Haliucinuojantis Mindaugas lietuvio sąmonėje
Apie režisieriaus Nikolo Darnstädto spektaklį “Mindaugas” Šiaulių dramos
teatre
Spektaklio reklama įspėja, kad
jis pastatytas ne visai pagal J. Marcinkevičiaus dramą. Kas tas “ne visai?”,
kai platinamas bukletas skelbia: “Justinas Marcinkevičius, Nikolas Darnstädt
“Mindaugas”? Kai tik patriotas, mokytojas ar šiaip patriotiškai nusiteikusi
šeimyna pamato Marcinkevičius […] ir Mindaugas, tuoj pasiriša tautinę juostelę
ir, patriotiškai iškėlę galvas, atsiveda paauglius istorijos pamokai. Vediniems
tokios nuostatos spektaklyje tenka susidurti su savo pačių košmaru: kažkokiu
šizofrenišku daugybės mindaugų, daugybėje Lietuvos sąmonių klyksmais. Ir nors
spektaklio pradžioje matome pusplikius raguotus ilgapirščius monstrus tarsi besiveržiančius
iš Platono olos, kaip iš šešėlių ir haliucinacijų karalystės, šio paaiškinimo
daugelis žiūrovų nesuvokia. Dar daugiau, neretas šią sceną interpretuoja kaip
laukinius lietuvius siekiančius Saulės, Utopijos.
Spektaklyje matome disocijuotą
lietuviško nesąmoningumo Mindaugą. Kas jis? Kas iš jo yra daugybės
(multiplicity) sąmonėje: moterų, vyrų, daugumoje Lietuvos gyventojų? Šios
pusiau racionalios haliucinacijos budraujant yra tuo stipresnės, kuo labiau
išpūstas yra karaliaus Mindaugo mitas ir kuo labiau jis tuščias. Valstybės
(Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo) diena parlamentinėje demokratinėje
respublikoje, dar ir sukurtoje etniniu pagrindu, yra nesuvokiama,
anachronistiška, ideologiškai begėdiška, traumuojanti naujas ir naujas kartas.
Ar jis buvo baltarusis, rusas, ukrainietis? Taip ir nenujojo iki Baltijos
jūros? Nebūtų šios šventės, šio didžiavimosi neaiškia šlove (ir dar kieno
šlove?), nebūtų ir šio haliucinuojančio šnekėjimo. Tačiau Lietuvos valstybės
menkutėlė ir išvėpusi propaganda žūt būt bando šnekėti mindaugišką tauškalą,
kuris vėl ir vėl gimdo būdraujančių kliedesius. Ką reiškia ši tuščiagarbio
pjedestalo šlovė, ši šventė (karalystės, imperijos, vienybės su Baltarusija,
ko?) šiandienos nepritekliaus, išnaudojimo, ciniško kapitalistinio melo,
migracijos, pabėgėlių, profesinių dramų kontekste? Spektaklis turėjo būti
juokingas, tai beveik siurrealistinė komedija, tačiau Mindaugo mito, didžiosios
istorinės fantazijos našta tokia didelė, kad nusimesti šią kuprą yra kančia, o
kai kuriems ji įaugo į odą, ir ne juokas ją nusilupti. Salėje mačiau, kaip
žmonės bijo juoktis, nors aktoriai labai stengėsi: vis ta mindauginės
karalystės kupra.
Ką tas jaunas (statymo metu buvo
vos 23 metų) Darnstädtas išmano apie mūsų didybę? Kadangi pats prisipažino, kad
neišmano, ir net nebando, jis, padedamas darbščių lietuvaičių, ne tik skaitė
Marcinkevičių ir istorikus, bet ir paėmė gausius interviu, ką žmonės šiandien
galvoja apie Mindaugą karalių ir visa tai gerai išmaišė. Juk jei yra valstybinė
karūnavimo diena, vienintelis karalius žmonėms turėtų būti svarbus. Pagaliau ką
nuveikė, ką pasiekė lietuviški “propagandistai” ne vienerius metus plaunantys
smegenis apie bočių, o gal ir mūsų, didybę? Iš interviu režisierius, jo
komanda, išrinko įdomiausias, keisčiausias, emociškai įtaigiausias reakcijas ir
jas integravo į Marcinkevičiaus pjesę, iš kurios liko tik kontūras, užuomina. O
dekoracijos, siurrealistinės, kylančios iš sovietinės sąmonės reliktų ir
popkultūrinių serialų, turėjo žmonių regėjimus dar labiau vizualizuoti,
pabrėžti. Interviu būdu buvo apčiuoptas
trečiasis Mindaugas, šalia istorinio ir J. Marcinkevičiaus. Haliucinuojantis
būdraujančios sąmonės karalius yra kolektyvinis, daugelio, ne tik vyrų, bet ir
moterų. Štai kodėl spektaklyje Mindaugą kartais vaidina moterys -- dažnai kuri
nors isteriška, klykianti, vadovaujanti ir imituojanti vyrišką mačo, seksistą
ir kariūną. Vigmantas Butkus savo komentare spektakliui pastebėjo kad šiame
spektaklyje “[...] visa jėga veikia daugsyk sustiprintas ir įvairiai modifikuotas
vadinamasis susvetimėjimo arba atsiribojimo, atribojimo efektas („Verfremdungseffekt“),
kurį maždaug XX a. viduryje teatre įteisino Bertoldas Brechtas”. Atribojimo,
susvetinimo efekto, kaip ir Brechto teatro kalbos, žiūrovas nei išmano, nei
apie jį girdėjo. Todėl poveikis yra visai ne karnavalinis, o geliantis
sąmoningumo išviešinimas. Klykiančios moters mindaugiškas pavidalas žeidžia ir
kartu juokina patriotiškų žiūrovų ir į „istorijos pamoką“ atvestų mokinių
savimonę. Kaip draudžiamas heroinas: kartu šildo ir šaldo, sukelia meilę ir
siaubą. Nežinojau net kur įdomiau žiūrėti: į sceną, ar į sustingusius iš siaubo
ir dviprasmybės mindaugofilų profilius. Tačiau galima suprasti ir Darnstädtą.
Moters sąmonėje tuštybės šmėkla - karalius iškyla lygiai taip pat dažnai kaip
ir vyro galvoje. Mindaugas, į jų sąmonę veikiau atkeliavęs ir Marcinkevičiaus
vizijų, nei iš istorijos, yra agresyvus ir nenuolankus pradas, manipuliatorius,
per savųjų kaulus žengiantis valstybininkas. Tiesa, žiūrovui matyti tokį
transgenderinį disocijuotą Mindaugą nelengva, nes kiekvienas nori jį pamatyti
pilyse ar rūmuose, didingume intriguojant ir kovojant.
Iš
kliedinčio karališkumo sėklų išaugęs tuščiažiedis padaras šaukia savo meilę
tėvynei, bet be žmonėms. Minduago karaliaus vizija, kaip ji išmokta, yra:
stipri valstybė be silpnų žmonių. Nereikia nei vieno, tik karaliaus. Kaip
rezultatas - migracija ir bėgimas iš namų, valdžios cinizmas ir romantiniai
sentimentai nusavintiems pušynams. Mindaugo fantazmas su tuo yra tiesiogiai
susijęs. Sąmonėje nėra istorinio laiko, o yra įvykiai, burbulai, kuriuos, kaip
lemputes, galime pritraukti arčiau savęs ir juos pamatyti dabarties bėgsme.
Todėl spektaklis yra antiistorinis. O antiistoriškumas laisvina nuo
propagandos, kuri itin mėgsta didžiuosius pasakojimus ir iškiliuosius mitus.
Antiistorija atveria nesąmoningumo labirintus, kur veikia specifiniai inversijų
dėsniai, kai laikai ir erdvės susipainioja iki to, kad tampa vienas kito
replikomis. Spektaklis naudojasi Davydo Lyncho kinematografiniais nesąmoningumo
vaizdavimais, kurių rasime jo “Vidinėje imperijoje”. Tik lietuviška “vidinė
karalystė” pripildyta ne istorinės romantikos, o dabarties staugsmo. Vidinė
karalystė tai paslaptingi sąmonės koridorių labirintai, kur atvėrus duris
išdygsta netikėtos asociacijos ir į kurias įkritę mes nebesusigaudome nei
kuriame esame amžiuje, nei kokius klausimus sprendžiame. Gal būti todėl šalia
mindaugiško kliedesio laikas nuo laiko nuskamba patriotiniai balsai ar net
Sausio 13 aukų atminimas. Tokie viražai yra ir režisieriui, o dar labiau
teatrui ir aktoriams, politiškai pavojingi, nes užkabini tai, kas yra labai
aktualu ar šventa. Režisierius ir aktoriai spontanišką mindaugiško (ne)sąmoningumo
raišką pavertė juoku, komedija (spektaklyje daugybė puikiu replikų, kaip antai
“ligoninėje pas jį buvo tik viena ranka, bet jis trenkė man kita”). Todėl
besijuokiant su raguotas ir uodeguotais monstrais nebežinai ar spektaklyje
minimi Sausio 13 įvykiai ištariami iškilmingai ir su pagarba, yra tik raguotos
Mortos (aktorius J. Bindokas) pokštas? Kas ta haliucinuojanti istorinė raguota
Morta, karaliaus Mindaugo žmona, kad jai daryti verdiktą apie Sausio 13 aukas,
tik ką išlindus iš kliedesių labirinto? Kita vertus tai yra tiesa: ta pati
sąmonė, gimdanti moterišką Mindaugą, sprendžia ir Sausio 13 pamoką, ir tai
būtina atminti. Pagaliau atsitolinimas yra būtinas, tačiau skausmingai
neįmanomas ,kai dar kalbi apie gyvai atmenamus skaudžius įvykius.
Žiūrėjau spektaklį minint
Atgaivos festivalio 30-metį. Atgaiva (teatro festivalis, laikraštis, politinės
idėjos) siejama su Tautinio atgimimo pradžia 1988 metais. Tautinio atgimimo
idealai buvo truputį kitokie nei kur kas radikalesnio politinio Sąjūdžio, o
dvasia kitokia nei Roko maršų (Antis, BIX…).
Atgaivos ir Tautinio atgimimo pirmutinis siekinys buvo lietuvių kalbos
išaukštinimas, reikalavimas ją padaryti
valstybine (vienas iš iniciatorių kalbininkas Kazimeras Župerka), o
kitas buvo - gaivinti į dvasingumą ir laisvę šaukiančią literatūrą. Štai kodėl
toks svarbus buvo, dabar jau kritikuojamas J. Marcinkevičius. Vienu iš Atgaivos
ženklų tapo A. Škėmos grąžinimas į Lietuvos sceną (G. Padegimo “Žvakidė”, 1988
metai), ir V. Jasukaitytės “Žilvino” pastatymai. Man žiūrint Darnstädtao
“Mindaugą” galvojosi, kad ir gerai, kad šio tautinio atgimimo srovė virsta
kažkuo kitu, kad vietoje Škėmos “Baltos drobulės” dabar matome lietuvių šnekų
ir refleksijų apie Mindaugą “liftus”. Etninė Lietuva bando įžengti į savo
pasąmonės tamsumas, kurių epicentre sėdi “karalienė Mindaugas”, valdovė vyrišku
balsu, transgenderinis Molochas.
Kai kurios Šiaulių miesto
mokyklos užsisako šį spektaklį. Šį norą, gimstantį iš mokytojų nesusigaudymo,
kur eina (mano, kad tai Marcinkevičius, kad tai istorinė pamoka) ir mokinių
žiūrėjimo įvykį komentavo V. Butkus: “N. Darnstädtas parodė, tiksliau, jaunatviškai
siautulingai bei žaismingai įvaizdino daugmaž tai, ką kultūriškai pajėgūs gimnazistai
tyliai galvoja apie „Mindaugą“ ar panašius lietuvių klasikos kūrinius, bet bijo
tai pasakyti, parašyti savo mokytojams. Mat edukacinė sistema pas mus, deja,
kol kas daug labiau skatina ir aukštesniais balais „premijuoja“ interpretacines
ribas ir baimes, o ne drąsą ar paprastą nuoširdumą.” Ir čia atsiveria dar viena
plotmė, kurios Darnstädtas nespėjo pajuokti: „karalius“ gyvas švietimo
sistemoje, ir rikiuoja savo gretas haliucinuojančiam mūšiui, kur mokiniui
nelieka vietos drąsiai ir atsiskiriančiai, avangardinei ar postmoderniai
interpretacijai, nelieka būdo savo
laikui ir dvasiai, nes jis jau užimtas šmėklų. Išsilaisvinti iš jų globos,
vadinasi jas pamatyti ir atpažinti.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą