Šiandiena:
naivi duotis smaugia devyngalvį slibiną. Duotis, kasdienybė ir emocinis
paprastumas, yra menamai paprastas objektas, kurį norimasi žūtbūt apginti ...
Ką reiškia ši pergalė? Duotis yra lėkštas paviršius, slepiantis sudėtingus,
komplikuotus jausmus, t.y. savo neteisėtos gimties istoriją ar iš dalies
nelegalią gamybą. Naivus paprastumas slepia ydingus valstybės galios ir
gamybinius santykius, mūsų nehumanišką fetišizmą, draudžiamus seksualinius
geismus, intrigas ir institucijų bei ideologijų varžymąsi ... Norimasi duotis
yra mergelė sėdinti medyje, kurį griaužia devyngalvis slibinas. Geriausiu
atveju duotis-mergelė klykauja, kad ją gelbėtų nuo susvetimintos pabaisos. Juk
šventasis naivumas negali sau prisipažinti, kad devyngalvė rupūžė ir yra ji.
Kas tas slibinas? – gal mergelės geismai, perversiškos svajonės, o gal incesto
ar socialinės baimės, tėvų-žudystės sindromas, o gal bauginanti
ištekinimo/suprekinimo tradicija, o gal nerimas būti išnaudojamai svetimame
ūkyje? Veikiausiai jie visi kartu, todėl ir devyngalvis, todėl ir kėsinasi
nugriaužti medį ant kurio tupi mūsų naivybė. Griauždamas slibinas neskrenda,
nešokinėja, jis kaip rupūžė (kitur – smakas) šliaužia, kaip žaltys vinguriuoja
ir primena po paviršutiniškumu slypintį akivarą. S. Neries papasakotoje „Eglė
Žalčių karalienė“ žmonės įspėjami saugotis: „Einava namo! / Slibinai atplaukia“
– t.y. mūsų aistros bunda, mūsų norai įveikia kaimo aptvarus. Tačiau požemių
demonai gali atvažiuoti ir limuzinais: „Slibinais kinkyta/ Rieda karieta“, o
gal šarvuočiais, o gal TV ar FB kanalais. Pagaliau, svarbiausia, jie gali kaip
Vėjas (Vėjus yra ir Hinduizmo, ir senovės lietuvių dievas, valdantis visų
alsavimą, t.y. sielas): „Viesulu į kelią/ Skrenda slibinai“. Devyngalvės
pabaisos yra mūsų itin komplikuotas aistringas alsavimas, perskrodžiantis sielą
ir primenantis kas yra gyvenimas. Iš jo gimsta civilizacija: kupina buduarų,
intrigų ir revoliucijų. Tačiau sentimentalusis vartotojiškumas ir toks pat
nostalginis imperializmas išvaiko viesulus, išvaro mus iš devyngalvių
traukiamos karietos ir vėl įkelia į medį, kad verktume savo prarastų paprastumo
sodybų, savo kolūkių ir kolektyvų. Slibinai nebeatplaukia, pasmaugti.
Civilizacija atidėta. Emigruokite ten, kur slibinai dar šliaužia, plaukia,
skrieja.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą