DIDYSIS POKEMONAS
Šiandien pokemonus matome tik per „išmintingo“ telefono ekraną. Telefono kamera tampa platesne, svarbesne, tikresne akimi, nei mūsų žlibės. Pokemon Go personažai pamažu įgyja ir kopia intelektinio savarankiškumo laiptais, panašiai kaip šiuolaikiniuose kompiuteriniuose žaidimuose. Netrukus su jais jau galėsime kalbėtis, ir vėl, tik „supratingo“ telefono, ar jį atstojančių akinių, šalmų pagalba. Galiausiai pasirodys drakonai ir demonai, kurių pilna kompiuteriniuose žaidimuose. Su jais taip pat kalbėsime ir jie taip pat bus žudomi. Pokemonais bus apkibę tautos paminklai ir drakonai puotaus prie prezidentūros. Iškils klausimas, kodėl nekaltas šlapinimasis viešose vietose yra nusikaltimas, o pokemonų demonų orgijos – ne? Bus žudomi patys išmintingiausi mūsų, tačiau jau virtualaus, pasaulio draugai, mūsų kasdieniai pašnekovai – mylimi avatarai. Todėl arba imsimiems asimetrinio atsako ir atakuosime gyvuosius, arba reikės priimti posthumanistinį įstatymą apie pokemonų/demonų etiką. Protas, kurį laikome išskirtine žmonių savybe greitai taps labiau pokemonų, demonų, pseudo-angelų pasaulio charakteristika. Avatarai atsimins ir žinos daug daugiau, nei mūsų moksliukai, žmogus taps šalutiniu arba turės paklusti Didžiojo Pokemono išminčiai. Didysis Pokemonas valdys Žemės planetą, kaip visuotinio proto įsikūnijimas ir tik bepročiai, kuriuos šiandien nepadoriai vadiname „išsigimėliais“ kartais įkvėps laisvės oro.
Toliau mano tinklaraštyje:
Didysis Išsigimėlis – mūsų gelbėtojas ir Didžiojo Pokemono vergovės.
DIDYSIS
IŠSIGIMĖLIS ir DIDYSIS POKEMONAS
Išsigimėlio
sąvoka aiškiai asocijuojama su pamatiškumo ar gimties pirmumo mąstymo. Išsigimėlis
radikalūs dešinieji mėgsta vadinti tuos, kurie save sieja su krypsimo ar
kreivumo patirtimi (Queer), o taip
pat išdavikus, moraliai puolusius, žudikus ir kitokią tamsybę ... Jiems, išsigimti
- vadinasi iškreipti šaknis,
šventuosius genus ir tapti beverčiu -
invalidu (in - validus - neturintis
vertės). Vis dėlto filosofinės antropologijos tyrinėjimai, Conditio Humana svarstymai parodė, kad žmogus veikiau yra
proveržis, krypsimas, neadekvatumas, tas kuris negali turėti gimties, arba tas,
kuris nuolatos šalina įgimtumą. Vienas pirmųjų šiomis idėjomis susižavėjo
filosofas Friedrichas Schellingas, kurio idėjos, tiesa, nemenkai veikė ir naci
pasaulėžiūrą. Jis pastebėjo, kad žmogiškumo
aktualizacija yra „proveržis“ (Durchbruch)
ir pirmiausiai Proto sąlygų įveikimas, siautulingo ir neapibrėžto mito, Niekio
grąžinimas. Šią proveržio idėją Schellingas paėmė iš vėlyvųjų Viduramžių Negatyviosios
(apofatinės) teologijos, iš Meisterio Eckeharto ir Tillicho raštų. Jiems
išsigelbėti, reiškė, su Dievo pagalba prasiveržti pro tamsiąsias tradicijas, ydingus
prisirišimus, praeities šmėklas, įveikti žemiškąją lemtį. Schellingu sekė Maxas
Schelleriis, kuriam Durchbruch – tai
nuolatinis proveržis į Tikrovę.
Vis dėlto ši
proveržio idėja dar buvo kupina pamatiškumo, nors ir aiškinamo negatyviu,
apofatiniu būdu. Proveržis buvo suvokiamas kaip pozityvus veiksmas,
išsigelbėjimas, tam tikro protingo projekto įkūnijimas, meilės kaupimas ir
sklaida. Todėl itin reikšminga yra šio gerojo proveržio kritika, kurią pateikė
filosofas Arnoldas Gehlenas. Jis, sekdamas Herderio Mängelwesen (defektyvumo) idėja, pastebi, kad žmogus yra nepakankama, defektyvi būtybė,
išsigimėlis, kuriam būdingas nuolatinis juslinės informacijos arba dirginimo
perteklius (Reizüberflutung). Pokemon
Go žaidimas iš su juo susijusios virtualiosios informacinės technologijos šių
dirgiklių perteklių padaugins kartais. Todėl defektyvumo arba „išsigimimo“ tema
bus dar aktualesnė ir labiau diskutuojama.
Bent kiek
situaciją dėl defektyvumo bandė švelninti
Arnoldas Plessneris, kuris pateikė
pozityvią nukrypimo idėją: ekscentrinę asmenybę (Exzentrische Positionalität), bandydamas, vis dėlto išsaugoti
pagrindinius socialinius ir politinius vaidmenis ir tuo pačiu pamatiškumą.
Pamatiškumo
principu aš abejojau visados, tačiau iki 1990 veikiau intuityviai. Štai vienas
iš to laikotarpio mano samprotavimų (1987 metai). Tuo metu bandžiau mąstyti
Hegelį siurealistiškai. O siurealizmas, bent jau Andre Bretono, diskutuoja pasąmonės demonus, kuriuos
apčiuopiame pusiau sapno – svąjų būsenoje ir automatiškai juos įgaliname –
užrašome. Todėl , visai netikėtai aptikau, kad šis senas tekstas aiškina
dabartinį žmogaus norą tarnauti Didžiajam Pokemonui.
"Didysis išsigimėlis
Kiekviena diena
kovoju su savo kvailystėmis. Iš kur jos atsiranda? Iš plataus neišmanymo.
Plačiai neišmanant muzikos pasiduodu anarchijai, madai, sielos impulsams
renkantis koncertus, plokšteles ... analogiškai ir filosofines knygas. Knygos,
kurios ankščiau buvo mano dvasios penas, tampa bevertėmis šiukšlėmis ir net
mano priešais. Bet tai – šaunu! Kas pusę metų pasaulis
pakeičia savo vaizdą, o anarchija, kad ir nenoriai, virsta kosmu, godumas -
mielaširdyste ir pasirengimu padėti. Ir atvirkščiai, suglebusi meilė tampa
žiauriu ĮVERTINIMU, teismu, nuosprendžiu. Meilė iš romantizmo virsta realizmu,
o realizmas - farsu, spektakliu ... žaidimu. Realizmas pats save karūnuoja ...
juokdariu.
[....]
Ar Proto teatre
veidmainiauti vadinasi šypsotis, juoktis kažkam? Ar į jausmus įsileisti proto
tik tiek, kad jausmas liktų nenunuodytas ir tapti ... nuoširdžia lėle, kuria
bežais protu apsinuodiję veidmainiai? Ar uždaryti jausmą nelygu žvėrį į narvą
ir jį išleisti laikas nuo laiko apsišniukštinėti ir apsivalyti? Tas jausmas yra
paliegęs, permatomas ir aplamai yra ne jausmas, o proto išsigimimas ar
subrendimas (kaip kam patinka). Tuo tarpu jausmas proto uždaryti negali, nes
tam reikia būti labai ... protingu.
O kas tas
jausmas? Ar tai nėra žmogus? Tikrasis? Racionalumas - tai mašina. Tačiau, kad
netaptume mašinos vergais, turime tapti už ją protingesni ... protingesnės
mašinos. Ir taip be perstojo, reikia protingėti, t.y. laisvintis ir kalinti
save. O kur jausmas? Jausmas gimsta ir gyvena tuo kaliniu - vergove, neapykanta
... ir laisvinimusi - laime, džiaugsmu. Būdami protingėjame ir šiame procese
esame žmonės, o ne mašinos. [...] Ir blaškytis tarp gyvenimo ir mirties yra
stiprybė, o būti proto vedžiojamiems iš kameros pasivaikščioti - yra vergovė.
Kaip atskirti?
[...]
Filmai, knygos,
spektakliai, o ir pats gyvenimas turi savo pagrindinius lyderius, herojus. Jie
atspindi kažkokį vieningą gyvenimo procesą, kuris įtraukia daug žmonių ir kur
jie vaidina pagrindinius vaidmenis. Didžioji dalis šių propaguojamų vaidmenų
yra teigiami, padorūs, įdomūs ... Jie įkūnija kažkokį tai „aš“, kuris atsakingas
už savo veiksmus ir pats kuria pasaulį.
Žmogus, išmokęs
šį vaidmenį, negali būti niekuo kitu, kaip tik pagrindiniu savo pasaulio
herojumi. Ši sąmonė kitokio vaidmens negali net įsivaizduoti. Netgi kritimas ir
nužmogėjimas, - tai tavo vaidmenys, tavo pasaulio tragedija. Net tapdamas vergu
esi pagrindinis vaidmuo.
Tokios nuostatos
rezultatas yra tai, kad priskiri šalutinius vaidmenis, šalutiniškumą visiems
kas esi ne tu, ne tavo herojus. Svetimą tragediją tu supranti kaip šalutinę.
[...]
Mes susikuriame
vieningos gyvenimo linijos iliuziją ir ja gyvename. Remiantis šia iliuzija
bandome suvokti šalutinius vaidmenis, kurie turi kitą baigtį. Tai yra baigtis
kaip susvetimėjimas tau, kaip galutinis atitrūkimas nuo tavojo pasaulio. Ir tai
yra išsigimimas. Jie išsigimsta iš tavojo pasaulio. Bet koks išsigimimas kelia
pasišlykštėjimą. Tavo pagrindinis vaidmuo reikalauja svetimų žmonių virsmo,
trūkinėjimo vardan to, kad išsaugotum savo iliuziją. Tiek kiek esi sąmoningas,
supranti šių trukinėjimų būtinybę ir šlykštiesi būsimais išsigimėliais.
Pasaulis susikyla į pagrindinio vaidmens ir į tų, kurie yra šalutiniai ir gali
būti išsigimėliais. Svetimi, pagrindiniam herojui, egzistuoja tiki kaip
medžiaga, kaip galimybė.
Tačiau ar negali
aš, pagrindinis vaidmuo, virsti šalutiniu? Ką reiškia būti paverstu šalutiniu
ir, kada nors, išsigimėliu? Juk išsigimimas – tai kažkokio vaidmens
nutraukimas, pasitraukimas iš vaidinamo vientiso pasaulio. Pagrindiniam
vaidmeniui tai reiškia pasitraukimą iš savojo pasaulio, iš savojo „aš“,
vieningos istorijos ir proceso netekimą. Ar tai yra katastrofa? Tačiau, kartu
su ja, gauname naujus vaidmenis ir vėl tampame pagrindiniais herojais. Vienintelis
momentas, kai gali save suvokti šalutiniu yra pati katastrofos akimirka, kada
dar renkiesi ar verta vaidinti. Kada esi laisvas nuo bet kokio pasaulio ir esi
visiškas išsigimėlis.
Ką jaučia
išsigimėlis? Nežinau, nes mes visi esame
pagrindiniai herojai tik todėl, kad paniškai bijome būti išsigimėliai. Mes
ieškome išsigimimo vietos, būsenos, ir apeiname jas, paklusniai griaudami ir
daužydami svetimus gyvenimus, sąžiningai vaidindami savo vaidmenis, kuriuos
mums priskyrė išsigimimo baimė ... Mums vadovavo tas mūsų išsigimėlis, kuris
realiai niekados pasaulyje nepasirodydavo, kurio niekados tarp vaidmenų nebuvo,
bet kuris mus nulemdavo. Mes buvome savo išsigimimo vergai. Ir tik kritę,
sudaužyti, mes susijungiame su savo karaliumi Didžiuoju Išsigimimu. Mes
susiliejame anapus bet kokių pasaulių. Ir tuoj pat tai prarandame. Kodėl?
Neišsigimę vergai
žudo išsigimėlius, uždaro juos į durnių namus (nors durnius ir išsigimėlis yra
ne tas pat). Pagrindiniam herojui išsigimėlis yra tapsmas šalutiniu, svetimu.
Tačiau savo gyvenime mes sutinkame daug žmonių išeinančių ir pargrystančių iš
šalutiniškumo. Kai valdai savo pasaulį, pastebi kaip ateina svetimi ir į
svetimybę išeina išsigimėliai. Vyksta
nuolatinis išsigimimas ir įsigimimas. Todėl kalbėkime apie išsigimimo ir
įsigimimo būsenas. Ir ar tas grynasis „įsigimimas“ nėra ta pati išsigimimo
katastrofa, kai tu pagaliau atsirandi anapus pasaulių?
Gyvendamas
vaidmenų gyvenimą pastoviai matai ir bijaisi Didžiojo Išsigimimo? Drebi ir
meldiesi prieš jį, tavo Valdovą, neegzistuojantį ir kartu labiausiai
egzistuojantį? Didysis Išsigimėlis – tai Absuliutus Svetimas, jau nebeturintis
jokių šalutinių vaidmenų ir todėl yra visiškai laisvas. „
Šiandien, jau
2016 metais Iki Didžiojo Pokemono atėjimo, šio Didžiojo Išsigimėlio figūrą
aiškinu kaip Didįjį Krypsmą, kuris nepavaldus Intelekto pakopoms būdingoms ateinančiajam
Didžiajam Pokemonui. Didysis Pokemonas vainikuoja Proto kultą, o ne Krypsmą.
Jis nuolatos mus įtraukia į siužetą už kurį mes susimokame ir džiaugiamės kai
mus išnaudoja. Išsigimėliai bus tie, kurie liks šalutiniai ir anapus Dirbtinio
Intelekto hegemonijos ... bent jau trumpam, kai įkvepia oro, prieš panirdami į
priklausomybės vandenis.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą