Jis padėjo ir kitiems mano kolegoms. Aš kalbu kaip laimingiausias žmogus visame plačiame pasaulyje šiandien ir pasakiau sau, kad bet kuris skolintojas, kuris gelbsti mano šeimą nuo mūsų blogos padėties, pasakysiu vardą visam plačiajam pasauliui ir aš su džiaugsmu sakau, kad mano šeima grįžo į gera, nes man reikėjo paskolos, kad pradėčiau visą gyvenimą, nes esu vieniša mama su 3 vaikais ir visas pasaulis atrodė, kad ji kabojo ant manęs, kol turėjau galvoje, kad Dievas atsiuntė paskolos davėją, kuris pakeitė mano gyvenimą ir mano šeimos, Dievo bijojo skolintojas, pone, Benjaminas, jis buvo Gelbėtojas, dievas, išsiųstas gelbėti mano šeimos, ir iš pradžių maniau, kad tai nebus įmanoma, kol negausiu paskolos, pakviečiau jį į savo šeimą. - viso vakarėlio, kurio jis neatsisakė, ir patarsiu kiekvienam, kuriam tikrai reikia paskolos, susisiekti su ponu Benjamin Breil Lee el. paštu (Lfdsloans@outlook.com), nes jis yra supratingiausias ir nuoširdžiausias paskolos davėjas. kada nors susitiko su rūpestinga širdimi. Jis nežino, kad aš tai darau, skleisdamas mano linkėjimą į mane, tačiau manau, kad turėčiau tuo pasidalinti su jumis, kad išvengtumėte sukčių. Prašau, saugokitės apsimetinėtojų ir susisiekite su tinkama paskolų bendrove el. Paštu per Lfdsloans@outlook. com arba „WhatsApp“ + 1-989-394-3740. .
Rašyti komentarą