Farsu vadinu
tą viešų kvazi-samprotavimų, kupinų trumpalaikių emocijų, srautą, kuris yra
susijęs su Krymo aneksijos procesu. Šį
vardą vartoju sekdamas K. Marxo knygos „Luji Bonaparto Briumerio
Aštuonioliktoji“ logika ir farsu vadinu tuos iš praeities semiamus žodžius,
idėjas, net pavyzdžius, - tą vualį, kuris slepia tikruosius konfliktus ir procesus. Priminsiu,
Marxas minėtos knygos pradžioje rašo:
„Hegelis
kažkur pastebi, kad visi didieji pasauliniai-istoriniai įvykiai ir asmenys
pasirodo, taip sakant, du kartus. Jis pamiršo pridurti: pirmą kartą kaip
tragedija, antrą kartą kaip farsas.“
Ir paaiškina:
„Visų mirusiųjų kartų tradicijos, tarsi slogutis, slėgia gyvųjų protus.
Ir kai tik tada, kai žmonės tarytum tik ir tesirūpina pakeisti save ir aplinką,
sukurti kažką ligi to laiko nebūtą, kaip tik tomis revoliucinių krizių
epochomis jie baimingai šaukiasi į pagalbą praeities dvasias, skolinasi jų
vardus, kovos lozungus, kostiumus, norėdami šiais senovės pašventintais
apdarais apsirengę ir šiais skolintais žodžiais suvaidinti naują pasaulinės
istorijos aktą“[1].
Solidarumas Lenkijoje, Sąjūdis Lietuvoje,
Maidanas (ypač antrasis) Kijeve – labai autentiški ir drąsiai žvelgiantys į
ateitį, patys kūrė vardus ir idėjas. Jiems nereikėjo, arba beveik nereikėjo
imituoti buvusių herojų ir įvykių. O Krymo aneksijos procesas yra kitoks,
kupinas parodomosios scenos, persirengėlių, beskonybės virstančios absurdu.
Visos konflikto pusės vieni kitus masiškai, viešai, isteriškai išvadino ir
pavaizdavo fašistais: fašistais paskelbti banderovcai ir Maidano šalininkai,
fašistais paskelbta Maskva ir jos kariuomenė, Sevastopolyje ir Maskvoje
Kremliaus šalininkai gieda II Pasaulinio karo dainą „Šventasis karas“ ( „Stok
tėvyne didžioji ... “ - Вставай страна
огромная ...), imituojant žūtbūtinę kovą su nacizmu; Kryme veikia
tūkstančiai neva niekam nežinomų kareivių „žalių žmogeliukų“, Maskvoje kvazi-patriotas
Sergejus Kurginianas organizuoja „rengtų lėlių“ paradą: raudonas organizuotas
kolonas. Kurios turėjo simbolizuoti Sovietų Sąjungos atkūrimo ryžtą. O jas
interpretuojantys Kremliaus priešininkai filmuotus vaizdus iš karto sulygino su
Leni Riefenstahl Triumph des Willens dokumentinio
filmo epizodais, kur Hitleris sako kalbą panašioms kolonoms. Akivaizdu, kad nei
viena pusė, nei Maskva ir nei Kijevas, neatitinka jokių lyginimų su Hitlerio
nacistiniu projektu, ir kad Sevastopolio rusų nostalgija apie grįžimą į Sovietų
Sąjungą ir kolūkius yra taip pat visiškas farsas. Farsas gimsta tada, kai
dabartis pakeičiama godotinais praeities vaizdais, taip šalinant galimybę
suvokti kas vyksta. Praeities spektaklio geismas nušalina tikrovės aktualumą ir
problemiškumą. Dabarties reiškinių
uždengimas nieko nebereiškiančiais praeities vaizdais ir apgaulingomis analogijomis,
tuščia spektaklizacija slepia naujo konflikto esmę, Krymo atveju – geopolitinę,
pasaulio galių naujo paskirstymo, prasidedančio konflikto dėl išteklių kontrolės,
kur paprasti žmonės kvailinasi fašizmo, „Stok didžioji tėvyne“,
kvazi-patriotizmo ir rengtų lėlių paradais.
Priminsiu, Marxas svarsto
diskursus, kuriais buvo aiškinamas ir kuriais vaizdavosi 1851 metų gruodžio 2
dienos (Austerlico mūšio metinės). Ta proga Paryžiaus gatvės buvo apklijuotos
trijų rūšių skelbimais, kuriais bei paskesniais veiksmais Napoleoną Bonapartą
imitavo, vaizdavosi Napoleonas Bonapartas III ir siekė atimti įgaliojimus iš
parlamento, kvietė tautą pasitikėti juo ir aukotis dėl jo. Naujasis lėlė-Bonapartas
visų pirma kovojo su Tautų pavasario 1848 metų sukeltomis baimėmis, naujos
nacional-buržuazijos, susijusios su parlamentarizmu ir demokratija, fobijomis.
Viena santvarka bandė kovoti su kitos grėsme remdamasi „persirenginėjimais“,
didžiosios Prancūzijos Revoliucijos 1781-1784 metais imitacija, savotiški „rengtų
lėlių paradais“. Vaizdavimasis praeities
herojumi, tariamas bendravimas su šmėklomis, nostalgiškas spektakliškumas,
atitinkantis blogiausią resentimento skonį, imperinė didybė ir trumpalaikis
entuziazmas buvo tik groteskas, farsas. Blogiausiai, kad ši lėlių vaidyba ir kvazi-patriotizmo,
praeities imperijų šlovinimas neretai paskatina beprasmiškas skerdynes, kurios,
kaip gladiatorių spektakliuose, tik sužadina kvazi-atgimimo iliuziją. Pagaliau,
šie farsai - trunka palyginus neilgai; pagirios, tikrai, būna sunkios, o
suvokimas - kas atsitiko - būna labai menkas. Ir tai todėl, kad entuziazmo
valdomi praeities šūkiai, puikybės (pergalės) troškimas ir muzika, eisenos ir
peticijos užgožia ne tik masių, bet ir kritikų, intelektualų akis ir ausis.
1851 metais gruodžio 4 dieną ši savi-spektaklizacija ir masių entuziazmo
žadinimas, vaidybiškas ir labai pasyvus parlamento priešinimasis paskatino
skerdynes. Prancūzijoje žuvo daugybė nieko bendro su perversmu nei su
protestais neturėjusių žmonių ir vien todėl, kad Bonapartas III sugalvojo
vaidinti stiprų ir valingą imperatorių. Pasak Marxo,
visa ši kruvino farso
istorija liudijo viena: valstybės mašinos pastangas būti labiau centralizuotai
ir šalinti bet kokios demokratijos, taip pat ir parlamentinės, apraiškas.
Marxu šiandien patogu
remtis, nes visas šis Krymo spektaklis yra dešinysis, nors Sevastopolyje
ašarojantys iš patriotinio susijaudinimo Rusijos jūreiviai ir mitingai svajoja
apie sovietiją. Pats Sovietų Sąjungos revanšistinis, kvazi-restauracinis
projektas yra dešinysis ir V. Putinas, V. Surkovas ir kiti Kremliaus ideologai
pabrėžia – tai naujojo konservatizmo ideologija. Jos svarbi sudėtinė dalis yra
įsivaizduojamų praeities tradicijų ir vertybių surinkimas, dermė, vieningas
istorijos vadovėlis, kaip valstybinės maldos ir tiesos šaltinis. Istoriją, kaip
ir tradicinės šeimos, ir Rusijos tautų santarvės idėjas turi suderinti griežtai
centralizuota valdžios vertikalė, kuri atitinka Surkovo kurtas ir Putino
išpažintas valdomis demokratijos, vėliau – suverenios demokratijos, socialinio
konservatyvizmo ir galiausiai – naujojo konservatyvizmo idėjas. Šis dešinysis projektas remiasi grįžimo į istoriją,
taip pat ir į Sovietų Sąjungą farsu, todėl remiasi nostalgijos ištekliais,
manipuliuoja praeities geismais. O kairieji, patyrę krizę Maidano laikotarpiu (kai
tik pavieniai kairieji entuziastai, suvokė naujus demokratijos plėtros
horizontus), vis dėlto liko nesusieti nei su putinišku projektu, nei su Maskvos -Briuselio propagandiniu farsu. Todėl
remtis kairiąja mintimi, kaip nesuinteresuota puse, galima analizuoti ir
kritikuoti įvykių, pirmiausiai, diskursyvių, raidą.
Farsui – būdinga remtis
puikybe, aistra, godumu. Napoleonui III buvo būdingas puikybės (hiubris)
apsėdimas, pasireiškęs: bet kokiomis priemonėmis tapti šlovingu imperatoriumi...
Puikybė
apima prieš žūtį,
įžūlumas prieš nesėkmę. (Patarlių knyga 16: 18)
Senovės graikai pastebėjo, kad Hubris – puikybė - yra kai kurių valdovų ir jų politinio veiksmo savybė, - tų, kurie praranda saiko dorybę: neperžengti ribų. Valdžia, valdymas leidžia pajusti beribiškumą, nevaržomumą. O jei valdžia yra siejama su įsakymais, o ne su konkrečiu veiksmu, ne su užbaigimu, t.y. padarymu, beribiškumo jausmas tik sustiprėja: pasakai žodį ir pasaulis keičiasi. Puikybė apima tironus, imperatorius, bet ir centalizuotos valdžios vadovus, tuos, kurie yra giliai veikiami psichologinio faktoriaus. Parlamentarizmas, įvairiausių demokratijos formų lenktyniavimas ir atvira vieša kritika sumažina iki minimumo asmeninės psichologijos ir geismo vaidmenį. Priešingai vienas vadovas arba vieninga minia yra atviri psichologiniams valdžios veiksniams, taip pat ir puikybei. O farsas, spektaklis, juokingi laurai, medaliai, ašaros ir bučiniai yra spiritas į puikybės ugnį. Niekados išpaikinti puikybės herojai taip nemyli savęs kaip spektaklio metu, kur jiems prie kojų aukojama istorija, tautų atmintis, masių entuziazmas ...
įžūlumas prieš nesėkmę. (Patarlių knyga 16: 18)
Senovės graikai pastebėjo, kad Hubris – puikybė - yra kai kurių valdovų ir jų politinio veiksmo savybė, - tų, kurie praranda saiko dorybę: neperžengti ribų. Valdžia, valdymas leidžia pajusti beribiškumą, nevaržomumą. O jei valdžia yra siejama su įsakymais, o ne su konkrečiu veiksmu, ne su užbaigimu, t.y. padarymu, beribiškumo jausmas tik sustiprėja: pasakai žodį ir pasaulis keičiasi. Puikybė apima tironus, imperatorius, bet ir centalizuotos valdžios vadovus, tuos, kurie yra giliai veikiami psichologinio faktoriaus. Parlamentarizmas, įvairiausių demokratijos formų lenktyniavimas ir atvira vieša kritika sumažina iki minimumo asmeninės psichologijos ir geismo vaidmenį. Priešingai vienas vadovas arba vieninga minia yra atviri psichologiniams valdžios veiksniams, taip pat ir puikybei. O farsas, spektaklis, juokingi laurai, medaliai, ašaros ir bučiniai yra spiritas į puikybės ugnį. Niekados išpaikinti puikybės herojai taip nemyli savęs kaip spektaklio metu, kur jiems prie kojų aukojama istorija, tautų atmintis, masių entuziazmas ...
Senovės graikai kalbėjo, kad po Hubris būtinai seka Nemesis –
bausmė. Tiesa, Nemezidė (griežtos bausmės, negailestingo atpildo ir keršto
deivė) ateina ne iš karto, o tik po to, kai išgeriama aistros – Pathos - taurė
iki dugno, kai nuo jos apankama dvasiškai ir kai puikybė atsikrato paskutinių
reikšmingų politinės doros saitų. Pasibaigus farsui, išsekus aistrai, nusivylus
geismui, pasirodo visas centralizuotos valdžios vertikalės ydingumas:
ekonominis, socialinis, kultūrinis, religinis. Suprasti kaip derinti ekonominę
įvairovės, t.y. rinkos, raidą vadovaujantis šūkiais „jie fašistai“, „atgaivinsime
kolūkius“, „tautos vienybė“ ... nėra galimybės. Farsas nususina ir išsekina
politinį lauką, palikdamas tik negabius ir nekritiškus pataikūnus, kurių
kiekvienas patarimas – pražūtis socialinei-ekonominei raidai ... Nemezidės
siunčiamas prablaivėjimas baisus save nenuolankumu ir ilgalaikiškumu.
Politinė puikybė nėra
išmintingas, pamatuotas ribų peržengimas – transgresija – kaip tai daro
šamanai, šventikai, kiti ritualo dalyviai. Hubris yra beprotybės rūšis,
nežiūrint to, kad žmogus geba sakyti suvokiamus sakinius ir apibrėžtai įsakyti.
Pasak H. Arendt, Hubris nėra valia galiai (Wille
Zur Macht), kaip tikisi valdovai, o tik nebegebėjimas suvaldyti pagundos, iš
jos išaugusio įsitikinimo, ir spektaklio troškimo. Farso valdantiesiems reikia –
nes tai vienintelis būdas susitikti su neegzistuojančiu troškimų išsipildymu. Todėl
tie, kurie laiko puikybės valdomus valdovus valingais ir stipriais – labai
apsirinka: jie nebeturi galios sustoti, jie yra sugniuždyti aklo šėlo bei
spektakliškumo iliuzijos. A. Toynbee teigė, kad kai šalis yra valdoma
nevaržomos puikybės, po to seka valstybės griūtis. Tiesa „po to“ ... ši laiko
nuoroda neramina. Negailestingas atpildas - Nemesis - po puikybės aklo šėlo
būna paprastai baisus.
Daugelis Kremliaus kritikų, analitikų, pavyzdžiui, Andrei
Piontkovskij, pastebi, kad pagrindinis V. Putino siekinys yra anaiptol ne
Krymas, kuris be mitologinės reikšmės, be sentimentų, neturi didesnės svarbos[2].
Gali būti, konspiratologai pasakys, kad jis ypatingai reikšmingas tiesiant
naujus dujotekius, naftos trasas ar ieškant naujų naftos išteklių, bet visa tai
buvo galima išspręsti oligarchiniais instrumentais, juolab kad Rusijos ir
Ukrainos patirtis šiuo klausimu yra tapati: ir ten ir kitur oligarchai yra
labai įtakingi valstybės žmonės. Vis dėlto blaivesni analitikai pastebi: regime
dviejų politinių tendencijų susidūrimą: valstybės, kuri remiasi augančia centralizuota
valdymo vertikale, susijusiomis normomis ir konservatyviomis vertybėmis, ir
valstybės, kuri plečia įvairias demokratijos formas: parlamentinės, aikštės
(večės, Maidano), tarybų savivaldų, tinklinės. Turint omenyje, kad Ukrainos ir
Rusijos istorinės-mentalinės sferos yra pakankamai vieningos, tokios diametraliai
priešingos valstybės ir viešumos raidos trajektorijos turėjo virsti atviru
konfliktu. Istorijos atvejai rodo, kad pernelyg dideli santvarkų skirtumai yra
karinių konfliktų pagrindas: Absoliutinės valdžios (Rusijos,
Austrijos-Vengrijos, Prūsijos) pasidalino luominę, bet demokratinę
Lenkijos-Lietuvos valstybę. Šaltasis karas vyko taip pat dėl santvarkų
nesuderinamumo.
Farso ir spektaklizacijos nereikėtų painioti su samprotavimų
ir spendimų (kognityviniais) mechanizmais, susijusiomis analogijomis. Pavyzdžiui,
siekiant sustiprinti griežtai centralizuotos valdžios vertikalės mechanizmus ir
išplėsti jų galiojimo lauką galima pasinaudoti prijungimo ar kvazi-valstybės
sukūrimo modeliais. Prijungimas siejasi ir su nacistine Anschluss idėja, ir su
Sovietinių respublikų prijungimo 1939-1940 metais patirtimi. O kvazi-valstybių
kūrimo mechanizmai yra sietini su Kalnų Karabacho, Padniestrės, Kosovo
(Jugoslavija), Pietų Osetijos atvejais ir susijusiais įteisinimo žingsniais.
Pagaliau, visais atvejais tinkama pasinaudoti dar vienu farsu – referendumo vaizdavimu.
Vis dėlto šioje vietoje reikia būti atsargiems ir patiems nepakliūti į
spektaklizacijos pagundas, kurios nutinka, kai tik atsigręžiame į praeitį
ieškodami patarimų ir patirties.
Anschluss – atgimęs terminas Krymo aneksijos laikotarpiu. Šis
vardas pradžioje, 1938 metais reiškė nacijos prisijungimą prie III Reicho,
vienijamo Hitlerio idėjų ir jo kulto. Bet koks kitas tiesmukiškas Anschluss
termino vartojimas yra jo modernizacija, kartais – perdėta ir neleistina.
Perdėta, jau vien todėl, kad Rusija šiuo metu yra daugiatautė, bando riboti bet
kokį rasizmą, imituoja daugiapartiškumą ir Krymo totoriams nėra ne tik
grasinama, bet ir priešingai, juos bandoma visakeriopai papirkti. O Anschluss
Österreichs – Austrijos prijungimas – nuo pat pradžių buvo ne tik tautų
susijungimas, bet ir atvirai revanšistinis ir nukreiptas prieš žydų tautą, t.y.
antisemitinis. Vis dėlto Anschluss
terminas turi ir greitos, skubotos referendumo vaidybos bei aneksijos masiškai
pritariant aneksuojamai valstybei reikšmę. Štai kodėl kai kurie Rusijos
politologai, panašiai kaip ir daugelis britų ar amerikiečių politikos
komentatorių, vartoja rusų kalba rašomą terminą А́ншлюс, o ne vardą „prijungimas“
– „присоединение“, nors Kremlius žūtbūt vengia Anschluss asociacijų. Pastebėsiu, kad tik 1938-1939 šis žodis virto
politiniu terminu ir įgijo precedento turinį. 1938 kovo 10 austrai skubiai
balsavo dėl prisijungimo prie Nacistinės Vokietijos ir 99,75 % tam pritarė, o
kovo 11-12 dienomis naciai įvedė kariuomenę į Austriją ir buvo su ovacijomis
sutikti. Tiesa, iki to laiko vyko „nekonvencinis“ karas: ekonominis spaudimas,
politinis šantažas, karinės provokacijos, intensyvi propaganda. Vėliau ta pati
Anschluss operacija buvo įgyvendinta Čekoslovakijoje, prie Vokietijos
prijungiant Sudetų sritį, kur dauguma buvo vokiečiai. Nors Čekoslovakijos
vyriausybė protestavo, Sudetų Anschluss pagal Miuncheno susitarimą, legaliai,
teisėtai įgyvendintas 1938 metų rugsėjo 28. Sudetų atveju dar plačiau buvo
taikomi nekonvencinio, liaudies pasipriešinimo vaizdavimo metodai, kaip ir
Kryme Rusijos atveju. Sudetų vokiečiai su džiaugsmu ir entuziazmu sutiko ir
gėlėmis nutiesė nacių kariuomenei kelią. Pagaliau 1939 metų kovo 22 d. Hitleris
pateikia Lietuvai ultimatumą ir dar kartą įgyvendina tą pačią Anschluss
operaciją. Klaipėdos vokiečiai triumfavo, juos aplankė pats Hitleris.
Vis dėlto Krymo aneksija nėra grynas Anschluss ir šis
terminas iš dalies falsifikuoja tikrovę ir remia dar didesnį farsą siejamą su
fašizmo leksikos naudojimu. Krymo aneksijos istorija remiasi ir kita, jau grynai
Rusijos patirtimi: kvazi-valstybių
kūrimu. Padniestrės, Abchazijos, Pietų Osetijos atvejai daug ko pamoko ir yra
centralizuotos valdžios vertikalės plėtros atvejai. Tai, kad Krymas po itin
skuboto (beveik per tris savaites surengto) referendumo (ir vėl maginiai
skaičiai 96,77% palaikančių) pirma pasiskelbė nepriklausoma valstybe, po to
minėta nepriklausomybė nedelsiant, per dieną, buvo pripažinta Rusijos
valstybės, rodo, kad farsu virto net kvazi-valstybių kūrimas. Teisės imitavimas
ir be Rusijos yra plačiai paplitęs pasaulyje reiškinys. Tačiau paprastai jis
nepaverčiamas pasauliniu spektakliu, o yra vidinių intrigų reikalas. Šiuo
atveju Krymo valstybės pripažinimas tapo būtina teisinio proceso farso dalimi,
klasika. Štai kodėl po jos iš karto pabudo ir kita kvazi-valstybė Padniestrė,
taip pat pasiprašiusi ilgai lauktos ir godotos aneksijos, bet ne Anschluss. Taigi, V. Putino patarėjai
tampa įmantresni: naudojasi bent keletu valstybės ir santvarkos plėtros modelių
įskaitant ir kitus tarptautinius atvejus. Dar, pastebėsiu, kad klasikinis
Anschluss – yra prijungimas tautiniu pagrindu. Tačiau Stalinas 1939 metais
plėtojo prijungimą klasiniu požiūriu: Vakarų Ukrainos, Vakarų Baltarusijos, o
po pusmečio ir Baltijos šalių. Ši stalinizmo laikų patirtis yra reikšminga: ji
leidžia sušvelninti nacionalizmo spaudimą, suvaldyti itin pavojingą pačiai
Rusijai Krymo rusų nacionalizmo euforiją ir ginti kai kurias, išrinktines,
patogias valdžios vertikalei Krymo totorių teises, kas yra itin svarbu
pasirodant Kazanei, Rusijos Tatarstano sostinei, kurioje visados buvo gyvos
separatizmo užuominos.
Taigi
farso dekonstrukcija numano visų vartojamų istorinių vardų patikrinimą ir jų
primetamų reikšmių demaskavimą. Vis dėlto farsas ir pasirinktas tikrasis
žaidimas neabejotinai veikia ir Rusijos valdančiuosius. Jie anaiptol nėra
spektaklio režisieriai, o veikiau – patys yra persirengusios lėlės, kaip kad
tokiu buvo ir Bonapartas III. Marxas apie jo elgesį rašo:
„Prieštaringų
savo padėties reikalavimų spiriamas, kartu būdamas priverstas, tarytum fokusininkas,
vis naujomis staigmenomis prikaustyti nuo savęs, kaip Napoleono pavaduotojo,
publikos dėmesį, taigi, kiekvieną dieną daryti valstybės perversmą
miniatiūroje, Bonapartas nugramzdina visą buržuazinį ūkį į chaosą, griebia
viską, kas 1948 metų revoliucijai atrodė neliečiama, vienus įpratina abejingai
žiūrėti į revoliuciją, kitus kursto revoliucijai, tvarkos vardu sukuria tikrą
anarchiją ir tuo pačiu metu nuplėšia nuo visos valstybės mašinos šventumo
aureolę, ją suprofanuoja, padaro ją kartu šlykščią ir juokingą“[3].
Valstybė-mašina veikia
ten, kur stiprus yra biurokratinis-nomenklatūrinis mechanizmas. Maskva turi
tokią mašiną, Briuselis taip pat. Todėl abejoms pusėms ir reikalinga tikrovės
spektaklizacija: kad ji atitiktų mašinos darbo tvarką ir plėtrą: farso atveju „tautinės“
ir „teisinės“. Piliečiai savo ruožtu įtikinėjami kalbėti taip, kaip šiai
mašinai yra patogu, vaidinti taip, kaip ji geriau jaučiasi ir sparčiau
plečiasi. Kijevo valstybės mašina sulūžo, ją iš dalies pakeitė pilietinės
iniciatyvos ir viešųjų erdvių konkurencija. Nesimato, kad naujoji mašina būtų
greitai atkurta ir renovuota Kijeve, tačiau jis bus neabejotinai verčiamas tai
daryti ir Briuselio, ir TVF, ir JTO ir pagaliau Maskvos. Po mašinos plagiato ir
teisinio suderinimo farsas, kuriam laikui baigsis iki naujų puikybės plėtros,
centralizuotos valdžios vertikalės plėtros projekto: galbūt Rytų Ukrainoje, gal
Padniestrėje.
[1] Marksas
K. Luji Bonaparto Briumerio Aštuonioliktoji. // Marksas K., Engelsas F.
Rinktiniai raštai. I tomas. Vilnius:
Valstybinė politinės ir mokslinės literatūros leidykla, 1949, p. 200.
[2]Андрей
Пионтковский Аю Путин, Гитлер и Ким Чен Ын. - http://www.kasparov.ru/material.php?id=5322CBDABD00B
[3] Marksas K. Luji Bonaparto Briumerio
Aštuonioliktoji. // Marksas K., Engelsas F. Rinktiniai raštai. I tomas. Vilnius: Valstybinė politinės ir mokslinės literatūros
leidykla, 1949, p. 284.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą