Mano tezė: mokytojai ir dėstytojai yra vieni iš kūrybinės
klasės atstovų ir jų pagrindinis priešas yra biurokratijos klasė. O partnerių tarp
kitų klasių nėra, savi – tik kūrybinė klasė. Biurokratijos klasė yra linkusi
bendradarbiauti su kapitalistais ir išnaudoti juos, kaip ir kitas klases, nusavindama
savo reikmėms ir gerovei svetimą pridėtinį kapitalą: ir tradicinį, gamyklinį-rinkos,
ir simbolinį-rinkos, sukurtą kūrybinės klasės. Tokiu būdu biurokratija kaip
klasė, prisidengdama valstybės gerovės, saugumo ar kita retorika gyvena
išnaudodama ne tik valstiečius ir darbininkus, bet ir apiplėšdama kapitalistus (kurie
verčiami dalintis nusavinama pridėtine verte) ir kūrybinę klasę. Kad tai
paaiškinčiau, truputis istorijos, įvadui.
Politinių klasių teorija LT nėra populiari. Bandau ją aiškinti jau daug
metų ir girdžiu tarp akademikų tik niurnėjimą, kad tai atgyvena. Klasikinė marksistinė
klasių teorija (György Lukács) dažniausiai skiria valstiečių, darbininkų ir
buržuazijos klases. Feodalai (bajorai, dvarininkai, cechų meistrai...) klasių
neturėjo – tai buvo luominė santvarka. Didžioji prancūzų revoliucija
(1789-1793) buvo luominė: prieš didikų ir Bažnyčios luomą. Bažnyčia iki šiol
gyvena savo luomine nuostata. Biurokratija XIX amžiuje užgimsta kaip luomas
(Rusijos imperijoje – činovnikai). Nei Marksas, nei Leninas ir net Lukács dar
nemato juose klasės. Specialia politine klase jos nelaikė ir Maxas Weberis,
vienas pirmųjų tyrinėjęs šį administracinį-politinį fenomeną ir apčiuopęs jos
autonominius bruožus ir ypatingą, anoniminį, racionalumą, kuris imituoja mokslą
viesiems vienodai primesdamas normatyvus. Ko gero pirmas apie naujos klasės
gimimą pradeda kalbėti Levas Trockis (Преданная революция, 1936), kur klausia: „ar
biurokratija nėra naujoji valdančioji klasė?“ ir atsako teigiamai, kad ji gimė
ir tokia tampa. Vėliau, dar aiškiau biurokratijos
politinę klasę kaip tokią įvardija buvęs Josipo Broz Titio bendražygis,
marksistas, komunistas revoliucionierius, paskui disidentas Milovan Djilas („Нова
Класа“, London, 1957). Remadamasis Djilo tyrimais apie sovietinę biurokratiją
kaip politinę klasė savo tyrimus ir knygą parašė disidentas Michailas
Voslenskis (Номенклатура. London 1984). Biurokratijos vardai yra: nomenklatūra,
valdininkija, administracija ir jos resursai, meritokratija, valstybės
tarnautojai ir kita. Biurokratija pirmiausiai užgrobė viešumą ir ją pavertė
savo kontrolės ir įtikinėjimo objektu. Ji viešumą susiejo su policiniu režimu
ir augančia stebėjimo, kontrolės sistema, taip valdydama mases. Lietuvoje
vadinamasis „specialistų“ valdymas reiškia iš esmės tik biurokratijos klasės
įgalinimą, kai viešumos diskusija ir lenktynės besąlygiškai užleidžiamos vienos
klasės interesams. Valstiečiai kaip visados liko akli biurokratijos klasės
dominavimui, o policinė premjero savimonė apskritai yra imli šiam klasiniam
prieraišumui. Pastebėsiu, kad kapitalizmas ir kūrybinės klasė skirtingai
suvokia biurokratiją kaip savo kliūtį. Kapitalizmas taip pat norėtų atsikratyti
anoniminės kontrolės ir „apiplėštos apiplėšimo“. „Ekspropriatorių
ekspropriavimas“ – viena tų veiklų, kuria nuolatos užsiima biurokratija kartu prichvatizuodama
visą viešąjį sektorių ir jį įvardydama savu. Tačiau kūrybinei klasei priklauso
ne tik mokytojai, bet ir žurnalistai, medijų kūrėjai ir darbuotojai. Būtent jie
šiandien kuria viešumą ir todėl viešumos klausimas tampa svarbiausiu. Viešuma,
komunikacija sąlygoja tai, kaip mąsto mūsų protas. O šis viešasis protas yra
giliai užkrėstas biurokratiniu virusu: įvairiomis normomis, procedūromis,
anonimiškumu, bendrumu, vienmatiškumu. Valdininkijai itin svarbu išsaugoti
viešumos kontrolę. Tuo tikslu, kaip visados, geriausia yra suskaidyti
protestuojančius, privilegijuojant viernus ir nuskurdinant kitus. Todėl, ar mokytojai patys nėra įkalinti iliuzijos:
kad nuolaidų būtinai reikia prašyti iš biurokratijos klasės, o ne pačią šią
klasę suvaržyti ir kalbėti ne tik savo, bet platesnės kūrybinės vardu: kultūros
sferos darbuotojų? Manau labai svarbu, kad mokytojai nebebūtų laikomi „valstybės
paslaugų tarnautojais“, kad jie būtų išskirti iš šios miglos, kad valdininkija
pasimatytų visa, kaip klasė, o ne būtų pasislėpusi už mokytojų. Visuomeninė
sutartis dėl mokesčių paskirstymo gali būti sudaryta ir mažinant biurokratijos
kaip klasės įtaką ir didinant mokyklų ir universitetų kooperuotą savivaldą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą