Revoliucija, universitetai ir
masių sukilimas
Šiaurės Afrikoje sklendžia
pasakojimas: esą prieš Tuniso ir Libijos revoliucijas Libijos lyderis Muammar
al-Gaddafi kritikavo Tuniso prezidentą Zine Ben Ali (prezidentavo 1989-2011).
Gaddafis: “Kam tu statai universitetus? Juk žmonės, kai tik įgys išsilavinimą,
sukils prieš tave”. Į tai Ben Ali atsakė: “geriau prieš mane sukils
universitetų žmonės, o ne tavo tamsi liaudis”. Tame tiesa ir gili pamoka
diktatoriams ir šalims, kurie menkina ir mažina universitetus, kaip Lietuva.
Abu buvo nuversti, tik Ben Ali po Tuniso
revoliucijos 2011 metais laimingai išskrido į Saudo Arabiją, o Gaddafis tais
pačiais metais buvo išniekintas, žiauriausiu būdu nukankintas ir nužudytas, o
jo kūnas kurį laiką tąsomas kaip padvėsusi katė. Tuniso revoliucija atvėrė
sunkios demokratinės raidos kelią: įveikiant korupciją, neskaidrumą ir
infliaciją, o Libijos revoliucija atvėrė vartus populizmui ir ISIS, politiniam
chaosui, terorui, moterų ir kitaminčių persekiojimui ir žudymui. Tuniso ir
Libijos palyginimas yra klasikinė revoliucijos formulė: jei revoliuciją pradėję
intelektualai neišsaugo savo lyderystės pamažu ateina masių teroras.
Afrikos ir Azijos demokratijos
atvedė į valdžią ne tik progresyvią visuomenę (Tunisas ir Alžyras), bet ir
pažadino juodžiausią iš liaudies gūdumos kylantį terorizmą (Libija, Sirija). T.
Hobbes “Leviatane” pastebėjo, kad lygybės troškimas pažadina pavydą ir
kerštą... galiausiai, pridurkime, ir terorizmą. Prancūzų revoliucijos metu
Voltero ir Rousseau gerbėjai žirondistai nesustabdė jakobinų pakilimo ir vis
naujų kruvino teroro bangų. Rusijos socialdemokratai – menševikai, eserai, po
1917 m. vasario revoliucijos nesustabdė bolševikų ir augančio iš apačių teroro.
Mitas apie Staliną slepia pilkosios masės teroro geismą, kuriuo naudojosi
bolševikai, užkasdami vieną po kito savo lyderius, ir nacistai, galiausiai
palaidoję savo šalį. Libijos ir Sirijos revoliucijos apsišvietę inteligentai
nesuvaldė apačių demokratijos, pavydo ir keršto, virtusio socialiniu ISIS
(Daeš) ir kitų islamiško bolševizmo pagrindu. Investicijos į švietimą, universitetus
yra būdas apsisaugoti ne tik nuo atskirties grupių ir menką išsilavinimą
turinčiųjų keršto, bet ir modernizuoti kraštus. Tie, kas mano, kad univerai rengia “žmogiškuosius
išteklius” rinkai, suvokia mažai. O taip mano dauguma LT švietimo sistemos
administratorių. Univerai yra
valstybės vidinio saugumo nuo masių sukilimo pagrindas ir visų modernių
revoliucijų ir reformų šaltinis.
Dalyvavau konferencijoje Benin
Mellalio (Marokas) Sultan Moulay Slimame universitete (2019 kovas), kur su
senais savo draugais iš Maroko ir Tuniso svarstėme be filosofijos problemų ir
politinį trečiojo pasaulio šalių likimą. Maroką valdo karalius Mohammedas VI.
Apie 2004 metus jis pradėjo švietimo ir elitų reformą kas padėjo jam 2011
neramumų metu išlaikyti valdžią ir neleisti Libijos scenarijaus. Vis dėlto
didelė dalis šalies lieka tradicinio berberų patriarchalizmo įtakoje. Benin
Mellalyje – moterys nevaikšto į lauko kavines ir barus, o toliau pietų kaimuose
– jos neleidžiamos ir mokytis, tai ne Kasablanka ir net ne Marakešas. Karalius
ir jo parlamentas vangiai, bet vis daugiau investuoja į universitetus ir
technologinę modernizaciją ir vaizduoja kaitumą (paradoksali raudonojo monarcho
idėja). Šiuo valdymu, Maroko monarchija labai panaši į vis dar N. Nazarbajevo
Kazachstaną ir Alijevų Azerbaidžaną. Kalbėjausi su Sultan Moulay magistrantėmis
ir doktorantėmis: jos moka po 3 kalbas, programuoja, skaito J. Derrida ir G.
Deleuze. Jų siaubas būtų visuotiniai demokratiniai rinkimai: tada masės, kurios
šiuo metu rūsčiai žiūri į universitetus, uždraustų studijas ir paverstų
nuolankiomis berberų žmonomis, geriausiu atveju... O blogiausiu, kaip Afganistane: prievarta ir
mirtis. Afganistano atvejis čia irgi gerai prisimenamas. Todėl universitetų
jaunimas ir nori demokratijos, ir jos bijo: gali ateiti “talibai”.
Bolševizacija, talibinizacija yra demokratijos be stiprių universitetų pasekmė.
Kas mažina investicijas į švietimą atveda į valdžią pirmiau populistus, vėliau
oligarchus, galiausiai – tuos nuverčia masių sukilimas ir palaimina apačių
“talibus”, “tikratikius”, fanatikus. O šie jau bando įvesti “tvarką ir
teisingumą”, kurie neturi nieko bendra su kairumu, o yra barbarybės pergalė.
Atrodo, kad
apšviestasis autoritarizmas yra išeitis, jei jau neturi išsilavinusios
liaudies. Tada, kaip Tunise ar Kazakstane, ar Maroke: išsilavinusios naujos
kartos nori reformų, emancipacijos: moterų, plačiau – lyčių, reikalauja
įvairovės (diversity) politikos, multikultūralizmo, autonomijų, NVO, tačiau
elitų reformų keliu. Kita vertus, būtent intelektualai, inteligentai, sergantys
ideologijų virusais, yra tie, kas žadina masių terorą.
Ne paprastas universitetinis
išsilavinimas, o jo įvairovė, idėjų ir galių pusiausvyra saugo nuo minios
demokratijos. Šitai valdantieji Maroko, Azerbaidžano, Kazachstano elitai
suvokia tik matydami abu: ir islamo teroro pavojų, ir valdančiųjų klanų karų
grėsmę. Vienu metu, iki šiol, Maroko
universitetuose filosofijos studijos pakeistos Islamo studijomis. Tik dabar
pradedama suvokti, koks giliai klaidingas padarytas žingsnis. Islamo studijos
atveria kelią talibams, tikratikiams, kaip ir krikščionybės studijos.
Geriausias priešnuodis religiniam fanatizmui yra kritinė filosofija. Religija
ir kritinė filosofija yra antagonistai, kad ir kaip jas bandoma suartinti, jie
turi būti antagonistai. Religijos ir filosofijos/etikos katedros privalo
oponuoti vienos kitoms, filosofija turi būti bent kiek volteriška, ciniška,
ateistinė, kad atsvertų religinį dogmatizmą.
Pamenu seną Baltarusijos EHU
universiteto rektoriaus (buvusio) A. Michailovo repliką, apeliavusią kažkur į
1993-1995 metus: „Kol mes hermeneutiškai nagrinėjime Hegelį ir Heideggerį,
atėjo jie ir mus išvijo iš savo šalies“. Tai reiškia, kad universitetuose reikalinga
tokia filosofija, kuri yra kartu ir kritinė teorija, ir socialinė-politinė
kritika, virstanti praxis. Filosofijos vertimą pilietine ar antropologine
praktika bandžiau įgyvendinti ir Peterburge, ir Šiauliuose, ir Kaune, VDU. Ir
visur nelabai sekėsi: fakultetai nori arba religijos, arba filosofijos
istorijos, kuri nevirstų jokia socialine ir politine kritika, ir jokia praxis.
Tada lengviau valdyti kaip dabartiniam Baltarusijos valstybiniame universitete,
kur filosofiją keičia istorija ir ideologija ... ar dabartiniame Peterburgo
Filosofijos institute, kur filosofiją bando išstumti religija. Tada nebelieka
kritinės visuomeninės pozicijos, nelieka H. Arend Vita activa, H. Marcuses
praxis. Pamažu filosofiją ima išstumti religijos, vėliau krikščionybės studijos,
kreacionizmo doktrina (JAV universitetuose), religijos filosofija, ideologijos
studijos, “specialistų” rengimo reikalavimas ir, pagaliau, universitetų
mažinimas. Atsiveria populizmo ir banalumo perspektyva. Mano knygoje „Dvasinė
niekšybė“ tik tik prisiliečiau prie decivilizacijos politinių procesų, Manau,
decivilizacijos klausimas yra labai svarbus ir blogiausiai, kad jį atveria
banalėjanti demokratija, demokatinė talibizacija. Kažkada mano du mėgstami kairieji
F. Lyotardas, C. Castoriadis dalyvavo „Socialisme ou Barbarie” (Socializmas ar
barbarybė) veikloje. Šį pavadinimą jie paėmė iš R. Luxemburg analogiško šūkio,
nukreipto prieš bolševikinę barbarizaciją. Socializmas negali būti baisioji
masių barbarybė, kairieji neturi remti tamsiųjų masių žemiausių geismų (W.
Reicho teiginys), ir privalo kritikuoti universitetų menkinimą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą