Ir
bėgu per lūžtantį ledą
Skenduolių
keliu.
(Salomėja Neris, 1935 m.)
Prasmės ryjikai
žiaumoja žodžių ir pasakojimų skirtumus iki beprasmės atrajotos „košės“ (V.
Kavolio, A. Sverdiolo interpretuota metafora). Delfų orakulams išnykus buvo
užvesti delfių virtuvės agregatai, kurie
sumala seksą, didvyrius, kyšius ir vegetarizmą į vieno skrandžio mišinį. Protas
patapo skrandžiu ir dvylikapiršte žarna. Juose sumaitota informacijos masė jau
nebesuteikia galimybės ką nors suprasti, tačiau „reikalauja“ laiko „suvirškinti“.
Surytų banalybių krūva nėra nei radikali, nei ekstremistinė.
Mano teiginys yra
toks: radikalai poetai ir ekstremistai filosofai ne tik peržengia ribas, bet ir
užtikrina pakankamas priešybes pasaulio supratimui skatinti. Jų dėka vyksta
reikšmių poliarizacija arba eksceso, piko, aukščiausio lygio siekimas. Poliarizacijos ir ekstremalizacijos dėka
beformės košės elementai įgauna naujas išvaizdas ir ribas. Priešingai,
vartotojiškos visuomenės sveiko proto nešėjai yra prasmės ryjikai, naikinantys
supratimo praktikas ir pakeičiantys jas „informacijos turėjimu“, „informacijos
rinkimu“. Taigi, kalbu apie tai, kodėl, parafrazuojant Salomėjos Neries
žodžius, supranta tie, kurie bėga, "per
lūžtantį ledą skenduolių keliu", per radikalų poliarizacijas ir esktremistų gelmes.
Dvasios istorija vienus žodžius ir sakinius
suskaido į jų priešybes, poliarizuoja ar atveria nepasiekiamas gelmes ir
aukštumas, o iš kitų sakinių atima prasmę, trečius sulieja, naikinant skirtumus.
Homonimizacija - vieno vardo prasmės
skirsmas ir šio skirtumo vystymas iki pat prieštaravimo yra poliarizacijos
veiksmas. Jis supratimui yra tiek pat reikšmingas kaip ir minties fokusavimas.
Poliarizacijos ir fokusavimo kaita yra kasdieninė mūsų dialektika. Priešybių
atitolinimo ir aštrinimo dėka, arba atveriant nepanašius klodus ir hierarchijas
mes sukuriame sąlygas suprasti.
Pavyzdžiui, dėl
žodžio „radikalus“. Lotynų kalbos žodis
radix reiškia šaknis. Kartais, radix buvo vartojamas kaip palyginimas, tropologiškai,
ir reiškė esmę, pradžią ar kilmę. Tačiau, šiandien terminas „politinis
radikalizmas“ pirmiausiai nurodo susvetinimo ar susvetimėjimo veiksmus, t.y.
atitrūkimą nuo bendro sutarimo (common sense). Radikalai gali būti ir kairieji ir dešinieji. Anarchistai
ir komunistai, ideologiškai ginantys darbininkų ir atskirties grupių teises, kartais
teigia, kad jie grįžtą prie proletariato ir istorijos klasinių kovų esmės. Dar
labiau dešinieji nacionalistai tiesiogiai teigia apie tai, kad jie „grįžta prie
šaknų“. Tokiu būdu kaltinimas radikalizmu, kaip blogiu, šioms grupėms tampa
nebesuprantamas. Kita vertus, prasmių poliarizavimas ir autonomiškas
vaizdavimasis priverčia šių grupių žmones užsiimti latentine egzegetika ir bent
kiek tapti ekstremistais (apie tai vėliau). Latentinė egzegetika yra kasdieninė,
įvairių socialinių grupių vykdoma, prasmės transformacijos, tropologinė praktika.
Kiekviena iš grupių turi savo „sociogramą“ – tam tikrą centrinę kodų ir prasmių
organizaciją, samprotavimo schemų rinkinį, kurį kasdien praktikuoja. Pavyzdžiui,
kiekvienas sąmoningas vegetaras nuolatos antropogramiškai arba sociogramiškai
aiškina maisto patiekalus: išverčia maisto pasiūlą į reikšmingas opozicijas:
gyvas/miręs, energiją suteikiantis/ atimantis, t.y. jis poliarizuoja ir po to
fokusuoja. Visavalgiams tokia latentinė egzegetika nėra būdinga ir gali būti
nesuprasta: jie nei skiria, nei sintetina, t.y. jiems reikšmės supratimas
mažiau svarbus. Dar daugiau prasmės transformacijos praktikų vykdo tikintys asmenys,
įvairių religijų atstovai. Jie laikosi įžadų ir saugosi nuodėmių, puoselėja
apsivalymo praktikas, askezę. Todėl jų laiko tėkmė yra kupina šventumo įtampų
ir kiekvienas gestas ar žodis yra derinamas su šv. Rašto daugialypiais
aiškinimais. Kitų tautų aplinkose migrantai, ypatingai jei yra jų grupės,
būtinai užsiima latentine egzegetika. Konspiratologams arba suokalbių mėgėjams
taip pat yra būdinga tokia interpretacinė praktika, toks radikalusis (šakninis)
aiškinimas, kai kiekvienas svarbesnis įvykis yra įpinamas į įsivaizduojamas
slaptųjų tarnybų kovas. Radikalia poliarizacija užsiima ir paraistorikai, kurie
jų regimas šaknis perkelia į aukso amžių, į Sarmatiją ... Taigi, radikalumas
yra reikšmingas visiems, kurie užsiima latentine (nepastebima, kasdiene) ar
specialiąja egzegetika – prasmių transformacija, naujų prasmių įvedinėjimu
(semioze) ar homonimų dauginimu (homonimizacija). Taip gimsta supratimo lūžiai tarp skirtingų
socialinių grupių. Autonomizacija, bendruomenių savarankiškumo augimas,
neišvengiamai skatina šiuos trūkius, plyšius.
Prasmės ryjikai prasmių
poliarizaciją skelbia didžiai pavojingu procesu ir kviečia „vienytis“. Vienybės
idėja reiškia poliarizacijos draudimą ir, kaip pasekmė fokusavimo nyksmą.
Liaudies balsas, vienybė, įvairūs tautos, vadų, aukso amžiaus, vienintelio
dievo ir vienintelės religijos mitai – visa šita košė vartotojų galvose ir yra
menamoji vienybė.
Politiniame
Lietuvos lauke ši atrajota košė vadinama centru. Baikščiosios ir tautos balso
įgaliojimų trokštančios partijos spaudžiasi į košės vienį. Todėl jos įnirtingai
stumdosi: „centro kairė“, „centro dešinė“, gali būti ir „centro centro“, arba „centro
centro centro ....“. Apibūdinsiu visus juos kaip „centristus+“. Jie ir siekia vienybės:
susispausti į skirtumų nebuvimą, sugrįžti į įsivaizduojamą pirmykštį ūką, arba
sunykti nekrofilinėje postapokaliptinėje košėje.
Pabėgti nuo radikalumo
ir poliarizacijos į įsivaizduojamo „sveiko proto“ gadynę šiandien reiškia
palikti šaknis ir paribius, šaknynus (rizomas) ir pasinerti į vartotojiško
indiferentiškumo liūną. Šio skirtumo nebuvimą ir atstovauja didžiosios Lietuvos
partijos. Teisinis beprasmiškumas laikomas didžiausia vertybe. Košės visuomenės
vartotojui yra beveik tas pat kokį filmą žiūrėti, ką valgyti ir gerti – vis viena.
Ši žmonių masė save pateikia, kaip „liaudies balsą“ (vox populi), kurio ramybę
gali sudrumsti „priešų balsai“, radikalai. Štai kodėl nesuprantanti minia savo
būklę apibūdina kaip common sense ir yra linkusi šalinti, griauti supratimą
kylantį iš poliarizacijos. Vis dėlto pats priešybių naikinimas ir radikalų
persekiojimas yra paskutinis suvokimo atodūsis, saulėlydis. Nes, netgi šiuo
atveju košės gynėjai yra priverti diskutuoti skirtumą tarp radikalų ir
vienybės. Centro ir vienybės idėjai yra reikalingi radikalai kaip priemonė
išvengti visiško idiotizmo, totalinės banalizacijos. Tik todėl, kad „centristai+“
skatina radikalizaciją ir poliarizaciją, jie gali pateisinti savo pačių prasmę.
Košė yra gyva tik tol, kol leidžia radikalams poliarizuoti prasmes. Todėl
supermarketai ... , gaminantys nykybę, vienaip ar kitaip turi pirkti iš „centristų+“
įtaką, bei netiesiogiai remti savo pačių opoziciją - radikalus.
Ekstremizmas nuo
lotyniško extremum: kraštutinis, tolimiausias. Tačiau retorikai tai reiškė ir:
geriausią, švariausią, tobuliausią. Kas yra tolimiausia galėjo būti vaizduojama
kaip šventa ir tobula, nepasiekiama. Aukščiausios kokybės siekimas ir yra
ekstremizmas. Tačiau politiniu ekstremizmu yra vadinamas išimtinių teisių
reikalavimas arba siekimas, t.y. didesnio nei priimta savarankiškumo,
suverenumo siekimas. Didžiausias ekstremistas buvo ir yra Dievas. Kiekvienas
tikintysis turi lygiuotis į jį ir kartu tai yra didžiausias tabu, ekstremizmo draudimas.
Labiausiai šventi yra daugiausiai draudžiami. Kova su ekstremizmu yra masių
visuomenės taktika: neleisti niekam išsiskirti. Tai masių visuomenės suvereni
galia: neleisti niekam būti šventu, sugundyti ir sutepti visus, kurie šio dalyko
siekia ir tik visiškiems bepročiams, kurie yra kvalifikuoti kaip visuomenės „svetimieji“,
kaip brokas ir todėl gali būti toleruojami kaip ekstremistai (brokas yra
šventas ir tobulas).
Ekstremizmas yra supratimo
praktika: siekti tobulumo, bandyti išsiaiškinti smulkiausias detales, svajoti
atrasti galutinį skirtumą arba absoliučia pilnatvę. Tačiau, kas pasiekia
daugiausiai šventumo, tobulumo yra skelbiamas svetimu arba broku. Aukščiausios
kokybės siekimo kviečiami mokiniai, studentai, menininkai, gamintojai ... tačiau
čia pat yra uždedamas apynasris: standartas ir Dievo kaip tobulo ekstremisto
tabu. Tik dešimtukininkai ir šimtabalininkai gali tapti didžiausiais
ekstremistais. Tobulybė, kaip ir
radikalumas, kelia pavojų ir ardo ramybę. Geriausi iš Lietuvos mokinių neretai
prakeikia Lietuvos švietimo sistemą ir tampa sąmoningais tarptautiniais ekstremistais.
Ekstremistai greitai įrodo, kad
socialdemokratai neseka savo principais, liberalai išduoda savo idealus, o konservatoriai
yra galimai apsimetę socialistai su kryžiumi rankose... Tačiau banalybių
sistemai tam tikras ekstremistų skaičius yra vienodai būtinas, kaip ir
radikalų. Išskirdami ir apdovanodami, o po to sunaikindami ekstremistus košės
gyventojai sužino apie dangų ir pragarą, apie tobulą grožį ir bjaurumą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą