Šiuolaikiniai žiniasklaidos fabrikai gamina „karo placebą“,
kurio viena iš rūšių yra „informacinio karo“ vaizdas. Šiuo pavadinimu
parduodamas pakeistinis malonumas – karo desublimacija . Šis komunikacinis
placebas turi visus fetišo bruožus, o jo gamintojai, amarai, yra vieši
intelektualai, kuriuos nusiurbia veiklios rinkos skruzdės.
Informacinio karo be realių mūšių, kovinių lauko akistatų, tema
šiandien yra itin eskaluojama ne tik Lietuvoje. Jei bandysite sekti spaudos skaitomumą
ar televizijos žiūrimumą šiuo klausimu, pamatysite, kad tai yra viena iš
aukščiausių reitingų temų. Tai rodo, kad tema „informacinis karas“ yra gaminama
lygiai taip pat kaip erotika popkultūroje. H. Marcuzė įsivaizduojamo seksualumo vartojimą
pavadino desublimacija turėdamas omenyje libidinius, erotinius geismus. Vis
dėlto, tęsiant Z. Freudo geismo sublimacijos teoriją, ne mažiau reikšmingas yra
naikinimo, griovimo troškimams – tanatos, kurio desublimacija ir yra
elektroninis visokiausių karų vaizdavimas ir tų vaizdų kartojimas. O
interaktyviu šis pakeistinis karo malonumas tampa interaktyvios žiniasklaidos
dėka, kada kiekvienas vartotojas prileidžiamas prie vaizduojamos „mėsos ir
kraujo“.
Pats žodis karas jo vaizdavimo ir desublimacijos procese neteko
įprastinės reikšmės. Sąvoka karas
prarado tradicinį turinį vartotą karo „filosofų“ C. von Clausewitz‘o, Michaelio Gelven‘o ar didžiųjų
karo strategų. Vaizduojamos karo
simuliacijos neatitinka F.Guattari ir G. Deleuze išdėstytos šachmatų ir Go
karinių taktikų strategijos, kurios numano pauzes ir integruotas informacines
atakas. Desublimuoto karo ryškia išraiška tapo gundymai ir prekyba informaciniu
karu ir jo atributais. Konceptuali metonimija „informacinis karas“ ankščiau
buvo palyginamas pažymintis didesnio karo dam tikrą dalį. Savaiminiu gaminiu „informacinis
karas“ virto tik pasikeitus žiniasklaidos ir, plačiau, medijų produktų
vartojimui. Dabar neva daiktas „info karas“ gaminamas tiems, kurie linkę
sureikšminti informacines technologijas, fetišizuoti jas.
Dažnas konceptualių metonimijų ar metaforų kartojimas:
energetinis karas, žodžių karas, info karas devalvuoja karo sampratą. Tai lyg
žodis sūris, kurį pradėtume taikyti kur papuola: nuo obuolių sūrio iki kalbinio
sūrio... Būtų aišku, kad tai tik vaizdingas palyginimas, retorinė figūra, metafora
arba metonimija, kurių dėka bandome mąstyti tai, kas tiesiogiai sunkiai
apibūdinama. Vis dėlto, maginio mąstymo tyrinėtojai pastebi, retorinės figūros –
metonimija ir sinekdocha – neretai pretenduoja pakeisti reiškinį, iš vaizdingo
palyginimo virsti tikriniais vardais, įgyti „tikrovės“ statusą. Tada tai, kas
yra dalis visumos, jos momentas yra paskelbiama atskira esme. Kūrybinės
industrijos yra suinteresuotos tokia nesibaigiančia metonimijų ir metaforų,
kurios pretenduoja būti tikrove, tėkme. Taip yra didinamas melagingos tikrovės
ratas, dauginama prieštaringų ženklų sfera, kur bet koks geismas yra tariamai
patenkinamas, bet koks vaizduotės krūptelėjimas yra įkūnijamas, ir kur beveik
nieko daiktiško nebelieka. Karo desublimacija ir metonimijų esencializacija –
štai pagrindinės žiniasklaidos vartojimo dauginimo technologijos, kurias vieni
naudoja kaip instrumentus, o kiti – vartoja, kaip tikrovės pakaitalus, kaip karo
placebą (butaforinį pakaitalą).
Tokiu metonimijų
dauginimo atveju, bet koks konfliktinis tarptautinės informacijos virptelėjimas
gali būti skelbiamas karu, kaip pasakoje apie katiną, „kuriam „dangus griūva“. Įdomu,
kad nekalbama apie „klasinius“ (pavyzdžiui, darbininkų prieš išnaudotojus)
informacinius karus, juk bet kokia profesinių sąjungų kritika adresuota
ministerijai jau galėtų būti skelbiama klasinio ar pilietinio informacinio karo
ženklu. Visa tai yra komunikacinis absurdas, kuris devalvuoja ne tik karo, bet
ir konceptualios metonimijos „informacinis karas“ reikšmę. Tokiu atveju itin reikšminga
karo būsenai, jų metu vykstančioms „informacinės atakoms“ apibūdinti metonimija
išblėsta ir paslepia realius, agresyvius komunikacinius veiksmus. Informacinio
karo popkultūrizacija, į kurią įsijungė daugelis viešųjų intelektualų, rodo
kaip smarkiai vaizdų ir informacijos rinka šiandien sąlygoja viešą
komunikacijos lauką.
Tiesa, kurį laiką, kol propaganda dar visai „neišdegina“
smegenų, blaiviai mąstantis ir atsakingas savo šeimai ir ūkiui žmogus, suvokia,
kad vaizdingi šnekėjimai yra ne tikras karas, o vaizdinga butaforija,
vaidinimas ir todėl blaiviamąstis tikisi, kad „tikro karo nebus“. Taigi, „informacinis
karas“ (kaip jis linksniuojamas plačiosios žiniasklaidos), remiantis tokia
samprotavimų logika, yra netikras, butaforinis, įstrigęs tarpukelyje tarp
karnavalo ir tikrų mūšių, tai viešas vienas kitam melavimas dar neperėjus šaudyti,
bet jau palikus karnavalo sąlyginumus. Tačiau blaiviamąsčiai asmenys,
kurie remiasi kasdiene buitine praktika, o ne specialiais kritiniais
gebėjimais, yra lengvas redutas komercinei žiniasklaidos kavalerijai.
Karo desublimacija reiškia: nepavojingą įsivaizduojamo
siaubo ir kančios patyrimą bei prizą – temą interaktyviai diskusijai, kuri malonios
desublimacijos efektą tik padidina. Tačiau informacinių technologijų srityje
vartotojams siekiama parodyti ir kita: esą informacinis karas yra net
reikšmingesnis nei fizinis, su mirtimis ir prievarta, sudegintais
miestais ir sunaikinta infrastruktūra. Maginis, fetišistinis produktas „informacinis
karas“ yra platinamas, populiarinamas lygiagrečiai didinant melagingos
informacijos pardavimo skaičius. Kuo daugiau feikų, tuo tema „info karas“
atrodo svarbesnė. Viena butaforija paslepia kitą melą. Tokiu būdu nustekenamas
kritinis komunikacinis laukas, kuris bus bejėgis ką tai rimto pasakyti, prasidėjus
realiems mūšiams, lydimiems masyvių informacinių atakų.
Kiekvienas didesnis žiniasklaidos leidinys nori parduoti
kaip galima daugiau aitrinančių tariamą informacinį karą straipsnių: juk neršto
metas, dabar gaudyk žuvį! Vis dėlto informaciniam karui
palaikyti reikalinga, kad kur nors rusentų tikras. Nes jei realių mūšių nėra,
žiniasklaidos demonai greitai pradeda dūsti. Kurį laiką galima išgyventi
feikine informacija, informacinio karo placebais. Vaizduojamos nebūtos aukos, aptariamos
kraujo upės, prisimenami buvę tikri ir menami mūšiai, ginčijamasi dėl pergalių
ir žiaurumo. Tačiau placebas turi tendenciją greitai blėsti. Už pornografijos
turi būti vieši namai, už informacinio karo – tankai ir mėsmalė. Tiesa jį kurį
laiką gali pakeisti riaušės, smurtas, šnipų gaudynės. Tačiau tolimas-artimas realus karas yra geresnis: juk jis yra atsinaujinanti
mašina. Čia nuolatos žudoma, dėl to galima ir visados meluoti, kas suskaičiuos
aukas fronto linijoje ar pinigus išplautus perkant karo mašinas. Šnipai ir
gatvės smurtas nebeįkvepia viešųjų intelektualų, kurie yra pagrindiniai
informacinio karo gamintojai, savotiški amarai, kuriuos nuolatos „melžia“
karingos žiniasklaidos skruzdės. Be viešųjų intelektualų, be jų desublimuotos
karo vaizduotės, karo placebo nebūtų galima pagaminti.
Visai kita tema yra antipropagandiniai veiksmai, kurių vienu
iš šūkių galėtų būti: „stabdyk informacinio karo pardavimus!“, „ Nevartok
informacinio karo fabrikų produkcijos!“. Tai
tinka ir Lietuvai, kurią viešieji intelektualai ir plati žiniasklaida vaizduoja
kaip pasyvią informacinio karo dalyvę. Teigiama, kad ji pati esą negamina
produkcijos, o tik paskirsto ir įvertina. Mes tik importuojame informacinio
karo gamyklų produktus ir parduodame. Vis dėlto tai yra bendras kapitalo
cirkuliacijos ratas, kur visi dalyviai yra atsakingi už tą patį karo placebo
dauginimo ir vartojimo procesą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą