I.
Geopolitinio
pažeminimo ir prisikėlimo diskursas. Bombardavimo tikslas yra parodyti, kad
iš Rusijoje nuolatos, daug metų, reprodukuota žeminamųjų ir atskirtųjų savijauta
pasibaigė ir dabar šalis sugrįžta į pasaulinį pripažinimą. 1991 metų kompleksai
įveikti, Imperija prisikėlė. Tačiau tam įrodyti, įtvirtinti reikia numesti ir
nužudyti daug iš tų, kas ne su diktatoriumi Bašaru Asadu, ir ypač svarbu
naikinti ne tiek ISIS, o jankių draugus.
II.
Bendros
dvasios lauko kūrimo diskursas. Ši politinė mistika suvokiama tik Rusijoje,
sakant kad Sirija jiems dvasiškai artima šalis, panašiai kaip ir teiginiai apie
Aukso ordą, kaip dvasinį šiuolaikinės Rusijos šaltinį. Politinė mitologija tapo
svarbia Rusijos propagandos sudėtine dalimi, didžiuoju diskursu, pakeitusiu
socializmo ideologiją. SSRS dabar suvokiama ne kaip komunizmo dirbtuvė, o kaip
šventa teritorija, kuri dvasiškai susijusi su Sirija. Tai tokia naujoji dvasinė
mistika iš kurios kyla naujosios paraistorijos ir samprotavimai: Sirija yra
senovinė žemė ir jį vieninga su mumis.
III.
Pragmatinis
karo su terorizmu diskursas. Gal būt tame ir yra racionalumo grūdas. Trys
tūkstančiai Rusijos ISIS karių kada nors grįš į Rusiją ir vis tieks reikės juos
truškinti. Tik kažkodėl bombarduojamos ir plačios opozicijos, o ne tik ISIS
taikiniai. Galiausiai galima nušauti ne vieną, o daug zuikių: įtvirtinti savo
autoritetą, padėti menamam sąjungininkui, įsikišti į dujų ir naftos verslo
dalybas ir prispausti savo pačių ISIS ir kitų džihadistų grupių savanorius.
IV.
Spektakliškas
esamų Kremliaus, V. Putino reitingų palaikymas. Jis nuolatos remiasi vidaus
ir išorės priešų naikinimu. Traukiantis iš Ukrainos ir nenorint prarasti veido buvo
reikalingas kitas spektakliškas karas. Buvo pradėtas vidinis susidorojimas su
konkurentais didžiaisiais oligarchais ir nomenklatūrą: Sachalino ir,
svarbiausia Komi respublikos. Tačiau kova su vidiniais priešais visados
pavojinga, kad represijos didina savų priešų skaičių. Todėl buvo reikalingas
išorinis, kitas spektaklis.
V.
Susitaikymo
su ES galimybė: pagalba susidorojant su ISIS ir kitomis teroristinėmis
grupėmis turėtų atverti europinių derybų galimybę ir paskatinti sankcijų
mažinimą. Be abejonės ES ieško esminio pabėgėlių, daugiausiai iš Sirijos
sprendimo ir greito karo idėja bei stabilios Asado valstybės atkūrimas atrodo
turėtų padėti išspręsti problemą. Tiesa, toks sprendimas yra labai pavojingas,
jei karas nepasisektų, o įtampos ir destrukcija dar labiau išaugtų. Tada
rezultatai būtų priešingi laukiamiems.
VI.
Dalyvavimas
karo vaizdų rinkoje, spektakliškame kraujo marketinge. Apie šią temą
diskutuojama mažiausiai, nors ji yra itin opi gigantiškai Rusijos propagandos
mašinai ir vaizdų gamybos industrijai. Industrija masiškai gamina populiarius
vaizdus ir reikalingi šios produkcijos ištroškę vartotojai. Išdegintų smegenų masės
savęs nebesuvokia jokiu kitokiu būdu, o tik per televizijos ir video
reprezentacijas. Transliuojama produkcija atrodo kaip suvokimas ir tokio
pakeistinio mąstymo atstovai gali atsidurti visiško nesuvokimo situacijoje, jei
tik nebebus transliuojami vaizdai apie kovą su išoriniais ir vidiniais
priešais, šventąsias žemes ir lyderio pergales. Nieko asmeniško, tik verslas,
nieko kritiško – tik reprodukuojamas ir keičiamas spektaklis. Šiandien Sirija, Kremliaus
kamerų pagalba, tapo atsinaujinusia daugiamačio veiksmo scena, kuri agresyviai veržiasi
į pasaulio informacinio vartojimo pagrindinius kanalus. Tiems, kas matuojasi
pasaulio lyderio žiponus ten reikia bent jau virtualiai būti ir susimokėti už
filmavimą.
VII.
Nutylėtasis
diskursas, kuriuo vadovaujamasi kuriant didįjį spektaklį. Pabėgėlių
skausmas ir verslas pateisina dabartinius bombardavimus. Aukos ir pabėgėliai
reikšmingi tik kaip atnaujinamas vaizdas: vaikų kraujo, moterų riksmo. Šiandien
vaizdų industrijai visiškai nereikia demaskuoti pabėgėlių verslo, nes tai
pasikėsintų į vaizdų industrijos ketinimus. Šito spektaklio cinizmas yra toks didelis, kad
pavojus kyla pačiai vaizdų santvarkai, kuri pakeitė kapitalizmą: žiaurumo
vaizdų konvejerio demaskavimas gali grėsti pačiai vaizdinės eksploatacijos
santvarkai. Priešingai, svarbu užtikrinti besitęsiantį spektaklišką tikrovės
sudaiktinimą. Spektakliškas ko nors sudaiktinimas yra maksimalus susvetinimas,
prasmės pakeitimas ir gauto rezultato demonstravimas visose įmanomose medijose
bandant įteigti, kad tai ir yra tikrovė. Veikiausiai tai nėra net propaganda,
nes jokios yptingos ideologinės konstrukcijos čia nerasime. Visokie politiniai
mitai ir pseudoideologijos yra šalia pagrindinio srauto: aukų sudaiktinimo,
bombardavimo spektaklio ir populiarių lenktynių dėl lyderystės. Visa daroma dėl informacinio pasilinksminimo
(infortiment) svetimu krauju, kurio metu kaupiama ir demonstruojama galia.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą