Surskio ir Mauzerio pokštai apie tai,
kad Darbo partija „persikėlė“ iš Kėdainių į Širvintas ar pokalbiai, kad
konservatoriai „prarado“ Kauną ir Panevėžį, ar kad visos Šiaulių partijos buvo
atstumtos, kalbant apie 2015 metų rinkimų į vietos savivaldas ir merus
rezultatus, rodo partijų bevietiškumo simptomą ir mobilizacinių programų
neveiklumą. O visuomeninių komitetų gausa (rinkimuose dalyvavo arti šimto) atskleidžia
kitokį vietos bendruomenių ir įvairiausių susivienijimų požiūrį į kasdienybės
politiką: vidines miestų problemas, socialines ir kultūrines, ekonomines vietos situacijas, į įvairovės raidą. Vietos
tarybų principas yra būdas, kuriuo šie komitetai, o esmės atstovai-savanoriai, siekia
užtikrinti savivaldą. Praradimo ir persikėlimo metaforos, kuriomis nuspalvinti
daugumos didžiųjų Lietuvos partijų lyderių komentarai, atskleidžia nuolatinę daugelio
šalių masinių ideologinių partijų problemą: nevietiškumą, atitolimą nuo
kasdienybės fizikos, nuo demokratinės įvairovės. Masinių politinių partijų
nevietiškumą kiek sumažina aiškus interesų grupių supratimas, įvairios
komunitarizmo, t.y. bendruomeniškumo, teorijos, o taip pat partijų skyrių
veiklos autonomija. Tačiau šie prisitaikymai prie vietos aplinkybių gana greitai pradeda ardyti ideologinę ir
programinę partijų esmę: mobilizuoti mases bendro, didesnio tikslo siekimui,
kuris neretai, bent jau laikinai, prieštarauja vietos poreikiams.
Pavyzdžiui, J.Degutienė po rinkimų
pakvietė konservatorių (TS-LKD) partiją ir tautą susivienyti: „Esu tvirtai
įsitikinusi, kad pagrindinė mūsų, politikų, pareiga šiandien yra mažinti
visuomenėje vis labiau ryškėjantį susvetimėjimą ir suvienyti Lietuvos žmones
[...] Bet norint pasiekti rezultatų visuomenėje, pirmiausiai turime tapti
vieningais, susitelkusiais ir bendruomeniškais partijos viduje. [...]
Atsigręžkime į tai, kas visuomet darė mus stiprius - patriotiškas ir
krikščioniškas idėjas“. O A.Sakalas, kalbėdamas apie rinkimų rezultatus
socialdemokratams, mano, kad jie svarbia dalimi yra susiję su menku ideologijos
išmanymu: „Juk kur tai matyta, kad socialdemokratai, kurie lyg ir turėtų
atstovauti samdomųjų darbuotojų ir smulkių verslininkų interesams, didžiausią
mokesčių naštą užmeta būtent ant jų pečių, o kapitalą apmokestina vos ne
simboliškai. Taip elgdamiesi socialdemokratai jau prarado daug rinkėjų
miestuose.“ Abu komentarai atitinka partijų ideologijas, programas, skirtas
masių mobilizacijai. Tačiau abu pasisakymai yra atitolę nuo vietos tarybų
idėjos: atstovauti situacijas, įvairovę, vykdyti kasdienybės politiką.
Priešingai, jei paskaitysime visuomeninių komitetų lyderių argumentus, juose
vyrauja skirtybių, derybų ir vietos problemų, įvykių retorika, beveik
nesusijusi su ideologijomis, su didžiaisiais pasakojimais apie tiesą ir tėvynę,
o su transporto, komunalinio ūkio, generalinių miesto planų, biurokratijos,
vietos verslo skatinimo ir kitais klausimais. Tokią retoriką bandė plėtoti
V.Matijošaitis diskusijoje su labiau ideologiškai nusiteikusiu A. Kupčinsku.
Kitaip
tariant susipriešinimas tarp vietos tarybų principo ir ideologinių partijų yra
neišvengiamas, dar daugiau - būtinas, o veiksniai kurie atskiria vietos tarybų
veiklą ir partijų paskirtį yra didesni, nei galimybės šias priešybes sutaikyti.
Politinė filosofija vietos tarybų ir partijų veiklas aiškina kaip prieštaravimą
tarp vietos įvykių ir ideologinės, programinės mobilizacijos. Ši opozicija gali
būti išreikšta kaip: situacija prieš ideologiją, įvykis prieš struktūrą,
atvirumas įvairovei prieš discipliną, horizontalūs ryšiai prieš valdžios
vertikalę. Masinės politinės partijos atsiranda iš būtinybės demokratizuoti
ideologijų atstovavimą arba ideologinę lyderystę ir jų kilmė mažai ką bendro
turi su autonominės savivaldos raida. Partijos siekia tęstinumo ir remiasi
tiesine plėtra, o nepriklausomos tarybos yra atviros kūrybiniam trūkiui,
spontaniškai inovacijai, netiesinei raidai. Tarybų ir partijų atmintys yra
skirtingos. Savivaldos taryboms yra artimesnė daugiakultūrinė geneologija, kai
įvairios grupės pasakoja savo kilmės istorijas ir nebando rasti bendrų dėsnių:
joms priimtini ir vietos lenkų ir žemaičių, katalikų ir stačiatikių, valstiečių
ir smulkiųjų verslininkų pasakojimai. Priešingai, partijoms yra artimesnė
istorija, įvairios didžiosios pamokos ir todėl idealų propagavimas. Tačiau abejos
atmintys yra vienodai reikšmingos: įvairovės geneologija užtikrina vietos
bendruomenių ir naujų sąjūdžių gyvenimo prasmę, o istorija padeda organizuoti
valstybę.
Tarybų principas yra skiriasi ir nuo
bendruomenių veiklos. Klasikinės bendruomenės, nors ir įaugusios į vietą,
dažniausiai yra menkai kūrybingos. Dar daugiau, jos neretai labai
konservatyvios, priešinasi bet kokioms mobilizacijoms, ar modernizacijos
programoms. Štai kodėl reikalingos partijos: įveikti individualizmo
narciziškumą ir bendruomenių uždarumą, mobilizuoti jas. O tarybos, dėl savo
horizontalios demokratijos, pamažu įgyvendina vietos įvairovę, įveikdamos
bendruomenių uždarumą, laipsniškai atveria jas kitokioms kaimynystės programoms,
sutaiko tolimų religijų ir nesusijusių tautų pavienius žmones. Tarybos,
pradedant XX amžiaus pradžia tapo atviros ne tik vietos gyventojų ir parapijų
lūkesčiams, bet ir klasių kovos, profesinių sąjungų, o ilgainiui ir paribio
kultūrų, įvairių genderinių ir kitų organizacijų savivaldos būdu. Savivaldos
istorija sutampa ne tik su gyvenamosios aplinkos ar religinių bendruomenių
plėtra, bet ir su profesinių sąjungų kova ginant darbuotojų ir jų šeimų
interesus. Šiandien gana menką profesinių sąjungų aktyvumą (jos galėtų stipriai
įtakoti tarybas, tik yra apleidusios šią itin svarbią veiklos sritį) atstoja
kitų nevyriausybinių organizacijų veikla, darančių tiesioginę pilietinė įtaką
vietos rinkiminiams komitetams. Būtent taip įvairios tėvų, neįgalių šeimų, su
socialine veikla susijusios organizacijos, taip pat kūrybinės ir kultūrinės
grupės, bando spręsti savo problemas, tačiau, neretai vis dar menkai suvokia
tarybų veiklos principo svarbą, skirtingą nuo bendruomenių veiklos.
Geriausiai
tarybų ir partijų konkurenciją ir priešybes iliustruoja tarybų istorija
komunistiniu laikotarpiu. Profesinių sąjungų tarybos, Lietuvoje, kaip ir
Lenkijoje, Suomijoje, paplitusios po 1905 metų revoliucijos Rusijos
imperijoje, buvo ir vis dar lieka
susijusios su kasdienio gyvenimo prasmės užtikrinimu, tam naudojant derybų,
kūrybos, rezistencijos, savitarpio pagalbos veiklas. Ir šiandien darbininkų,
profesinių sąjungų ar kūrybinių darbuotojų tarybos vis dar plėtoja derybinius
ir tiesioginio protesto veiksmus dėl darbo sąlygų gerinimo, orumo užtikrinimo.
Jos mokosi ir solidarizuojasi ginant bendrą interesą, kooperuojasi, pakeičiant
vienas kitą darbe ir namų aplinkoje, ragina rūpybą šeimomis ir vaikais, skatina
kitas veiklas, užtikrinant gyvenimo prasmę ir vertę. Ne tik streikai, bet ir
savivalda, šeimyninis gyvenimas, darželiai ir mokyklos, suaugusiųjų švietimas
ir laisvalaikis yra profesinio solidarumo reikalas. Kita vertus, profesinės
sąjungos siekia išvengti, ir tai yra skausminga istorijos patirtis, didesnių
sąsajų su politinėmis partijomis, net jei šios yra kairiosios. Todėl tarybos
yra pagrindinis viešas organas, kurio pagalba profesinės sąjungos gali
užtikrinti savo protesto ar kooperacijos veiksmus.
Bolševikai, V.Leninas, iki pat 1917 metų
nebuvo tikri, kad vietos tarybos yra tinkama savivaldos organizacija jo
įsivaizduojamam šuoliui iš pusiau feodalizmo į socializmą įgyvendinti. 1918
metų Visos Rusijos Steigiamasis susirinkimas turėjo nustatyti
porevoliucinę valstybės santvarką. Bolševikai pralaimėjo atvirus ir
demokratiškus rinkimus į susirinkimą atstovaujančias tarybas. Daugumą laimėjo
eserai (socialistai revoliucionieriai), o įvairių profesinių sąjungų, valstiečių ir kareivių
tarybų atstovai atmetė Lenino dekretus. Už tai ginkluoti bolševikai išvaikė
Steigiamąjį susirinkimą, o kilus protesto demonstracijoms - jas sušaudė.
Įvairių tarybų organizuojami sukilimai vyko 1919-1920 metais įvairiuose Rusijos
miestuose, įskaitant Petrogrado Vasiljevo rajono laivų statytojų, kuris taip
pat buvo sušaudytas. Garsiausios buvo sukilusios Kronštato tarybos, tų
jūreivių, kurių dėka apskritai Spalio revoliucija įvyko. Tačiau ir jos buvo bolševikų
sunaikintos ginkluoto susidūrimo metu 1921 metais. Panašiu būdu buvo griaunamos
ir nepriklausomos tarybos Ukrainoje. 1956 metais revoliucijos metines komunistai
šventė šaudant į vengrų sukilimą. Jis buvo prieš primestą komunistinę santvarką
ir nesavarankiškumą, prieš ideologinę tamsybę, kritikos nebuvimą, bet ne prieš
tarybas. Pakilę laisvei vengrai rėmėsi vietos tarybomis, t.y. tiesiogine savivalda
ir solidarumo organizavimu ir konkuravo su partine sistema, su komunistine
santvarka. 1956 metų Vengrijos tarybos paskatino nepriklausomų laikraščių
leidimą, atkūrinėjo visuomenės įvairovę, išjudino smulkų verslą, skatino
savarankiškumą. 1968-ieji buvo revoliucinių protestų metai, kurie sukrėtė visą
Socializmo sistemą, ne tik Vakarus. Tarp daugelio to meto hipių, Juodųjų
panterų, Meksikos sukilėlių, Belgrado ir Zagrebo studentų ir kitų protesto
bangų, svarbiausiais išlieka Paryžiaus studentiška revoliucija ir Čekoslovakijos
Pavasaris. Abu jie rėmėsi tarybų ir vietos komitetų, kasdienybės revoliucijos
idėjomis, kurios padėjo išvengti, įveikti didžiąsias partijų ideologijas. Kita
vertus, šių sukilimų nesėkmės rodė ir tarybų principo ribas: mobilizacijos
menkumą ir diplomatijos stoką. Masinę mobilizaciją geriausiai užtikrina
ideologija ir agitacija, o diplomatiją - elitų sąmoningumas ir lankstumas, bet
ne vietos tarybų veikla.
Po 1968 metų daugelis Vakarų politikos
filosofų pastebėjo kasdienybės revoliucijos, naujo socialinio laiko ir erdvės
aiškinimo būtinybę. Senosios partijos vis dar kalba visuotinybės, didžiosios
erdvės ir istorinio laiko leksika, neretai ignoruodamos gyvenimo situatyvumą ir
diskriminuojančias ar laisvinančias judėjimo trajektorijas. Turiu omenyje:
socialinės rūpybos ar savivaldos institucijų darbo laiką ir adresus, visa tai,
kas veikia mūsų kasdienį darbo ir gyvenimo ritmą ir jausmą, - tai kas atspindi
ideologijos sudaiktinimą. Sudaiktintos didžiosios ideologijos, paverstos kūnu
ir praktika ateities vizijos neretai yra nejautrios nei mūsų namų aplinkai, nei
darbininkų laisvalaikiui, nei jų šeimų ligoms, nei nelaimėliams, kuriems
aplinka atšiauri. Priešingai, situacijoms ir judėjimo trajektorijoms,
diskriminacinėms ar išlaisvinančioms, yra atviros tarybos ir jų įvairūs,
besiginčijantys, besidauginantys ir besiskiriantys visuomeniniai komitetai. Apie
vietos tarybų principo skirtumus lyginant su didžiosiomis ideologijomis svarstė
Hannah Arend ir šiandien diskutuoja Antonio Negri pastebėdami jų gebėjimą vykdyti
kasdienybės revoliuciją, arba esmingas socialines ir kultūrines reformas, kurti
naujas sąvokas ir bendravimo būdus.
Šia trumpa replika tarybų istorijai ne
tik noriu oponuoti vienvaldėmis partijomis, parodyti vietos komitetų kovą su totalitariniais
režimais, bet ir kalbėti apie vietos savivaldos gebėjimą kurti naujas miestų,
urbanistines trajektorijas ir situacijų poreikį atspindinčius planus. Tarybų istorija ir naujas situacinis mąstymas
rodo, kad savivaldos savarankiškumo skatinimas nėra raudonųjų ar penktosios
kolonos projektas, kaip kartais Lietuvoje užsimenama. Ir tai, kad jos, vedinos
vietos rinkiminių komitetų, oponuoja partijų veiklai yra veikiau norma, nei
blogybė. Tačiau, iš tiesų, tarybų gebėjimai ir pats principas yra ribotas, kaip
beje ir partinis. Partijų realizuojami demokratijos, valdžios pasidalijimo
principai ir formos dažnai nesuteikia ir nepalieka vietos pilietinėms taryboms
ir tiesioginei savivaldai, kaip tai ilgą laiką tęsėsi ir iš dalies vis dar
vyksta Lietuvoje. Dar daugiau, pilietinės visuomenės, grupių organizavimasis iš
apačios ir demokratinis įgaliojimų paskirstymas neretai prieštarauja partinei
disciplinai ir populiarumo akumuliavimui. Todėl prieštaravimas tarp tiesioginio
veiksmo principus puoselėjančių tarybų ir ideologines programas plėtojančių
partijų yra neišvengiamas. Susipriešinimo dėka balsas suteikiamas kasdienybės
įvairovei, o į demokratijos procesą yra įtraukiama daugiau žmonių. Štai kodėl į
įvykusius vietos savivaldų rinkimus žvelgiu optimistiškai, nes juos laimėjo ir
vietos komitetai, o ne tik liberalai: ir vieni, ir kiti suprato pasikeitusias
žaidimo taisykles, kas mažiau rūpėjo kitoms partijoms.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą