Ar LR Konstitucinis teismas girdėjo apie
“Negatyvią dialektiką”?
Perskaičiau
Vytauto Sinicos labai kritišką straipsnį “ Europa ir naujasis marksizmas”.
Straipsnis kandus, kritiškas, drąsus, radikalus ir vengia ad hominem puolimų,
todėl šiuo požiūriu išlieka korektiškas. Šie bruožai yra pagirtini ir leidžia
su autoriu diskutuoti, gerbti jo nuomonę, nors pats jis ginčija LR
Konstitucinio teismo teisėjų kompetenciją. Turinio požiūriu, mano manymu,
straipsnis kupinas populiarių dešiniųjų mitų ir
baubų. Suprantama, - tai leidžia atkreipti publikos ir Delfio redaktorių
dėmesį. Tačiau jei ne Arvydo Juozaičio pasidalijimai, kuris, kartu su kitais
dešiniaisiais pagerbė jo straipsnį, gal ir nebūčiau atkreipęs dėmesio.
Juozaitis pabrėžia keletą Sinicos sakinių, pacituosiu juos: “Visai neseniai
Lietuvos Konstitucinis Teismas aklai perkėlė šią europinės teisėkūros nuostatą
į Lietuvą, pripažindamas vienos lyties „sutuoktiniams“ teisę gyventi Lietuvoje
jų „santuokos“ pagrindu. Taip pat su komjaunuolišku įkarščiu nuo savęs pridėjo
iš mūsų šalies Konstitucijos teksto niekaip nekylančią ir pačių teisėjų
išsigalvotą nuostatą, kad „šeimos samprata yra neutrali lyties požiūriu“. Kodėl
jie “patys išsigalvojo”, “aklai perkėlė”? Apie tai kalbama daugelyje Europos
Žmogaus Teisių Teismo sprendimų (autorius tai nurodo), apie tai šimtai
psichiatrų tyrinėjimų ir filosofų apmąstymų. Sakyčiau LR Konstitucinio teismo
teisėjai nesugalvojo nuo savęs nei žodžio ir dėmesingai apsvarstę perkėlė.
Sinicos
straipsnyje beveik visa tai, kas ne su dešiniaisiais, ne su konservatyvia
tautine mintimi, yra vadinama marksizmu arba naujuoju marksizmu, o jie jau yra
besąlygiškai prakeikti. Pakeliui kliūna Europos Žmogaus Teisių Teismui, jo
politikai ir Lietuvos Konstituciniam teismui, kurie taip pat vadinami
marksistiškais arba net siejami su “Lberalkomunistinu Europos vienijimo
projektu”
Tai labai panašu
į JAV kadaise viešpatavusį makartizmą, JAV antidemokratinę politika
(1950-1956), kai bet kas, kas tik asocijavosi su kokia nors žmogaus teisių,
socialinės apsaugos (pozityvios diskriminacijos, ginant rasines ar lyties
mažumas) reformomis ar net retorika buvo vadinama “liberalkomunistais”,
komunistiškais, lygiagrečiai marksistais ir marksistiškais. Nieko gero iš to
makartizmo neišėjo: tik sužlugdė tūkstančius žmonių gyvenimų, sustabdė kultūros
raidą, beviltiškai pralaimėjo per keletą kitų rinkimų ir yra laikomi vienu
tamsiausių JAV istorijos laikotarpių.
Kita vertus yra
Sinicos ir jo pažiūroms artimų politinių lyderių retorikai būdingas aiškus
prieštaravimas. Jei jie aukština tautą ir tiesioginę demokratiją, turėtų gerbti
ir jos balsą referendumų metu. Lietuvių tautai, referendumu sutikus 2003 m. gegužės 10 ir 11 dienomis įvykusiu
referendumu pritarus dėl “Lietuvos Respublikos narystės Europos Sąjungoje”,
atsirado Konstitucinės pataisos, kurių pagrindu Konstitucinis teismas ir
formuoja su ES suderintą šeimos politiką. Cituoja LR Konstituciją iš “LIETUVOS
RESPUBLIKOS KONSTITUCINIO AKTO DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NARYSTĖS EUROPOS
SĄJUNGOJE” : “2. Europos Sąjungos teisės normos yra sudedamoji Lietuvos
Respublikos teisinės sistemos dalis. Jeigu tai kyla iš sutarčių, kuriomis
grindžiama Europos Sąjunga, Europos Sąjungos teisės normos taikomos tiesiogiai,
o teisės normų kolizijos atveju jos turi viršenybę prieš Lietuvos Respublikos
įstatymus ir kitus teisės aktus.”
Logiškai, LR Konstitucinis teismas yra nuoseklus ir dėl šeimos
politikos, ir dėl tos pačios lyties santuokos pripažinimo Lietuvoje. Sinica ir
jam artimi kritikai negerbia konstitucinės logikos, o vadovaujasi savo
įsivaizduojama tautos dvasia, arba tautos mitu ir juo grindžiamomis vertybėmis.
Šiuo atveju radikalai yra jie, o ne tuos, kuriuos jis vadina “naujjaisiais
marksistais”, ir kurie vykdo ir pripažįsta ir lietuvių tautos valią referendumo
metu ir dėl to suformuotą buvimo kartu ES logiką.
Dar viena įdomi
tema yra naujosios politologinės mitologijos ir kaip į ją įtraukiama “kritinė
teorija”. Naujosios politinės mitologijos yra būdingos ir populiariai kairiajai,
ir dešiniajai retorikai. Tokia yra noro būti populiariu kaina šių dienų
pasaulyje. “Novorosija” - Naujoji Rusija
- šio mito pagrindu vykdoma Kremliaus agresija prieš Ukrainą,
“neo-liberalizmas”, jo pagrindu yra kritikuojami šiuolaikinio verslo politiniai
interesai, tarsi jis būtų savaiminis blogis (verslas be politikos sunkiai
įsivaizduojamas dalykas net Kinijos respublikos atveju), neo-marksizmas arba
naujasis marksizmas, kuriam priskiriami visi, kas tik nepuoselėja šaknų ir
kraujo tautinės mitologijos. Sinica rašo: “Neatsitiktinai kritinė teorija
(naujasis marksizmas) ir jos priešybių įveikinėjimo logika tampa ES
integracijos logikos dalimi.” Nuostabu, kaip išaukštinama kritinė teorija (ją
sieju su Frankfurto socialinės kritikos mokykla, su feminizmo ir
poststruktūralizmo autoriais) ir jos reikšmė ES, vadinasi ir Lietuvoje. Tačiau
kodėl tada taip sunku Lietuvos universitetuose, studijų ir mokslo tarptautinėse
atestacijose įrodinėti Kritinės teorijos svarbą, apie kurią daugelis ekspertų
net nėra girdėję? O jau laikyti “Kritinę teoriją” “naujojo marksizmo” dalimi,
tai jau tikrai perlenkti lazdą, atmenant kiek daug marksistų radikaliai neigia
“Kritinę teoriją”.
Atskirai reikia
paminėti Sinicos keistą teiginį esą kairieji: esą tautiškumą “kaip propagandą
įpiršo Basanavičius, Kudirka…”. Reikėtų nurodyti, kas taip teigia, nes
rimtesniuose tyrimkuose, net marksistai taip naiviai termino “propaganda” ar
“agitacija” nenaudoja. Propaganda marksistai laikė nuoseklią ir ideologiškai
pagrįstą teoriją, kurios pagrindu yra vykdoma agitacija arba įtikinėjimas (tai
smarkiai skiriasi nuo to, kaip terminą propaganda vartojo E. Bernays, J. Ellul,
W. Lippmannn, N. Chomsky ir kuriais remdamasis vartoju aš ). Nors, visokio
plauko “teoretikų” pasitaiko ir dešiniųjų, ir kaičiųjų, ir populistų centristų
tarpe, todėl etiketes ir kaltinimus labai lengva surasti ir prikabinti.
Įdomesniai diskusijai reikėtų ir pagrįstos ir autoritetingos citatos.
Na ir paskutinis
dalykas. Sinica ir “naujajam” ES projektui ir “naujajam marksizmui” priskiria
“negatyvią dialektiką”. Pacituosiu, kritikuodamas socialinį konstruktyvizmą (o
taip, čia jaučiama ir A. Jokubaičio įtaka) ir “Europos vienijimo projektą” jis
teigia, kad “Toks požiūris neįmanomas be negatyvios dialektikos. Ji teigia, kad
tikrovė priklauso nuo to, kaip ji yra suvokiama, ir kad pokyčiai plėtojasi
nuolatinio to, kas buvo, neigimo keliu. “. Europos vienijimo projekto vienas iš
autorių yra Jurgen Habermas, Adorno sekėjas. Tačiau dalyko, kurio pasigesime jo
komunikacinio veiksmo ir vėlesnėse teorijose yra būtent - negatyvios
dialektikos. Negatyvią dialektiką ir juo pagrįstą politiką siūlė Th. Adorno,
autorius, kuriuo, deja, nesiremiama kuriant Europos Sąjungos projektą, tačiau
kuriuo remiasi nemenkas kiekis kritiškų autorių, kurie nagrinėja Aušvico ar
Gulago problemas ir kaip šių tragedijų išvengti ES. Negatyvi dialektika nėra
marksistinė tiesiogine žodžio prasme. K. Marxas jos neplėtojo ir ji
prieštarauja Hegelio dialektikai. Sovietų Sąjungoje ir visoje Sovietų
pasaulinėje “stovykloje” šis Adorno kūrinys arba buvo radikaliai kritikuojamas
kaip antimarksistinis, buržuazinis ir buvo visiškai draudžiamas. Ir Lietuvoje
retas Naujosios kairės atstovas puoselėja “negatyviąją dialektiką”. Aš, taip,
puoselėju, tačiau nemanau, kad negatyvi dialektika yra tokia svarbi Europos
Sąjungos projektui, nors linkėčiau to, ypač dabar. Adorno projektas radikaliai
kritikuoja bet kokį populizmą: dešinįjį ir kairįjį, kultūrinį ir politinį,
kartais net per daug, net apokaliptiškai, kas mano manymu tampa net nebekritiška.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą