2016 metų Lietuvos filosofų draugijos konferencijoje, po
to kai T. Sodeika prisistatė kaip apokaliptikas, M. Gutauskas savo pranešimą
pradėjo replika, kad jis kalba po pabaigų, t.y. kai pabaigų laukimas jau
pasibaigė. Šis paradoksas: suvartota pabaiga, arba kas yra pabaiga dėvėto laiko
gyventojams mane domina. Apokaliptinius Europos, pasaulio, istorijos vaizdus
piešia daug kas, įskaitant filosofus A. Šliogerį, T. Sodeiką, V. Radžvilą. Ši
vaizduotė remiasi analogija, kad visa kas baigiasi, ne tik fizinis žmogaus
gyvenimas, bet ir dirbtiniai procesai: istorija, filosofija, Dievas, Europa,
Vakarai, civilizacija, žmogus kaip esmė, žmonija ... Tačiau ką reiškia "baigaisi" paskutinės galiojimo dienos vartotojui arba dėvėto gyvenimo nešiotojams?
Pasaulio pabaigos vaizdavimas (apokaliptika) yra toks pat
šiandien populiarus žanras kaip ir suokalbių teorijos. Abu yra šiuolaikinių
neoliberalių kūrybinių industrijų dauginami produktai net jei šios teorijos
kritikuoja tas pačias industrijas. O „pabaigos produktų“ vartotojų yra minios
ir kiekvienas iš jų dar turi skonį: nuo kasdieninio nukainavimo, iki serialų
vartotojų ir buvusių naujienų platintojų feisbuke.
Buvusios naujienos ypatingai yra mėgstamos socialiniuose tinkluose ir tenkina
komunikacijos, kaupimo, išmanymo demonstravimo poreikius. Tuštybių fabrikai,
kur štampuojamos pabaigos ir suokalbių vizijos Lietuvoje, Baltarusijoje ... yra
platinamos tarp „paskutinės dienos“ ir dėvėtų produktų vartotojų. Originalios,
geros kokybės apokaliptinės ir suokalbių naujienos yra daugeliui Lietuvos
žiniasklaidos, kitų medijų transliuotojams arba neįperkamos, arba patys tokių kokybiškų
tuštybių negali sukurti. Todėl arba būna paskutinės dienos suokalbiai arba
dėvėtos apokalipsės. O jei ir yra išplėtojama kokia tai sofistikuota
apokapiltinė ar postapokaliptinė (A.Šliogeris) vizija, tai jos vis tiek
ilgainiui atitenka dėvėto laiko sąmonės žmonėsi. Dėvėto laiko žmonėmis (sekdamas
„Laikas Second Hand“ Sv. Aleksijevič idėja) vadinu pasenusių įvykių vartotojus:
senų idėjų ir senų laikraščių skaitytojus, nuvalkiotų serialų ar jau daugelio
pasaulio šalių peržiūrėtų filmų sekėjus, nebeklausomų muzikos grupių aistruolius.
Taip atsitinka, nes tik šiems produktams visiškai atpigus ir tapus visuotinai
prieinamais jie yra patiekiami pragyvenimo minimumo žmonėms. Gal būt „paskutinės
dienos vartotojai“ yra savo pasirinkimu laipteliu aukščiau nei dėvėto laiko
gyventojai. Tačiau tai tik iliuzija: paskutinės dienos serialas atidedamas
ateičiai ir tik tada, kai įgyja dėvėto laiko skonį, yra atverčiamas. Pripranta
taip, kad nepasenus – nenori mąstyti.
Dėvėto laiko įvykiai ir susiję pasakojimai priklauso ne
dabarties jautrumui ir ne mokslinei teorijai, o mitologijai. Mokslinė teorija
reikalauja aktualizuoti problemą, parodyti jos naujumą, o dėvėtas laikas prašo
parodyti „dar tinkamumą“, išliekamąją vartojimo vertę. Kai dėvėto laiko gyventojai
mato kasdienybės skandalus susijusius su korupcija ar darbo kodeksu jie juos
supranta ne kaip savo gyvenimo aktualiją, o kaip pasakas apie devyngalvį
slibiną, graužiantį ąžuolą, ant kurio sėdi devynių brolių sesuo, kaip įdomybę. Šis
vertimas: aktualijos į įdomybę ir mitą yra itin svarbus suvokimo fenomenas,
kuris naikina pilietinį aktyvumą. Dėvėto laiko egzistencinis laikas yra ramus
ir negrasina namams nei karu, nei informaciniu šėlu ir todėl gali klaidinti
savo panašumu į mokslinį nesuinteresuotumą, objektyvumą. Dėvėtas laikas yra
anapus politikos: jokie įvykiai nesudrebina nominalaus piliečio sąmonės, nes
jis juos patiria praeityje ir tariamas objektyvumas labai klaidina: šie žmonės
tiesiog negali aktualiai suprasti įvykio svarbos. Dėvėto laiko sąmonė neturi
aktualios dabarties, todėl visa yra istorija, patrauklus, tačiau neutralus
pasakojimas. Net kasdiena rodoma, propaguojama Rusijos grėsmė yra išverčiama į pasenusio
serialo žanrą: kaip būtąjį pasakojimą apie užjūrius ir užmarias. Tai nejaudina
daugiau nei dvidešimties metų senumo Meksikietiškas serialas. Nebelieka
atsakingo ir ateitį kuriančio pilietiškumo, todėl dėvėto laiko žmonėms nereikia
jokių manifestacijų, o protestuojantys studentai yra suvokiami kaip dar viena
dėvėta iliustracija. Dėvėto laiko sąmonei piketai, mitingai, riaušės yra kažkas
iš buitinio konflikto srities, ne daugiau.
Paskutinės dienos ir dėvėto laiko žmonės susvetimina ir
ateitį. Jiems ateitis jau yra įvykusi, ja jau kažkas naudojosi, tik mūsų ji dar
yra nepažiūrėta, o tik įrašyta ir atidėta pigesnei peržiūrai. Susvetiminta dėvėta
ateitis yra atimta galimybė patiems kurti gyvenimą ir todėl dėl jo niekas nesijaučia
atsakingas. Ką čia kalbėti apie atsakomybę prieš vaikus dėl ekologijos, pensijų
.... Jau įvykęs rytojus laukia savo nuolaidos, kad būtų atvertas pragyvenimo
minimumo pasauliui. Spektaklio visuomenė savo įvairiakrypčiais, įvairių žanrų
serialais išbalansuoja akistatą su ateitimi, o dėvėto laiko serialai apskritai
panaikina ateitį (nelieka net sekančios serijos spėliojimo). Aktualioji ateitis
jiems yra labiau nepermatoma nei gūdžiausiais Viduramžiais, kai kiekviena
bažnyčia aiškiai atskleisdavo ateities vizijas ir žmogaus vaidmenį.
Dėvėto laiko situacija pakeičia „pasaulio pabaigos“ regėjimus,
kurie nebėra grėsmingi, kaip nėra grėsmingos ir pačios baisiausios pasakos.
Šliogerio skelbta žmonių pabaiga, kai juos pakeis akli idololatrai, yra
suprantama, kaip jau buvusi istorija, kaip suvartotas produktas. Buvusių
gyvenimų nešiotojai ar valgytojai nebesijaudina dėl pranašysčių. Jos jau visos
buvo kažkur ten Hario Potterio pranašysčių sandėlyje. Buvusių pranašysčių sandėliai
– atrodo, kas yra mažiau reikalinga? Tačiau dėvėtos apokaliptikos vartotojai
vis dar žavisi sunešiotomis pranašystėmis: nuo Vangos iki Wolfo Messingo.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą