Demokratijos
lopšys Atėnų Agora atskyrė ūkio tarnus, oikos
rūpesčius, nuo bendro reikalo, apie kurį galėjo spręsti tik laisvi, savo
gyvybes drąsūs aukoti polio ir laisvės labui, žmonės. Aristokratai ilgą laiką
iki pat Naujųjų amžių pirmiausiai ir buvo siejami su šia narsos ir išminties
dorybe – virtus, bei su ja tiesiogiai susijusia laisvės samprata. LDK bajorams
šios sąvokos buvo pamatinės, kai ir trečia, iš jų gimstanti – teisė. Lietuvoje
šia tema daug rašė ir metų Darius Kuolys, Ingė Lukšaitė ir kiti LDK kultūros
gerbėjai. Laisviems viešumos herojams negalėjo priklausyti vergiškos ar
baudžiauninko sąmonės žmonės ir retai kada tokiose sueigose dalyvavo
amatininkai. Todėl, agoros demokratija, išlikusi ir Romos respublikoje, ir
senosios Rusijos Novgorode, o iš dalies ir Zaporožės Sečėje (Запорі́зька Сі́ч) ir LDK seimeliuose - remiasi ne visuotiniu, procedūriniu balsavimu –
o aktyvistų sprendimu. Labai panašią situaciją rasime ir šiandienos MAIDANE. Kijevo
Rusios ir Novgorodo Večė yra ta pati Agora: aktyviausių pasitarimas ir
susitarimas, kuris remiasi garbe ir orumu, o ne biurokratiniais popieriais,
mirtimi ir laisve, o ne grąsinimais teismais. Agora, večė, maidanas yra aikštės
susirinkimo tradicija, kuri lietuvių kultūroje neturi kitokio demokratijos
atitikmens kaip tik seimų pavidalu. Dabartinis Seimas, t.y. procedūriškai
renkamas parlamentas, iškreipia sąvokos turinį ir nebėra kilmingųjų suvažiavimas.
Juo labiau adminstracinės savivaldybės nėra jokie seimeliai senąja LDK prasme.
Kiekvienas
toks suvažiavimas, susirinkimas viešumoje, anapus ūkio rūpesčių ir didžiosios
trobos reikalų galėjo būti dešinesnis ir kairesnis, konservatyvus ir
revoliucingas. Atėnų, Graikijos kova už savo orumą ypatingai 2010-2012 metais
daugiausiai rėmėsi kairiųjų ĮVAIROVĖS, politinių daugialypumų aktyvizmu.
Daugiausiai veikė SYRIZA – radikalių kairiųjų aljansas, jungęs,
eko-socialistus, trockistus, komunistus,
žaliuosius, maoistus ... Be SYRIZA veikė ir įvairios Graikijos anarchistų organizacijos
(daugiau nei dešimt, pavyzdžiui - Epanastatikos Agonas – Revoliucinė kova,
pripažinta daugelio pasaulio šalių kaip teroristinė organizacija). SYRIZA ir
anarchistai, t.y. kairioji ĮVAIROVĖ arba daugialypumas, rėmėsi Agoros principu
ir kovojo visų pirma su šiuolaikiniu korporacinių, europocentriniu kapitalizmu.
Dešiniosios partijos ar jų susivienijimai, net radikalai tokie kaip Auksinė Aušra
( Chrysí Avgí, Golden Dawn) buvo veikiau provokatoriai arba protesto
marginalija. Graikų intelektualai labai aiškiai suvokė agoros ir parlamento
skirtumą: SYRIZA, anarchistai, tauta protestavo prieš Graikijos parlamento
sprendimus, viena demokratijos forma kovojo su kita, graikų kilmės demokratija
su Europine procedūrine atstovaujamąja demokratija. Costas Douzinas plačiai
diskutavos apie šį naują iššūkį, apie atgimstančią aikštės demokratiją, kuri
neturi nieko bendra su virtualiąja viešuma, lygiai kaip molotovo kokteiliai
barikadose neturi nieko bendra su kompiuteriniais žaidimais.
Kijevo, Ukrainos Maidanas atrodo
visai kitaip: jo pagrindas yra dešinioji įvairovė: partijos Svoboda, Udar, Batkivščina,
judėjimas Pravyj Sektor, o taip pat Galicijos banderovcai, įvairios „Cholodnyj
jar“ (Холодний Яр) ir kitos grupės.
Nedideli anarchistų būriai ir kai kurių, daugiau asmeninė, kairiųjų iniciatyva
buvo veikiau marginalija. Maidanas kovojo pries neokolonializmą, prieš Sovietų
Sąjungos likučius už eurointegraciją, bet taip pat rėmėsi večės, kas yra tapatu
agorai, principu. Galiausiai, kaip ir Atėnuose, Maidanas, jo večė, pradėjo
priešataruti Aukščiausiai Radai, t.y. parlamentui, vienas su kitu ėmė
lenktyniauti. Pavyzdžiui, Maidanas iškėlė partijoms reikalavimą, kad visa
naujoji 2014 metų vyriausybė būtų sudaryta š Maidano aktyvistų, kad būtų
pradėta nusikaltusiųjų prieš Maidaną liustracija ir kt. Kitaip tariant, Maidano
demokratijos forma pradėjo konfliktuoti, pradžioje, o vėliau lenktyniauti su
Rada, su parlementu, su kita demokratijos forma.
Daug kam gali pasirodyti Atėnų
protestai ir Kijevo Maidanas priešingais: pirmi prieš kapitalizmą ir
europocentrizmą, antri prieš neokolonializmą ir už eurointegraciją. Tačiau panašume
yra daugiau nei skirtumų: pirmiausiai tai agoros/maidano konfliktas su
procedūrine demokratija. Procedūrinė, visuotinių rinkimų teisė leidžia balsuoti
ir vergiškos, baudžiauninkų, neosovietinės, giliai kolektyvizmo baimių
veikiamos sąmonės piliečiams, niekuo nesidomintiems amatininkams, darbininkams
ar ponams, savo turto vergams, o agora/maidanas suteikia pirmumą tiems, kas
savo drąsą ir gyvybę aukoja visų labui, kas savo būtimi ir mirtimi pagrindžia
sprendimo teisę. Iš principo, LDK seimeliai numanė tą patį: tie, kas yra laisvi
ir turi drąsos aukotis dėl bendro reikalo yra bajorai ir jie gali spręsti.
Jokios visuotinės procedūros, užtikrinančios biurokratinį teisėtumą, teisėtumą
(legytimumą) šiuo atveju nebuvo. Mūsų dienų Kijevo ir Atėnų demokratinė kova
rėmėsi ne glamūru ir spektakliu, kaip 2011 metų Maskvos protestais Bolotnaja
aikštėje, o įniršiu, pasiaukojimu ir drąsa. Tie kas jos neturi yra paniekinami
ir atstūmiai. Julijos Tymošenko, tuo metu įkalintos Charkove, duktė Jevgenija
Tymošenko didžiausio ir kruvino Maidano šturmo metu, vasario 20 dieną, šventė
gimtadienį pačiame brangiausiame Romos viešbutyje „Hotel De Russie“. Ir šventimas
maro metu, ir viebučio blizgesys, kaina, viešbučio pavadinimo asociacijos
aiškiai kontrastavo padangų barikadoms ir dūmų atakoms prieš Berkutą ... Todėl
ji, pirmiausiai duktė, buvo suprasta kaip glamūro ir turto tarnaitė. Iki
vidinės laisvės jai dar buvo toli. Vietoje to, kad gimtadienį švęstų Maidano ir
Berkuto fejerverkų apsuptyje ... ji pasirinko politinę nebūtį. Parlamentarizmo
požiūriu, Jevgenijos Tymošenko poelgis –
normalus, neutralus, agoros demokratijos – atstumiantis ir smerktinas.
Apie įniršio, drąsos, aukos ir
atvirumo reikšmę agoros demokratijai daug samprotavo ne tik dabarties
filosofai: Hannah Arendt, Piter Sloterdijk, bet ir antikos mąstytojai: Platonas,
Aristotelis, Seneka. Agora/maidanas yra NE spektaklio visuomenės žaidimai, o
nirtulingas ir drąsus iššūkis Briuselio/Vilniaus/Kijevo/Maskvos ...
biurokratijai, autoritarams, rinkimų komisijoms, rinkimų technologijoms,
manipuliacijoms, papirkinėjimams, falsifikacijoms. Drąsus pilietinis nirtulingumas
ir bendravimas sako, kad jokios atogrąžos į manipuliacijas nebus. Tokį tvirtumą
užtikrina mirtis: susidūrimas su mirties grėsme, išbandymas didžiausia baime
yra pagrindas nusigręžti nuo primestų procedūrinių pinklių, skolų ir procentų
ekvilibristikos.
Ideologija falsifikuoja tikrovę
ir jos pasakaitės užgožia asmens būtį, be kurios kalba apie orumą yra tuščia. Žmogus
užvaldytas ideologijų: dešiniojo ar kairiojo kelio pasirinkimo, savo
filosofinių vadovėlių garbinimo nusipelno psichoanalitiko, Sl. Žižeko
konsultacijos. Vergo, baudžiauninko, neosovietiko terapija yra tai, kuo užsiima
gerovės visuomenės, besirūpinančios, kaip paversti šalį išplėstiniu ūkiu, kaip
sujungti visus į vieną klaną. Priešingai, egzistencinė drama, kurią Maidane
atveria drąsa, įniršis, konflikto su renkamąja valdžia didinimas ir nuolatinė
įvairovės diskusija yra daugiau nei kunigo ar psichoanalitiko terapija.
Graikijoje ir Ukrainoje kunigai, kurie tiki ne politurginį pinigų rinkimą, o
yra atviri Būčiai-Viešpačiui, stovėjo barikadose taip pat, kaip ir visi
piliečiai – be privilegijų, kaip lygūs aukojosi. Jie nebuvo išrinktieji, tačiau
jų kryžius rodė, kad nirtulinga įvairovės dvasia yra pakankama atvirai žvelgtį
į būtį, išlaikyti mirties žvilgsnį ir daryti sprendimus. Ir dar, Maidanas įvedė
itin griežtą „sausą“ įstatymą: bet kokio alkoholio vartojimas aikštėje, net
žiauriausių susidūrimų su Berkutu metu, buvo griežtai draudžiamas. Dar daugiau,
visi girti asmenys atėję į Maidaną buvo iš jo išvedami. Įniršis, drąsa,
kalbėjimasis yra verti laisvo ir oraus, o ne girtos ir pakeistosios sąmonės,
Graikų protestai, realiai
2008-2012 ir du maidanai 2008 ir 2013-2014 buvo reikšmingas ir ilgas patirties
laikotarpis subrandinti turiningą opoziciją procedūriniam parlamentui ar Radai.
Tie, kas LT samprotauja, kad bet kokios riaušės yra lygus agorai, pavyzdžiui
2009 metų Sausio 16 dienos mitingas ir riaušės Vilniuje, neįvertina ir nesuvokia Maidano
reikšmės. Orių ir gebančių aukotis asmenų viešuma nėra tas pats kas protesto
veiksmas, riaušės ir bylos. Sausio 16 dienos įvykiai dėl savo trumpumo, kurtumo
ir menkos viešumos netapo viešumos susirinkimu, įvairovės dalyvavimu ir
tarimusi. Maidanas iki 2014 vasario molotovo kokteilių – du mėnesius kalbėjosi:
nuo gruodžio ir sausio mėnesius. Be to, dar turėjo 2004 metų kalbėjimosi ir
įvairovės susitarimų, daugialypumų santarvės patirtį. Lietuvoje tokią patirtį
turėjo tik Sąjūdis, ne Sausio 16 aktyvistai. Todėl Sausio 16 riaušės dar netapo
nei agora, nei maidanu, bet nereiškia, kad negalėjo tapri. Lygiai taip pat
analizuotinas ir Lenkijos Solidarność per ilgą laiką virtęs įvairovės aktyvistų
susirinkimu ir susitarimais.
Vis dėlto agoros/maidano patirtis
yra lokali. Graikijos atveju ji sukėlė Tesalonikų, t.y. graikų Makedonijos,
atskilimo grėsmę, o Ukrainos atveju – visos Rytų Ukrainos skylimo ar bent jau
Krymo konfliktą. Pagaliau agoros/maidano principai aiškiai konfliktuoja su
teisėtumo idėjomis procedūrinės demokratijos ir visuotinio humanizmo
filosofija. Visuotinis humanizmas sako: kiekvienas žmogus yra vertas politiškai
būti, o agoros/maidano/seimelių principas teigia: tik subrendęs politinei
laisvei ir tai įrodantis, dėl to besirungiantis pilietis gali spręsti.
Procedūriškumas paverčia žmogaus būtį biurokratiniu veiksmu, o agora/maidanas
atveria būtį, bet išgąsdina tuos, kam ūkio gerovė yra svarbiau ir kam būtis,
vadinasi ir mirtis, ir gyvenimo prasmė nelabai rūpi.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą