Gonzo
žurnalistika pažystama daugiausiai tik kaip Hunterio S. Thompsono rašymas,
pradedant jo kūriniu Derbis Kentukyje
ir labiausiai pabrėžiant straipsnių ciklą žurnale Rolingstones: Baimė ir pasibjaurėjimas Las Vegase.
Daugelis straipsnių ir dokumentinių filmų pabrėžia: esą ši, menamai, gana
menkavertė žurnalistika ir visai nebloga literatūra kilo iš narkotikų ir alkoholio
išbalansuotos asmenybės tiesmukiško cinizmo ir haliucinuojančios sąmonės, iš
metaforų žaismo. Alex Gibney filmas Gonzo:
Dr. Hunterio Thompsono gyvenimas ir darbai
(2008) didžia dalimi palaiko šį požiūrį. Jis leidžia paversti Hunterį
vaizdinga asmenybe, holivudiniu herojumi, o ir pats žurnalistas tam per daug
nesipriešino. Dviejų valandų trukmės Gibney filmas siekia komercinio
dokumentinio filmo populiarumo, lygiai kaip ir prieš tai šio režisieriaus kartu
su Alison Ellwood sukurtas filmas apie Keno Kesey garsiąją Linksmųjų
pramuštgalvių (Merry Pranksters)
magišką kelionę (Magic Trip) per
Ameriką. Tokiu būdu Gibney pasirenka pejoratyvinę, arba menkinamą požiūrį į šią
žurnalistiką, nesistengdamas išvysti ir išplėtoti pozityviosios pusės, vertos
žurnalistikos meno vardo. Minėti režisieriai, kaip ir daugelis panašių
tyrinėtojų vengia plačiau svarstyti svarbiausias Kesey ar Hunterio idėjas ir
situacijų pasirinkimus, idealus ir plėtotą kritiką, jų pabrėžtą kai kuriuos JAV
biurokratinės autoritetų sanklodos absurdą, slaptus ir viešus kontrolės mechanizmus
... Gibney filmas skirtas Hunterio gyvenimui daug kalba ir cituoja ištraukas iš
vaidybinio filmo Baimė ir pasibjaurėjimas
Las Vegase. Tačiau beveik visai nediskutuoja JAV policijos kovos su
narkotikų platinimu konferencijų ir diskusijų absurdiškumo, neprofesionalumo,
negebant atpažinti ar bent kiek įsigilinti į egzistencinę, kognityvinę,
socialinę, kultūrinę įvairių narkotikų vartojimo potekstes, į CŽV vaidmenį
išrandant ir platinant LSD. Tai yra filmas nemato Hunteryje veiklaus ir
aktualaus žurnalisto, neišskiria jo veiksmo ir dalyvaujančio stebėjimo metodų,
kurie, mano manymu, vietomis priartėja prie to ką Haroldas Garfinkelis vadina etnometodologija.
Garfinkelio išpuoselėtas etnometodologinis tyrimas remiasi provokuojančiu
veiksmu, kuris išbalansuoja susigulėjusias, nekritines nuostatas ir padeda
išviešinti absurdiškus autoritetus. Beveik neabejoju, kad Hunteris nieko apie
Garfinkelį negirdėjo ar bent jau jo necitavo, nesimokė iš jo eksperimentų, kaip
ir priešingai. Šiuo požiūriu jie yra kongenialūs: vienas žurnalistikoje, kitas
sociologijoje.
Hunterio provokuojantys veiksmai
persmelkia visą Gonzo žurnalistiką ir yra būdingi, daugiau ar mažiau, visiems
šio stiliaus tyrėjams, pavyzdžiui, dokumentalistas Louis Theroux ar rašytojas
žurnalistas George Plimpton ir kt. Jiems būdinga įsitraukti į įvairių grupių
veiklą, tapti savais ir kartu visiškai skiritingais, tik taip pajuntant
įsitikinimų skraistės žalą ar gėrį. Pavyzdžiui, Hunteris įsitraukia į Las
Vegaso apygardos advokatų organizuotą seminarą apie narkotikus, kurioje
dalyvauja dešimtys profesionalių policininkų, pranešimus skaito įvairūs
prokurorai, kviestiniai profesoriai. Daugelis jų nebuvo tiesiogiai tyrinėję
narkomanų elgesio, nevykdė dalyvaujančio stebėjimo, o juo labiau veiksmo ar
etnometodologinių tyrimų. Todėl jų turimi duomenys atspindėjo turimą statistiką
bei gana atsitiktinai surinktus, pačių narkomanų sukurtus gandus, mitus,
keisčiausius prietarus. Hunteris pastebi, kad šis seminaras buvo itin prastai
organizuotas, lyginant su tų pačių LSD vartotojų rengiamais koncertais. O mano
manymu, aprašytas seminaras pasižymėjo tuo, ką aš vadinu inkvizicijos prietarų
sąvadu. Viduramžių ir renesanso šventoji inkvizicija, siekdama žūt būt
pateisinti raganų ir burtininkų egzistavimą, sukūrė ištisus sąvadus požymių,
kurie kilo iš įtarinėjimų, religinio proto fantazijų ir haliucinuojančios nuo
skausmo ir siaubo sąmonės kaip atsakas į žiauriausių tyrėjų klausinėjimus.
Panašiai ir sąvadai apie narkomanų išvaizdą ir elgesį neretai radosi iš išsisukinėjančių
narkomanų pasakojimų ir policijos skyrių stereotipų, iš macio menamo „kietumo“ ... Hunteris rašo:
„Tai primena tuos pavojingų tauškalų pilnus biuletenius,
kuriuos padaugintus rotatoriumi kabindavo policijos departamento rūbinėse.
PAŽINK SAVO NARKAŠĄ! NUO TO GALI PRIKLAUSYTI TŠAVO
GYVENIMKAS! Dėl „apsipūtusiojo akinių“ neįžiūrėsi jo akių, tačiau jo krumpliai
bus pabalę nuo vidinės įtampos, o kelnės – suragėjusios nuo sėklos, nes jis,
neradęs ką išprievartauti, visada smaukosi. Apklausiamas jis mikčios ir vapės.
Negerbs tavo ženklelio. Narkašas nebijo nieko. Jis puls be jokios priežasties,
griebęs bet kokį po ranka pasitaikiusį ginklą – įskaitant tavąjį. SAUGOKIS.
Kiekvienas pareigūnas, kuris suima žolės vartojimu įtariamą narkomaną, turi
nedelsdamas panaudoti visas reikiamas jėgos priemones. Vienas laiku paleistas
šūvis (į jį) gelbsti nuo devynių šūvių, paleistų į tave. Sėkmės.
Vadas.“
Hunterio pastabos apie pasibaisėtiną prokurorų, dalies
advokatų ir policininkų atavizmą ir prietarus narkotikų pasaulio atžvilgiu,
profesorių duomenų stoką lyginant su hipių, Keno Kesey bei Timothy Leary kartos
aktyviais ir socializuotais, inkultūruotas narkomanais stebina. O tai, kad
Hunteris su savo draugu patys prisiriję visų įmanomų rūšių narkotikų sėdi toje
pačioje konferencijoje ir nuolatos apsinešę bendrauja su „kopais“, veiksmu
parodo didžiulį, net tagišką situacijos absurdiškumą. Man tai primena tuos
sovietinius, o tai ir diktatoriaus A. Lukašenkos generolų pasigyrimus apie
šauniąsias karines oro pajėgas, tuo metu kai vokiečių ar švedų lengvieji
lėktuvai nusileidžia Raudonojoje aikštėje, arba įskrenda į Baltarusiją ir mėto
žmonėms meškiukus su demokratiniais kvietimais. Tie kas mato bravūriškų macio ir generolų, kitų pareigūnų
pagyras, demaskuoja juos savo dalyvavimu, o dar geriau veiksmu, neslėpdami savo
veido ir vardo, išskleisdami pasaulio tuštybę literatūriniu rašymu ir
kritikuodami autoritarizmo prietarus – jie yra gonzo. Ir ne todėl, kad patys
pasirodytų šventieji, o kad atskleistų sąmonės sutemų, simbolinių organizacijų
keistenybių gyvenimą. O alkoholis, keiksmažodžiai, narkotikai, palaidas ir
lengvas gyvenimas, cinizmas – nėra privalomi, o tik galimi, gonzo žurnalistikos
bruožai.
Gibney
savo dokumentiniame filme, nors ir pažymi, bet per daug neserga Hunterio
idealais: sukurti laisvą ir pakankamai sveiką, atvirą laisviems narkotikams ir
kūrybingiems žmonėms Ameriką. Las Vegas galėjo tapti tokio miesto pradžia, bet
jau buvo degradavęs vartotojiško godumo miglose. Tokias svajas – kitokias nei
įprasta American dream – plėtojo ir
Keno Kesey linksmieji padaužos, ir politinis hipių sparnas – Yippie su Abbie
Hoffaman, dar vienu Hunterio draugu, priešakyje. Hunterio svajonės tęsia visų
jų siekinius. Šių idealų aprašus rasime reportažuose apie Las Vegą, idealaus prezidento
paieškose, rinkimuose tapti Aspen miestelio šerifu, knygoje Baimė ir pasibjaurėjimas 1972 rinkimų
kampanijoje, ir straipsnių rinkinyje Kiaulių
generacija ir kt. Man Hunterio idealai primena svajones paversti Ameriką kažką
panašaus į Kopenhagoje esantį Laivąjį miestą Christiania - menininkų, lengvų narkotikų vartotojų,
atsipalaidavusių ir neįpareigotų žmonių respubliką, kurią sukurtų sąžiningas ir
doras JAV prezidentas. O dar tai šalis, kurioje negalėtų būti nieko panašaus į
Vietnamo karą, į militaristinę korupciją ar po rugsėjo 11 prasidėjusią masyvią
propagandą ir beprasmišką žmonių naikinimą Irake. Visi šie iš esmės hipiški, o
tiksliau Yippie‘s idealai yra prielaida ir pagrindas gonzo prasmingumui. Gal
būt kitam gonzo žurnalistui, ne Hunteriui, šie transcendentiniai, gal net
pasakiški idealai bus kitokie, tačiau didžiosios svajonės yra labai svarbi
atspirtis demaskuojant autoritarines sąmonės paunksnes.
Lengva
Maxo Weberio ir gausybės jo pasekėjų ranka priimta biurokratiją aiškinti kaip
racionalią, komunikacinę valstybės valdymo mašiną. Iš dalies jie teisūs:
biurokratija atsirado ,kaip racionalių ir griežtų normų saisoma valstybinė
teisingumo mašina. Šis biurokratinio aparato racionalizavimo mitas puikiai buvo
atpažintas Theodoro Adorno ir Jurgeno Habermaso kūriniuose. Frankfurto socialinių
tyrinėjimų mokyklos atstovai abejoja, ar šis apšviestas biurokratinis,
institucinis protas, išvijęs visus mitus, pats netapo tamsiausių prietarų saugykla
ir šaltiniu. Ar jis neapaugo tamsybės ir prietarų dumbliais, kuriuos turėtų
demaskuoti absurdui jautri, laisva ir ironiška žurnalistika? Tie, kurie turėjo
visuomenę išlaisvinti vadovaudamiesi bendru protu, teisingumu ir valstybės
tvarka, patys paskandino inkvizicinių prietarų sąvaduose ir retorikoje. Todėl
kiekviena biurokratijos mašina, įskaitant teismus, prokuratūras, advokatūras,
antstolių kontoras, įvairiausias auditų organizacijas ir kitas kontrolės
sistemas patys turi būti demaskuojami savo susikuriamose tuštybių mugėse ir iracionalių
stabų šešėliuose. Tik tokiu atveju šie biurokratiniai aparatai gali įgauti
racionalumo ir kritiškumo žymių. Pavyzdžiui, 2012 metais Maskvoje yra viešai
teisiama punck rock grupė Pussy Riots, už punck maldą Šv. Motinai Marijai
pašalinti Vladimirą Putiną. Teismo metu, apšviesti teisėjai, siekdami
inkriminuoti religinių šventybių išniekinimą, grupės nares klausinėja ar jos
teisingai buvo pakrikštytos, kaip laikė pirštus maldos metu, ar buvo pakankamai
nuoširdžios, ar atliko išpažintį prieš tai ir pan. Šis teismo procesas iki
banalumo parodė biurokratijos, kuriai priklauso ir teismų sistema, inkvizicijos
pobūdį. Turiu omenyje ne kankinimus, o kaltumo ar nekaltumo dogmų sąvadą,
tiesiogiai priklausantį nuo tariamos maldos ir bažnyčios tvarkos, autoritetų
aukštinimo. Panašiomis keistybėmis buvo nuspalvintas ir Alleno Ginsbergo
teismas 1957 metais, tik tada jo kūriniui Staugsmas
(Howl) pateikti kaltinimai obsceniškumu, paremti įsivaizduojamu inkviziciniu ištvirkimo
ir dorovės sąvadu, nepasiteisino. Be kita ko, Ginsbergas ir Hunteris buvo draugai
dar nuo Pragaro angelų (baikerių gupė Hell‘s
Angels) ir Keno Kesey kelionės laikų, tad buvo pilnai susipažinęs ir
įsitraukęs į absurdišką Ginsbergo teismą.
Vis
dėlto, mano požiūriu, gonzo žurnalistika neturėtų būti siejama, kas neretai
pasitaiko, vien tik su Hunterio raštais, o yra žymiai platesnis ir įvairesnis
reiškinys ir ne tik pejoratyvine žodžio prasme. Manau, kad kai kurie gonzo
žurnalistikos bruožai buvo būdingi XX amžiaus pradžios prancūzų žurnalistui,
dailininkui Alphonse Allais (1854 – 1905), kuriam buvo būdingas gilus absurdo
jausmas, veiklus ekscentriškumas, žurnalisto drąsa ir labai savitas
minimalizmo, konceptualizmo, siurealizmo ir kažkas panašaus į obereutus (Danilą
Charmsą) mišinys. Panašiai kaip ir Hunteris, Allais daugiausiai buvo freelancer‘is, nuolatos keitė žurnalus
ir laikraščius, rašė daugiausiai kavinėse, pagautas viešo gyvo žodžio ir
nuolatinės pajuokos apie autoritetų ir biurokratijos puoselėjamą tuštybę.
Kitas, autorius, gyvenęs ir rašęs panašiu laiku kaip ir Hunteris, buvo
žurnalistas, rašytojas Sergejus Dovlatovas. Tačiau jis, rašydamas laikraščiui Sovietskaja Estonija aišku nebuvo nei
skeptikas, nei ironikas, nei plėtojo asmeninį rašymo stilių. Kaip ir visi tuo
metu, jis rašė nuobodžiausius pranešimus apie primelžių didėjimą ir apie karo
veteranų susirinkimus. Tačiau tuo pačiu metu, lygiagrečiai, vedė dienoraštį,
kuris ne blogesni už Hunterio Romo
dienoraštį, o mano manymu ir geresnis ir labiau gonzo stiliaus: begalinė
ironija vietos nomenklatūriniam absurdui, veiksmo ir dalyvavimo metodai,
atveriantys kasdienybės tuštybę; pagaliau itin originalus rašymo stilius ir,
kaip neprivalomas požymis, marios
alkoholio ir nuotykių.
Manau,
gonzo žurnalistika iš esmės skiriasi nuo naujosios žurnalistikos (atstovas,
Tomas Wolfas ir jo Rūgštimi prikrauto
gėrimo testas). Abiem šioms kryptims būdinga sukurti patrauklų pasakojimą,
kuris prielaidauja daug fikcijos, literatūros, o ne faktų aprašymo. Tačiau,
kaip jau pastebėjo F. Nietzschė, W. Williamas Folkneris ir kiti, faktų
aprašymas dažniausiai tėra viešų prietarų ir iliuzijų atspindys, kvailiausių
dvasios žaidimų kopijos. Manymas, kad objektyvi tikrovė yra kopijuojama,
fotografuojama (V.I. Leninas) yra paklusimas duotybės mitui, kasdienybės
iliuzijai, struktūrų miražui. Jos paslepia platesnius procesus, neregimas
simbolines organizacijas, nuostatų klišė, kultūros suformuotų elgesio būdų
pančius. Tikrovė dažniausiai yra pažystama ne tiesiogiai, o palyginimų,
metaforų, įvairių kūrybinių intervencijų, įvykio metu. O sąvokos, tikslūs
aprašymai gali būti laikomi nebent parengiamuoju, prietarų kaupimo ir klasifikavimo
laikotarpiu. Naujoji žurnalistika ir gonzo vykdo šį radikalų epistemologinį
posūkį, visiems laikams atitrūkdami nuo autoritarinio ir bukinančio objektyvizmo.
Tačiau naujoji žurnalistika, nepaprastai išlavėjusi savo tyrimu, analitika,
stiliumi, verslumu ir reikalavimais sukurtiems pasakojimams (Gibney dokumentika
yra naujosios žurnalistikos atvejis) neturi viso to veiksmo tyrimo (action researche), dalyvavimo (participant observation), emikos (emic – gebėjimas kalbėti grupės
specifine kalba ir vertybėmis). Pagaliau, gonzo, skirtingai nei naujoji
žurnalistika, ne tik neslepia tyrėjo veido, o paverčia jį nuolatiniu veiksmo
bendradalyviu (Louis Theroux dokumentika). Tokiu būdu gonzo asmeniniai
pasakojimai išstato žurnalistą visų kritikų objektu, viso nepasitenkinimo
taikiniu, absoliučiai atsakingu už pranešimą ir tuo pačiu, pretenduojančiu būti
nuoširdžiu.
Kino
stovyklos, skirtos istorijos ir atminties temoms, Žeimių dvare (Jonavos
rajonas) metu kalbėjau apie gonzo žurnalistikos ir istorijos sąsajas. Istorija
šiuo atveju pasirodo kaip pasakotojų draugija, kaip E. Aleksandravičiaus ar A. Bumblausko
suburtos draugijos, su jų kanonais, tikėjimu, vizijomis. Jie šiuo atveju yra
mažosios simbolinės organizacijos, kurios, remdamosios tam tikromis
institucionalizuotomis galios taisyklėmis, siekia įteigti savo pasakojimą
viešumai. Tačiau, pakeliui, sau patiems susikuria visą aibę švento kanono
taisyklių, ritualizuoja kalbėjimo tvarkas ir paklūsta susikurtiems fantomams.
Gonzo žurnalistika šiuo atveju yra dalyvaujantis stebėjimas būnant kartu su
istorikais ir juos veikiant, provokuojant savo veiksmais, išryškinant jų minčių
originalumą ir prietarus, iliuzijų skrynias ir laisvės skrydžius. Tokiu atveju
istorija demistifikuojama, paverčiama ne absurdišku šventu kanonu, o grupių ir
tautų nuolatos kuriamais įvykiais: kuriamais iš praeities archyvų, iš
mentaliteto nuosėdų, iš ideologinių užsakymų, iš asmeninės meilės, neapykantos,
pasibjaurėjimo, klastos ir kilnumo. Tik tada, kai istorijai grąžinamas
dabarties įvykis, kai atskleidžiamas jos įdabartinimas, ji yra atkeikiama ir
tampa iš tiesų laisva socialinės, kultūrinės, politinės komunikacijos dalyvė.
Gonzo atkeikia
biurokratų, kasdienybės iliuzijų, įvairiausių prietarų, švietimo demagogijos,
absurdiškiausių kanonų užburtą tikrovę ir pasiūlo savo idealą, savo svajonių
pasaulį. Hunteris siūlo kurti hipių Ameriką, Theroux – nesibaigiančios įvairovės
pasaulį, Allais – pasaulį paversti draugiška kavine ... Tik po atkeikimo, po
antipropagandos, po apšvietos mito dekonstrukcijos, po neolizmo išlaisvinimo,
po teisės nuolatos perkurti atmintį galima Kitybės šventė, pradžioje
pasirodanti kaip karnavalas, o paskui ir kaip augantis įvairovės mirgėjimas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą