O iš tikrųjų apie:
PAVOJINGOS INTERVENCIJOS
Į GALIOS ŠALTINIUS IR TEKTONINĖS FORMACIJŲ SLINKTYS
Nikolajaus
Nosovo apsakyme Nežiniukas Mėnulyje[1]
aprašoma sala Kvailių sala, kur suvežami visi, kas tinkamai nedirba, šlaistosi,
jaučiasi labai laisvi. Kvailių saloje taip pat nereikia dirbti. Ten – vien malonumai:
kinas, žaidimai, linksmybės. Tačiau atmosfera yra tokia, kad ilgainiui, vien
nuo kvailysčių oro ir nuo malonumų vartojimo salos gyventojai apauga vilna ir
virsta avimis arba ožiais. O kapitalistai jais naudojasi, išgauna iš jų savo
turtams reikalingą žaliavą: vilną, kailį, odą. Visa tai primena fermą, jos
racionalumą ir susijusį išnaudojimą. Tačiau ši fermos metafora nelabai tinka
apibūdinti dabarties visuomenę, jos kalbėjimo ir mąstymo būdus. Manau, geriau
tinka 2000 metais sukurto animacinio filmo Nežiniukas
Mėnulyje (Multfilm kompanija) kūrėjų
pateikta galios telkinių interpretacija. Filme kalbama, dainuojama apie širdžių
energiją, kurią išgauna kapitalistai linksmindami kvailius. Tokiu būdu sala
paverčiama ne ferma, o atsinaujinančios kvailių
energijos šaltiniu. Salos kaliniai sukasi karuselėse, žiūri filmus, valgos
skanėstus ir nuolatos džiaugiasi. Ši jų širdžių pagaminta energija išjudina
gamyklų mechanizmus, finansų srautus, vartojimą, pasitikėjimą valdžia. O salos
gyventojai, kaip ir Nosovo apsakyme, ilgainiui virsta avinais. Šį laimės energijos gavimo būdą aš vadinu šaltinių kūrimu ir jų
eksploatacija. Atsinaujinanti kvailių energija yra vienas svarbiausių
šiuolaikinės valstybės galios išteklių. Didžiulės pasilinksminimo, politinės
propagandos ir susijusios bažnyčios, kaip institucijos, pajėgos, ištisai
fabrikai veikia tuo tikslu. Ši energijos gavyba, širdžių telkinių eksploatacija
skiriasi nuo K. Marxo aprašytos klasikinės kapitalo gavybos, kai nusavinama
darbo metu sukurta pridėtinė vertė.
Nekalbu apie tikėjimą ir Dievą,
kaip kiekvieno asmens egzistencinį reikalą. Nesvarstau ir apie atskirus
kunigus, sielų kelionės į transcendenciją pagalbininkus ir poetus. Diskutuoju tik
apie valstybės ir bažnyčios, kaip galios institucijos, jungtis ir monopolijas
bei socialines-diskursyvias formacijas. Būtent
šiuo požiūriu religija, jau nuo Markizo de Sade laikų lyginama su opiumu
liaudžiai. Tai, kad šias de Sade pastabas pastebėjo ir išplėtojo rašytojai ir
mąstytojai, tarp jų ir K. Marxas bei V. Leninas, rodo, kad šis palyginimas su
kvaišalais nebuvo vien tik laki metafora, o aprašė reikšmingus dvasios
procesus. Opiumas liaudžiai ir yra kvailių salos oras bei malonumai. Tačiau revoliucionierius
de Sade (apie jo indėlį Didžiosios Prancūzijos revoliucijos metu dažnai primirštama)
nesvarsto kokia nauda maitinti liaudį malonės opiumu, kokią pasitikėjimo ir darbo
energiją remiantis šia technologija galima išgautu. Tačiau apie tai iš dalies
užsimena F. Dostojevskis Legendoje apie
Didįjį Inkvizitorių. Jis pastebi, kad iš malonės dalijimo išauga tvarka,
paklusimas, aukų vaizdavimas, bet ne meilė ir laisvė. Tokį kvailių laimės orą kuria šiuolaikinės į
autoritarizmą ar į koalicijas su didžiosiomis korporacijomis, monopolijomis
linkusios valstybės. Jose neretai valdantieji klanai, saugumas ir Bažnyčia
sudaro nedalomas sąjungas. Ryškiausiu tokios sąjungos pavyzdžiu tapo Rusijos
stačiatikių bažnyčia nuo Caro prižiūrimo Sinodo įsteigimo caro Petro I laikais.
V. Leninas ir jo pasekėjai kurį laiką ignoravo šį kvailių galios šaltinį, ypač
susijusį su malonės dalijimu. Tačiau Stalinas II Pasaulinio karo metu naujai
paskatino, o faktiškai - atkūrė Stačiatikių bažnyčią, tačiau sustiprino Sinodo
priežiūrą, jo sąjungą su saugumo organais, su KGB. Tokiu būdu, kvailių saloje
atsirado bažnyčios, kur pamaldžių sielų malonės ir meilės energija yra
naudojama lygiai taip pat, kaip ir širdžių laimė – jie paverčiami
eksploatacines galios mašinas sukančia energija. Šie galios šaltiniai,
didžiuliai telkiniai, yra monopolizuoti, nerodomi jokiose biržose ir yra geriau
saugomi nei nafta ir dujos. Bet koks įsikišimas į šią monopolijos sferą yra
negailestingai baudžiamas. O viešinimas ir kritika, provokacijos ir ciniški demaskavimai
– to jau kvailių salai yra per daug. Tačiau Bažnyčia, atrodo, nepastebi, kad
išsilaisvinimas iš širdžių energijos eksploatacijos yra svarbiausias jos,
tikėjimo saugotojos, reikalas. Tas pats tinka ir Katalikų bažnyčiai, kurios
nuolatinis polinkis naudotis malonės paskirstymo privilegija konkuruoja su
valstybės pasišaukimu skirstyti teisinę, finansinę malonę. Bendras polinkis
šiam laimės perskirstymui skatina bažnyčios ir valstybės suartėjimą,
susiliejimą, apaugimą bendrais instituciniais, informaciniais, teisiniais,
policiniais, kalėjimo, edukaciniais ir kitais instrumentais, Jų dėka minėtos
institucijos virsta avinų stebukladariais, o ne savivaldos ir savigarbos
priemonėmis, tampa kvailių salos energijų perdirbėjais, o ne egzistenciškai
reikšmingo rūpesčio pagalbininkais.
Pussy Riots
besitęsianti istorija, jos įkalinimas ir likusių laisvėje grupės narių
aktyvizmas, nauji performansai, pasaulinis menininkių judėjimas, opozicijos
kritika nukreipta prieš Putino ir Stačiatikių bažnyčios sąjungą yra kišimasis į
opiumo telkinius, į niekieno netrukdomą dvasios energijos eksploataciją. Šiuo
požiūriu Jukos, M. Chodorkovskio ir Pussy Riots bylos yra identiškos: vienu
atveju Jukos ciniškai įsibrovė į naftos ir dujų autoritariškai valdomas
monopolijas, o kitu - į liaudies opiumo telkinius. Chodorkovskį ir P. Lebedevą
buvo galima apkaltinti vagyste, mokesčių slėpimu, o Pussy Riots atveju tai
netinka: širdžių energijos ir sąmonės manipuliacijos telkiniai yra paslaptis,
todėl jos baudžiamos už vien tik cinišką požiūrį į savo laisvę praradusius bažnyčios
hierarchus.
Keli
garsūs filosofai ir kultūros analitikai pasisakė apie Pussy Riots bylą, tačiau
aptarė kiek kitokius politinius klausimus, nei mano nagrinėjamas. Viename savo interviu Sl. Žižekas savo žvelgia
į Pussy Riots atvejį ironizuodamas apie „tikrąjį šventvagiškumą“ (True Blasphemy). Internetiniam žurnalui
„Pavojingos mintys“ (Dangerous minds)
jis svarsto šios muzikinės grupės teismą bei susijusią cinizmo/kinizmo temą
stambiojo, korporacinio kapitalizmo požiūriu, atsižvelgdamas į Rusijos
ypatumus. Kaip ir įprasta kinizmui, Žižekas remiasi didesnio ir mažesnio blogio
santykio argumentu ir šia proga cituoja Bertoldą Brechtą, savo operoje
pastebėjusį, kaip didesni bankai plėšia daugiau nei mažas vagis, tai kodėl tada
tik smulkius plėšikus baudžia?[2].
Žižekas pastebi, kad Pussy Riots šventvagystė bažnyčioje gali būti suprasta
ciniškai/kiniškai, kaip mažesnis blogis, kuris įsiveržęs į caro-bažnyčios,
valstybės monopolijos sferą, ją pažeidė, demaskavo. Jau nesiremdamas konkrečiu
Žižeko komentaru, tačiau platesne jo filosofija, pastebėsiu liberaliosios ir
seksualinės revoliucijos susiliejimą Rusijoje, kai pats laisvėjimo,
demokratėjimo diskursas yra nuolatos persmelkiamas seksualinių intonacijų ir,
atitinkamų manifestacijų bei susijusių kontroversijų. Visa tai rodo daugiau nei
maištą: didelius, tektoninius diskursyvių formacijų poslinkius. Naujoji
feminizmo banga yra nukreipta ir prieš Putino režimą, ir prieš esamą Maskvos
stačiatikių cerkvės būklę ir apskritai, prieš klaninio mačizmo visuomeninę santvarką. Apie tai plačiai ir
išsamiai teismo metu kalbėjo viena iš Pussy Riots narių Nadežda Tolokonikova.
Taigi, Putino seksualumas, kuris turi suteikti kvailai papildomo džiaugsmo ir
taip greičiau paversti jos gyventojus avinais, susiduria su Pussy Riots
feminizmu, kas sukelia nesutaikomą konfliktą. Abejoju, ar šios grupės Punck
rock muzika iš tiesų yra patraukli, nors neabejotinai labai revoliucinga. Šiuo
atveju Fognews paskleisto feiko apie
dirigentą V. Gergijevą žinia, esą jis įvertino Pussy Riots skleidžiamą laisvę
kaip pamatinę bet kokiam kūrėjui ir kad pilietinis apsisprendimas yra svarbesnis
nei menininkų tarnystė režimui, mano nuomone, yra teisinga, bet nepakankama.
Svarbiau yra pastebėti, kad egzistuojančios pažiūrų ir apsisprendimų
formacijos, santvarka, ją atstovaujantys simboliai patiria giliausią lūžį,
kuris neišvengiamai paskatins labai didelius politinius ir ekonominius
pasikeitimus.
WikiLeaks vienu metu atskleidė
įvairių šalių ambasadorių komentarus, kur Putinas buvo vadinamas Alfa patinu. Šis
įvaizdis visai ne atsitiktinis, o susijęs su Rusijos prezidento viešųjų ryšių
akcijomis. Jis daugelį kartų pozavo apsinuoginęs, o jo gausios gerbėjos rengė
video sesijas erotiškai koketuodamos su Putino įvaizdžiu. Taigi Alfa patinas
tapo Putino sinonimu, o mačizmas, sklindantis iš jo lūpų, nuolatos patvirtindavo
gaujos vadeivos stereotipus. Politikos analitikas Andrei Piantkovski išplėtojo
Putino seksualinio įvaizdžio kritiką, gretindamas seksualumo stereotipizaciją su
plėšikavimo diskursu ir klanine gerovės distribucija. Nieko daugiau šis režimas
neturi ir neslepia, todėl jam sąjunga su bažnyčia yra būtina. Pussy Riots
skandalas (ne pati grupė) atvėrė netikėtą feministinio maišto temą, kurią sustiprino
Ukrainos Femen grupės aktyvisčių akcijos (ypač nupjaunant kryžių ir taip
protestuojant prieš Pussy Riots nuteisimą). Šią temą diskutavo Lietuvoje Nida
Vasiliauskaitė straipsnyje Nupjauti
kryžių ar gyventi jo šešėlyje? Ji
tęsia Žižeko cinizmo/kinizmo ir įžeidžiančio meno temą: „Lenkiu štai kur: jei
jausmų įžeidinėjimą[3]
(tarsi per se) sutinkame laikyti socialiai nepriimtinu ir teisiškai baustinu
veiksmu, tai kodėl jausmai, kuriuos galima įžeisti, keistos implicitinės
moralinės kazuistikos būdu panašiuose kontekstuose priskiriami tiktai
tikintiesiems?“. Ji vadovaujasi lygios viešosios komunikacijos ir tokio pat
lygaus viešo santykio idėja: visos nuomonės ir teorijos, idealai ir principai
yra lygiagretūs ir kiekvienas jų gali būti vienodai atstovaujamas. Teisė, kuri
reguliuoja simbolius, neturėtų vienų simbolių išaukštinti labiau nei kitų, t.y.
ateizmo ir tikėjimo, katalikų bažnyčios ir genderiniai ar subkultūriniai simboliai
yra lygūs.
Tačiau Vasiliauskaitės kova su
kryžių ir smutkelių agresija, su vienos simbolinės organizacijos pastanga
užimti kaip galima didesnes teritorijas, neatskleidžia iš kančios ir malonės
kylančios galios, jos distribucijos ir eksploatacijos. Kelių lygių simbolinių
organizacijų sulyginimas, jų korporacinis monopolizavimas nepakeičia
situacijos, nors ir padeda išjudinti tektoninius procesus. Teiginys apie seksualinės (gal geriau,
genderinės) ir demokratinės/liberaliosios revoliucijos sintezę, kurią šiandien
stebime Rusijoje, nėra pakankamai aiškus. Jis tik parodo tam tikrą viešą
opozicijos diskursą bei su juo susijusius veiksmus, bet neatskleidžia
tektoninių judėjimų, kurie, neabejotinai palies ir kaimynines šalis, tokias
kaip Lietuva, Lenkija, Ukraina, ten, kur užslėptos valdžios ir bažnyčios
jungtys yra pakankamai stiprios ir kur yra poreikis genderinėms ir plačioms
pilietinėms reformoms. Pussy Riots veiksmo išaukštinimas yra veikiau norimo, o
ne esamo rodymas: nedidelis liberalus-feministinis maištas yra diskutuojamas
kaip reikšmingiausias įvykis. O mano požiūriu, tai tik žymiai reikšmingesnių
procesų išraiška, kuri tik iš dalies demaskuoja režimo ir bažnyčios jungtis
manipuliuojant ir eksploatuojant žmonių savimonę. O tai, kad po teismo, Maskvos
ir Visos Rusijos patriarchą Kirilą (Michailą Gundiajevą) Rusijos televizijos
pradėjo rodyti tokiu pat dažnumu kaip ir Putiną rodo, kad opiumo monopolija žūt
būt stengiasi užlopyti telkinių skyles ir sustiprinti plačios malonės, jos
distribucijos iliuziją, išsaugoti korumpuotą klaninio mačizmo hegemoniją.
Michailas Jampolskis[4],
garsus rusų filosofas, kultūros analitikas, į Pussy Riots žvelgia kaip į
socialinį-politinį reiškinį. Šiuo požiūriu jis panašus į Žižeką, tačiau
skiriasi interpretacijos kryptimi. Žižekas demaskuoja perteklinę,
nesubalansuotą valstybės-bažnyčios galią, susijusį įtikinėjimą ir manipuliaciją
kapitalizmo krizės, su rusišku atspalviu, kontekste. Jampolskis įžvelgia kita:
Rusijos valdžios galios instrumentų krizę. Jis pastebi, kad tradiciškai ideologiškai
paviršutiniškos šalys remiasi išorės priešų vaizdavimu, nacionaline idėja bei
bažnyčia. Tačiau, kaip rodo Pussy Riots atvejis, pati bažnyčia skyla dėl
reakcijų įvairovės ir ji, religijos institucija, tampa ne santarvės, o vidinio
konflikto stimulu. Kuo daugiau yra šios organizacijos ir valstybės sąlyčio
fanatikų ir kuo daugiau jiems oponuoja kitose diskursyviose sferose
(pavyzdžiui, genderinėje) žmonių, tuo pati bažnyčia, jos didžiausi aktyvistai
pradeda kelti pavojų valstybei kaip racionaliai, biurokratiškai ir įstatymais
pamatuotai organizacijai.
Taigi,
dabarties gatvės konfliktai: nuo Okupuok X (Occupy X, ypač Rusijoje) iki
feministinių meninių bei kitų performatyvių grupių sukilimo ir susijusio
diskursyvaus kismo viešosiose internetinėse erdvės, rodo prasidėjusias
formacijų (M. Foulcaut prasme) slinktis. Diskursyvios formacijos, kurios
atspindi ir lemia visuomenės grupių mąstymo būdus, apsisprendimus ir net
individualius pasirinkimus, pačios priklauso ne tik nuo spaudos, kasdienybės
pokalbių ir ideologijų, bet ir nuo įvairiausių kitų mechanizmų: gamybos ir
disciplinos kismo, disponavimo finansine ar emocine, moraline galia,
struktūrinių šeimos santykių ir kita. Dabarties poslinkiai ir kibirkštys bei
dūmai nėra tuštybės apraiškos. Jie rodo esminius pokyčius gamybos, galios,
visuomenės sferose, jų struktūrose. Tokios tektoninės formacijų slinktys ir
trintys nėra sąlygojami vienos kokios priežasties, neturi griežtų
deterministinių prielaidų, o yra kompleksinių, ilgalaikių sąveikų rezultatas.
Tai reiškia, kad pasodinus vieną Pussy Riots, išgaudžius Femen, sustiprinus
valstybės vadovų ir bažnyčios viešuosius ryšius, naujų panašių problemų ir didėjančių
konfliktų nepavyks išvengti. Sumažinti jų kiekį gali tik širdžių energijos
demonopolizavimas, vilčių ir malonės sferos liberalizavimas, santvarkų pokyčiai.
Bet tai jau ilga kita istorija.
[1]
Николай Николаевич Носов. Изд. "Недра", Москва, 1993
[2]
http://dangerousminds.net/comments/the_true_blasphemy_slavoj_zhizhek_on_pussy_riot?fb_action_ids=10152047119375624&fb_action_types=og.likes&fb_source=timeline_og&action_object_map=%7B%2210152047119375624%22%3A10151160783258278%7D&action_type_map=%7B%2210152047119375624%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=[]
[4]
http://www.grani.ru/opinion/m.199862.html
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą