Lietuvos konservatoriai linksta palaikyti mokytojų
streiką ir atvirai diskutuoja su jais, o socialdemokratai velkasi uodegoje ir
šneka kas papuola. Ar pasaulis apsivertė? Jokiu būdu ne, tik kairieji prarado
savo klasines prielaidas ir todėl neberanda politiniame lauke sau vietos: ne
savo pasaulyje gyvena. Lietuvos socialdemokratai kovoja už tautines ir
religines vertybes ir viešai beveik nediskutuoja klasinių idealų ir principų. Nonsensas! Tiesa,
paslėptu būdu, vietoje klasinės polemikos visados galima svarstyti artimus
emancipacijos (moterų, seksualinių mažumų) ar socialinio teisingumo (vaikų
teisių) klausimus. Tačiau šitaip susiaurinus temą gali atrasti save besivelkant
konservatyviosios ideologijos uodegoje. Komunitarizmas,
bendruomeniškumas ir tradicinių idealų puoselėjimas, kurie tarpukario Lietuvoje
buvo siejami ne tik su bažnyčia, bet ir su mokykla (vis dar veikė neišskiriama
nuo LDK laikų jungtis: bažnyčia-mokykla)- būdingi Lietuvos konservatoriams.
Tačiau tai anaiptol nėra tas radikalusis apšvietos variantas, kuris turėtų
įkvėpti liberalus, jei dar jie jaučia sąsajas su Didžiosios prancūzų
revoliucijos – liberalų revoliucijos - idealais, ar kairiuosius, kurie skatino
radikalų emancipacinį apšvietos variantą. Kokiu keliu žengia streikuojantys
Lietuvos mokytojai: konservatyvaus bendruomeniškumo ir tada – tarpukario Lietuvos,
konkuruojančios ir liberalios apšvietos ar radikalaus emancipacinio, kairiojo,
švietimo? Emancipacinio ir klasinio švietimo idealai Lietuvoje beveik
nediskutuojami. Gaila, tačiau minėti trys apšvietos keliai Lietuvoje nėra
diskutuojami, nes yra pasirinktas svetimas - neokolonijinis Bolonijos sutarčių
ir nomenklatūrinio valdymo kelias, kuris netinka nei konservatyviai, nei
liberaliai, nei kairiajai minčiai. Bolonijos sutartis – tai biurokratinio
švietimo, biurokratijos klasės pergalė ir ŠMM ministrai dažniausiai juos
nuoseklia gina.
Ir štai čia iškyla klasinis klausimas: ar
mokytojai priklauso kokiai nors šiuolaikinei politinei klasei? Jei paskaitysime
Richardo Floridos ir jo itin gausių sekėjų klasinės priklausomybės požymius,
galėsime drąsiai sakyti: šiuolaikinis mokytojas linksta būti kūrybinės klasės,
o ne darbininkų ir ne valstiečių, ne buržuazijos ir juo labiau ne biurokratinės
nomenklatūrionės klasės atstovu. O dabartinis mokytojų streikas yra mažytė
bundančios kūrybinės klasės ir jos kovos už savo teises išraiška. Šis streikas
yra ne tik kovos „už“, bet ir „prieš“ dalykas: prieš biurokratinį
reglamentavimą (kai viena klasė valdo kitą), prieš korporacinį, oligarchinį ir
neokolonijinį lėšų perskirstymą. Kūrybinės politinės klasės gimimą liudija ir
tas faktas, kad dėmesingiausiai mokytojų veiksmus stebi ir savo protesto tylų
balsą bando pratarti kultūros, t.y. kūrybos, sferos darbuotojai. Kas dar
priklauso kūrybinei klasei? Be įvairiausių menininkų, dar yra gausus
programuotojų būrys, kurių skaičius Lietuvoje auga tūkstančiais, o įmonės
labiausiai plečiasi; taip pat ir vadybininkai bei rinkodarininkai, kurie ne
visados gali virsti buržuazija, bet turi kasdiena rodyti kūrybinius,
informacinius, net dizaino ir rašymo gebėjimus. Iš esmės turtinė vidurinioji
klasė vis labiau susilieja su politine kūrybine klase. Mokytojų streikas yra jų
sąmonės politinio prabudimo reikalas. Tačiau kairieji, pirmiausiai LSDP, šios
raidos beveik nemato (išskyrus kai kuriuos DEMOS ir jiems artimus atstovus). O
kalbėti ir nagrinėti politinės klasės temą bijomasi, tarsi komunizmo šmėkla
galėtų vėl prisikelti.
Lietuvos baudžiamasis kodeksas draudžia
kurstyti tautinę, religinę ir rasinę nesantaiką, tačiau leidžia spraginti
klasinius jausmus. O kad taip neatsitiktų, kad išvengtų klasinių konfliktų, kairieji
išsižada savo idėjinių prielaidų ir pasirenka arba atstovauti biurokratinę
klasę, arba bando nusavinti konservatorių – tėvynės ir šeimos, ar religinių
bendruomenių - idealus. Žinoma, Lietuvoje nėra aristokratijos prieš kurią, kas
nors galėtų aktyviai pasisakyti. Tačiau kairieji beveik bedančiai yra prieš
biurokratijos klasę (su kuria linkstama susilieti), ir su kuria kur kas
sėkmingiau kovoja liberalai ir libertarai. Taigi, matydami tai, kad biurokratijos
klasė Lietuvoje bujoja, ir kad tautiniai idealai nuolatos yra pagerbiami ir jų
dėka yra kuriamas saugumas ir kariuomenė, socialdemokratai taip pat nori būti
tautiški, patriotiški, nors dažniausiai atrodo šiuo požiūriu apsimetėlias. Ir
teisingai atrodo: jie yra būtent apsimetėliai, bijantys svarstyti klasinius
klausimus ir juo grįstą švietimą ir emancipacinius apšvietos idealus. Viena iš
blogybių yra ir ta, kad Lietuvoje klasinė teorija pateikiama beviltiškai
pasenusiu pavidalu: ji sustingo kažkur 1918 metų pavasarį ir nuo to laiko
nebesikeitė. Po to vis buvo štampuojama kvaila, net melaginga
marksistinė-lenininė klasių kovos teorija ir vizija, kuri turėjo pagrįsti
bolševikų partijos ir nomenklatūros hegemoniją. Lietuvoje kairieji nediskutavo,
kad Vakarų klasinės teorijos būtent biurokratiją (partinė biurokratiją –
nomenklatūrą) įvardijo kaip naują ir itin grėsmingą iššūkį. Vis dėlto ir biurokratijos
kaip naujos klasės iškilimo kritika yra labai sena - buvo išskleista 1940-1960
laikotarpiu. Vėliau politinės klasinės sąmonės teorija ir praktikos žengė
svarstantį santykius su socialinės atskirties grupėmis (rasinėmis ir
genderinėmis), kaip realiu savo kovos ir politikos energetiniu šaltiniu, kaip
kairiųjų „generatoriumi“. Labiausiai šias idėjas išreiškė H. Marcuze ir jo
mokinė pralenkusi mokytoja A. Davis – 1960 – 1980 metai. Šios temos Lietuvoje
kairiųjų beveik taip pat buvo nediskutuotos (išskyrus mažas ir ezoterines DEMOS
ir LUNI grupes) ir priskirtos subkultūrų studijoms, kurios taip ir liko pusiau
ezoterinėmis. Pagaliau – politinės kūrybinės klasės gimimas ir naujų
viduriniosios klasės (turtiniu požiūriu) protesto balsų kilimas nebuvo suvoktas
nei laiku, nei konceptualiai. Štai kodėl LSDP beveik nesuvokia kas vyksta su
mokytojais ir kodėl jais gali sekti daugiau kultūros ir kūrybinių organizacijų,
ir kodėl šiuos klausimos reikia svarstyti emancipacinio švietimo (ir apšvietos)
kontekste. Nesuvokiama, kodėl negalima žeminti kūrybinės klasės atstovų,
nežiūrint to, kad kai kurie iš jų yra apskritai klasiniu požiūriu nesąmoningi –
universitetų darbuotojai. Universitetai šiuo požiūriu virto labiausiai
atsilikusia kūrybinės klasės dalimi, individualizuoti ir pasirengę būti
paperkamais, bevaliai ir nuolankiai klausantys visų hegemonų pradedant
ministerine biurokratija. O būtent iš universitetų dėstytojų buvo laukiama
efektyvios naujos klasinės sąmonės refleksijos. Štai kodėl mokytojų streikas
yra nesuvokiamas ir vis dar nusakomas tik atlyginimų ir švietimo kokybės
kategorijomis, t.y. simptomais, kuriuos šalinant problema niekados nebus
išspręsta: nei oligarchiniai kapitalo valdytojai, nei užsienio kompanijos, nei
didžioji biuroktratija niekada neužleis savo pozicijų, o tik vienam mėnesiui
nusileis, kviesdami (tradiciškai biurokratiniam diskursui) - būti racionaliais
ir pamatuoti išteklius. Pamatuoti teisiškai, t.y. pačios biurokratų klasės,
apibrėžtus išteklius, bet ne išteklių formavimo ir paskirstymo principus. Šioje
vietoje kaip niekada reikalingas aiški ir moderni klasinė teorija, ir kairiųjų
apsisprendimas, o ne jų vaizdavimasis esant patriotais ir tautos puoselėtojais,
kuo vis tiek niekas netiki.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą