Bendrieji mūsų
reikalai sprendžiami viešojoje sferoje ... jei tik privati neužgrobė visa ko,
jei tik nėra diktatūros, kuri pabando kuriam laikui visų gyvenimą paversti namų
ūkiu. Vienas Bažnyčios tėvų Tertulijonas, regėdamas romėnų aklumą
krikščionybei, jų naivumą ir manymą, kad štai ateina barbarai ir sunaikins jų
ūkius, pastebėjo: „Joks reikalas nėra
tiek svetimas, nei viešuma“ (nec ulla magis res aliena quam publica).
1.
Pirmoji tamsybės
viešumai rūšis yra pernelyg didelis pasitikėjimas privačiąja sfera, manymas,
kad asmeninis interesas ir yra viskas. Šis aklumas atsitinka, kai imperatoriai,
carai, autoritarai ir jų klanai bei draugai pradeda manyti, kad jie turi visą
galią, visas armijas ir teismus. Krikščionybės atėjimas turėjo pasaulį
pamokyti, kiek svarbi yra viešuma ir kad, nežiūrint visų mūsų manymų, kad
bendras reikalas yra kvailas, būtent viešuma ilgainiui ir laimi, ir nebūtinai
tokia, kokios norėjome. Privačios svajonės ir yra aklumas viešumai. Akivaizdu,
kad talibanas ir vėl laimi Afganistane ir visos investicijos į silpną ir tik
privataus turto ištroškusį autoritarinį Hamido Karzajaus režimą yra tuščia.
Reikia mokytis bendradarbiauti su tais, kas aukojasi dėl viešumos, ja gyvena,
negaili tam gyvybių. Ilgainiui jie subręsta, išsimoko ir sukuria naujus
pasaulius, kartais – neskirtus mums.
2.
Antra – tamsumas
dėl manymo, kad biurokratinis-norminis pasaulis ir yra viešuma. Biurokratinė-nomenklatūrinė
sfera yra tik instrumentas, susitarimas dėl protavimo procedūrų. Procedūros
suobjektinimas, sudaiktinimas ir jos garbinimas yra ypatinga kvailumo rūšis,
lygintina tik su įvairių totemų, pavyzdžiui, šerno galvų garbinimu. Sovietai
manė, kad nomenklatūrinis-partinis valdymas yra viešuma ir nesuvokė nei lenkų Solidarność,
nei suvokė LT Sąjūdžio. Tas pat ir Ukrainos Maidanas, tiesiog sulaužęs
korumpuotų tinklų susitarimus ir vietinę nomenklatūrą, neturinčią nuovokos, net
intuicijos apie viešumą ir jos politinę raidą bei galią ... Manymas, kad
nusipirkus televiziją ar laikrašty – jau turite ir valdote viešumą yra dar
viena kvailumo rūšis. Janukovičiaus klano žmones, nupirkę absoliučią daugumą
Ukrainos televizijų ir laikraščių bejėgiai stebėjo klanų valdžią naikinančią
revoliuciją. Viešuma yra proto būsena, o ne laikraštis ir propaganda ne visados
gali įsibrauti į išsilaisvinantį protą. Neabejotina, kad Maidanas yra
virtualios Sovietų Sąjungos, išlikusios daugelio protuose, griuvimas ...
Griūvant Sovietų Sąjungai daugelis sąjūdiečių, pavyzdžiui signataras filosofas
Jokūbas Minkevičius kasdiena tai pabrėždavo. Apie viešo proto revoliuciją, kaip
pamatinę, labai daug rašė Jugoslavijos Praxis mokyklos aktyvistas Gajo
Petrovič.
3.
Trečia, tamsybė
dėl atminties viešumo nepripažinimo. Protai kartais nemato galingų Kontrreformacijos
viešųjų sąjūdžių ir joks komunikacinis veiksmas (kritikos striėlė J.
Habermasui) nėra vaistas nuo aklumo. Filosofinių knygų skaitymas ir
diskutavimas posovietinėje Baltarusijoje nepadėjo Europos Humanitarinio
universiteto filosofams, politologams pamatyti jų viešumą užvaldančio
nostalginio, pro-sovietinio autoritarizmo. A. Lukašenka puikiai pasinaudojo
atminties, nostalgijos galia užgrobdamas ir dešimtmečius stiprindamas savo
režimą, tiek, kad pats prarado viešumos jausmą, išsekino resentimento galią.
4.
Ketvirta, dėl viešumos painiojimo su
biblioteka ir kritišku protu. Daugelis kairiosios sferos aktyvistų serga filosofinių
knygų interpretavimo liga, panašiai kaip jaunahegelininkai, neišvydę bręstančio
K. Marxo ir M. Bakunino Internacionalo, niekinę revoliucinius darbininkų
susivienijimu ir taip pasilikę archyvų kloduose. Rimti pasaulio politikai
investuoja į galingą viešumą, kuriai ir tarnauja, ją kreipia, kartu su ja mokosi.
Daugelis Ukrainos kairiųjų taip ir nepamatė demokratinės aikštės – naujosios Agoros,
naujosios večės galios. Tik nedaugelis anarchistų organizacijų gynė Maidaną (Чорний Майдан, Lvive - Автономний Опір ir kt.).
5.
Tamsuma viešumos mutacijoms ir
metamorfozėms. Kartais
viešuma, nuolatos persekiojama ir slopinama mutuoja ir pagimdo katastrofines
jėgas. Naciai sukūrę galingą viešumą ir naujos politikos bangą 1933 metų
Vokietijoje, pasirodė po to, kai Karlo Liebknechto ir Rosos Luxemburg Spartakiečiai
(Spartakusaufstand) buvo ne tik
išvaikyti (1919 metais), iššaudyti, išskandinti bet ir galutinai sunaikinti
kaip organizacija. Maidane Pravyj Sektor
pradėjo laimėti tada, kai V. Janukovičiaus režimas pasikvietė berkuto
(spec.milicijos) pajėgas, bandant jėga išvaikyti, o, galiausiai, ir sušaudyti
taikų Maidaną.
Viešuma susideda ne tik iš noro ginti savo ūkio reikalus, ne
tik iš poreikio apsaugoti intymumą, bet ir visų pirma ir bendros laisvės
poreikio. Ji gimsta iš tūkstančio dalykų, kurių tik mažą dalį sudaro laisva
rinka, seksualinių mažumų poreikiai. Viešuma yra pasaulis, koks jis savo tiesa
atsiveria čia ir dabar gyvenantiems žmonėms: su savo dievais, mitais, mainais,
meilėmis, viltimis, vizijomis, prasmėmis. Stebėtina, kad liberalai, užgimė
Prancūzų Didžiosios revoliucijos aikštėse ir nusavinę, sudaiktinę, suobjektinę
laisvės sampratą, retai kada pamato viešumos poreikius. O tai rodo Tertulijono
žodžių teisingumą, adresuotą jiems. Pažaboti viešumos vėjus skrydžiui, vadinasi
įžengti ir būti istorijoje net jei tas vėjas yra daugialypumų sūkurys.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą