Straipsnyje ketinu aptarti: I dalyje kūrybingų liberalų ir
naujosios kairės sankirtas diskutuojant kasdienybės revoliucijas ir kūrybinio
naikinimo idėjas, o II dalyje diskutuoti liberalų ir naujosios kairės
nerimastingą santykį su naująja revoliucine „kūrybine klase“.
I
Lietuvoje „naujieji kairieji“ (plačiąja prasme, nekalbėsiu
tiesmukai apie „NK95“) ir rinką šlovinantys liberalai (plačiąja prasme,
nekalbėsiu tiesmukai apie „LLS“) nemėgsta vieni kitų, vienas kitą sumitina,
paverčia savo pačių vaizduotės monstrais. Liberalai ir toliau kairiuosius
slapta laiko socialistais, komunistais, geležinės valstybės rankos atstovais ar
tiesiog plačiąja „naująja kaire“, o kairieji, draugiškai juos koneveikia kaip „neoliberalizmo“,
naujo „rinkos fašizmo“, didžiojo „korporacinio“ kapitalo įsikūnijimus. Šie du vaizduotės
monstrai, du pasąmonės kompleksai – socialistinė valstybė ir neoliberalizmas –
kovoja tarpusavyje, o jų konfliktas žavi mus televizijos laidose ar socialinių
tinklų puslapiuose. Leviataniški vaizduotės monstrai ir susijusi politinė
mitologija svarbi ir naujajai kairei ir liberalų aktyvistams: susipriešindami
jie konstruoja save, sau šventus prasmingos kovos ir didžiojo priešo
pasakojimus. Jų kritikos energija audrina vaizduotę, išjudina snaudžiantį savo
ir stebėtojų kraują. Svarbiausia tokiais atvejais yra užtikrinti vaizduotės
drausmę, kad baubus visi matytų vienodai ir pastoviai. Tai tokia keista
ideologionė psichodelika, kai pakitusių sąmonės būsenų efekto pasiekiama
nuolatiniu tam tikro emocionalumo kultu, kolektyvine mitinio prado patikra,
apklausa ir interpeliacija, įsitikinant kad priešas nekenčiamas ar nemėgstamas
vis tiek pat. Nekalbu apie kitų partinių „orientacijų“ baubus. Naujosios kairės
ir liberalų įdomūs tuo, kad tam tikros jų mąstymo perspektyvos yra
susikertančios, o pagunda savo pačių ideologijos ir teorijos revizijai yra
didžiulė. Revizionizmas naujosios kairės ir liberalų tarpe sukuria platų spiečių
transformacijų, labai produktyvių diskusijų, tačiau politinė hibridizacija ar
chimerizacija yra smerkiami, kaip nukrypimai nuo didžiojo neigiamo stabo.
Liberalų aktyvistus ir naujosios kairės kūrybingus atstovus
sieja vienas dalykas: kasdienybės revoliucijos, kurios remiasi kūrybiniu
naikinimu. Pabrėšiu, „kasdienybės revoliucija“ yra tarptautinių situacionistų terminas.
Ji filosofas R. Vaneigemas išplėtojo remdamasis kito filosofo, komunisto,
socialisto H.Lefebvre „kasdienybės dialektikos“ ir „urbanistinės revoliucijos“
idėjomis. Kasdienybės revoliucija tapo idėja, kurią vėliau, po 1972 metų
(Tarptautinio situacionizmo oficiali pabaiga) savitai išplėtojo ir anarchistai,
daugiausiai anarcho-sindikalistai, ir naujosios kairės sąjūdis, siekę realių
emancipacijos ir socialinių pokyčių kasdieniame gyvenime. Vis dėlto
situacionistai nebuvo nei anarchistai, nei socialistai, o veikiau specifinis,
laisvas ideologinis krypsmas, įvairovės spiečiaus, o ne partijos dalis. Štai
kodėl situacionistų išnykimas buvo panašus į spiečiaus išsklaidą arba
disipaciją. O kūrybinio naikinimo idėja, kurią išpuoselėjo austrų ekonomistas
J.Schumpeteris, o vėliau išskleidė daugelis praktikų, įskaitant A. Groves „Only
the Paranoi Survive“, aiškiai įkvėpė kūrybingiausius iš liberalų. Galiausiai
Kūrybinio naikinimo idėja puikiai dera su Ch. Kim ir R. Moborn išplėtota Žydrojo
okeano, kaip kūrybinio pabėgimo iš kraugeriškos konkurencijos (raudonojo
okeano) strategija. Atrodytų skirtingos – kūrybinio naikinimo ir kasdienybės
revoliucijos – idėjos filosofinėje plotmėje remiasi tais pačiais neigimo ir
įveikos (Aufheben) principais. Tik kūrybinis naikinimas tai daro, kad vėlė ir
vėl nugalėtų vartotojišką geismą, o kasdienybės revoliucija, kuri remiasi
nusavinimo (recuperation) ir apgręžimo (détournement, naujos trasos parinkimo)
dialektika, tai daro, kad išlaisvintų nuo užgrobiančio naikinimo, nuo valdomo
vartotojiškumo. Reikia pastebėti, kad
situacionistų „nusavinimo“, kooptavimo idėja yra daug siauresnė, nei kūrybinis
naikinimas ir neaprėpia visos verslumo išmonės, neleistinai supaprastina ją.
Lygiai kaip ir liberalai nemato revoliuciniame apgręžime (détournement) jokios
naujos perspektyvos, pirmiausiai bijodami savo pačių įteisinto baubo“ Autorinių
teisių (Copy right), kaip šventosios
nuosavybės kulto vedinio. Nuosavybės stabas, kurį ant postamento užrioglino Didžiosios
Prancūzijos revoliucijos herojai, tuo pataikaudami britiško liberalizmo
skoniui, ir šiandien neleidžia matyti kasdienybės revoliucijos pranašumų, o
sekti ribota kūrybinio naikinimo idėja.
Kasdienybės revoliucijos išraiškos yra įvairaus lygio ir
reikšmės kasdienybės struktūrų ir tempų naikinimai arba jų radikalūs keitimai,
kurie gali būti naudingi ir socialiniu, ir rinkos požiūriu, tačiau neretai
prieštarauja vienas kitam. Pagaliau patys kasdienybės kūrybiniai ardymai gali
būti arba sėkmingi ir kažką generuojantys, arba virsti save-naikinančiu kenkimu
ir provokacijomis, nuo kurių ir komercinės įmonės ir socialinės grupės ginasi.
Pateiksiu keletą pozityvių pavyzdžių, susijusių su kūrybinio ardymo tema, kai
kas nors sunaikinama ir jo vietoje pasiūlomas socialinis arba komercinis
projektas. Pavyzdžiui, Lietuvoje panaikinus požiūrį į „invalidus“, kaip
menkaverčius ar beverčius ir išplėtojus nuostatą apie „neįgalius“, o vėliau ir
tik tam tikrą „negalią turinčius“ (skaitykite J. Ruškaus negalės kritiką ir
daugybės galių teoriją), buvo įgyvendinta kasdienybės revoliucija ir pakeistas
santykis su disponavimu fizine ir psichine galia, protezavimu, aplinkos ir
gyvenimo, darbo tempų keitimu, adaptavimu skirtingų charakterių ir galimybių
asmenims. Šiandien šios psicho-fizinės kasdienybės revoliucijos tęsinį
realizuoja pastangos ugdyti toleranciją individo biologinei „chimerizacijai“,
t.y. taikiam santykiui su svetimkūniais, pakęsti žmogaus biotransformacijas.
Apie tai Lietuvoje plačiai kalba filosofė A. Žukauskaitė. Socialinės
kasdienybės revoliucijos skatina keisti darbo pradžia, pabaigą, tempą, darbo
vietas, kurti pastovius ir laikinus tinklus, pritaikyti technologijas ir
energetiką integruotam išsilaisvinimui. Integruotas išsilaisvinimas tai ir
vaikų žaidimo kambariai ofisuose, ir maldos ar meditacijos vietos
pasaulietinėse įstaigose, ir socialinių invazijų plėtra universitetuose.
Klasikinis liberalaus kūrybinio naikinimo pavyzdys yra
turiningi konkurencijos skatinimo projektai ir veiksmai: atskiriant, skaidant
gamintojus ir tiekėjus (dujų), kviečiant daugiau rinkos dalyvių (daugiau
tinklų: degalinių, prekybos, mobiliojo ryšio), atsisakant pasenusios įrangos,
programų, skatinant technologines inovacijas ir taip revoliucingai keičiant
kasdienį vartojimą. Būtent liberalizmo idėjos paskatina ir kūrybinių industrijų
sampratas, jų pozityvų aiškinimą, nekreipiant dėmesio į intelektualų pergyvenimus,
esą didinamas meno masiškumas, platinamos klišės, trūksta gilaus individualizmo
ar esmiško tragiškumo ... Tačiau tiesmukiškas principas: sukūriau, panaudojau,
sugalvojau naują, o seną išmečiau, tai kartojant kas keleri metai, neramina
žmogaus teisių gynėjus, turint omenyje, kad liberalūs gamybiniai santykiai
vystosi nesuderintai su egzistuojančiais socialiniais ryšiais. Galiausiai kūrybinis naikinimas atveria jau
minėtą Žydrąjį okeaną, liberalizmo pasaką, kai kuri ir pinigai krinta į kišenes.
Ši pasaka ignoruoja faktą, kad vartotojai, jų gebėjimas naudoti ir išmesti,
paklusti ir žiaumoti yra riboti ir vieni ir tie patys. Net jei kūrybingai
atplešiate visus nuo seno modelio televizorių ir pasiūlote „išmaniuosius
ekranus“, tuo pačiu naikinate ir senuosius fabrikus, jų šeimas, pajamas ir
todėl žydra spalva slepia dar didesnį kraujo sluoksnį. Ch. Kim ir R. Moborn
pasaka apie bekraujį kapitalo perėmimą slepia „naikinimo“ tragedijas, bet ir
tai, kad naujoji, žydroji pasaka išplėš iš socialinio gyvenimo būrį paauglių,
kurie kitu atveju, galėjo išmokti „vaikščioti“. Socialinis kūrybinio naikinimo
idėjos aklumas pribloškia.
Socialinės ir verslios kasdienybės revoliucijos kartais
esmiškai prieštarauja vieni kitiems: didieji prekybos tinklai keičia vartojimą
ir santykius bendruomenių viduje, kapitalo judėjimas ardo draugystės ratus,
fabrikai ir naujos gamybos išplėšia žmones iš jų gyvenamosios vietos ir
nepasiūlo adekvačios socialinės alternatyvos, nepaaiškina kaip nauji dinamiški
klajūnai, migrantai, galėtų užtikrinti savo socialinį saugumą ir laimę. Visa
tai didina psichologines įtampas ir generuoja XX amžiaus pabaigos – XXI amžiaus
pradžios masinę ligą – depresiją. O socialiniai projektai siekia mažinti
socialines atskirtis, integruoti, pavyzdžiui, trečiojo pasaulio ateivius, kelti
jų savigarbą, ginti mišrias šeimas ir kultūros hibridizaciją, net jei tai yra
našta verslui. Verslūs kūrybinio naikinimo atstovai tame gali nematyti jokio
intereso, o, paskatinti nacionalistų dešiniųjų, kritikuoja multikultūralizmą,
tautinę hibridizaciją ar bio-chimerizaciją.
Tačiau, kartais socialinis kairysis ar verslusis liberalų
projektai sugula, bendrauja: kai komercinės organizacijos dalyviai yra jautrūs
draugijai, pasitikėjimui bei atviri socialinei modernizacijai, o socialinės
atskirties mažintojai remiasi naujausiomis technologijomis ir gamybos pažanga.
Tada yra įgyvendinamos naujos socialinės galimybės verslo aplinkoje:
atskiriamos rūkymo ir nerūkimo, triukšmo ir tylos zonos, sujungiamos darbo
vietos ir virtuvės, kūrybinės erdvės ir poilsio patalpos, susitariama su
kolektyvais ar profesinėmis sąjungomis dėl bendruomeniškai orientuoto darbo
laiko ir tempo, kooperuoto pajamų paskirstymo.
Vis dėlto naujosios kairės, siekiančios kasdienybės
revoliucijų, ir liberalių verslininkų, kviečiančių, kūrybiniam naikinimui,
bendradarbiavimas nėra norma, o veikiau išimtys. Prievartiniu būdu į tinką
orientuojamos galerijos, bibliotekos, teatrai, universitetai ... kartais suvokia šią verslumo ir socialumo
jungtį, tačiau dar dažniau ją keikia, pavadindami „keliu į vergovę“. Šiaip jau
konservatyvių pažiūrų Prof. A. Jokubaitis savo pranešime „Apie universiteto
prasmę“ perfrazuoja F.A. von Hayeko žodžius ir teigia: „ekonominio mąstymo
padarymas universiteto gyvenimo pagrindu taip pat tampa keliu į vergovę“. Ir iš
tiesų, kai bibliotekos, galerijos ar universiteto pagrindiniu matu tampa ne
išugdytas viešumas, laisvė ir kūryba, o finansinis efektyvumas ir pardavimai,
tada „artes liberales yra paverčiami artes serviles“. Tačiau ar socialinis
dėmesingumas, viešumas ir verslumas kaip elgesio formos yra visai nesuderinami?
Tradiciški konservatoriai ir posovietiniai socialdemokratai yra linkę saugoti
vertybes ir kritikuoti „ekonomiką“, kaip nepakankamai filosofišką. Kažin ar
daugelis ekonomistų sutiktų su tokia komercine „ekonomikos“ interpretacija.
Tačiau bet kokiu atveju A. Jokubaitis kūrybinio socialinio ardymo neaptaria ir
kasdienybės revoliucija universitete nėra nagrinėjama.
Itin dažnai, stereotipiškai išsigandus verslumo, siejamo su
„neoliberalizmo“ mitiniu baubu, atmetamos ir socialinės kasdienybės
revoliucijos idėjos. Atsisakant studijų ir rinkos integracijos, nenorima
bendradarbiauti ir su nekomerciniais socialiniais partneriais, nevykdomos ir
integracinės kitų kultūrų ar religijų programos, nesirūpinama šeimai ir tikėjimui
palankaus universiteto ar kolegijos kūrimu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą