Drąsos aistrai bliuzas. Apie džiazo spektaklį „Sonio
bliuzas“, režisierius
Žilvinas Vingelis, Baltijos kamerinis operos teatras. Du kartus pažiūrėjau šį
spektaklį, pačios pradžios ir po ilgesnio spektaklio tapsmo, o taip pat kelis
kartus perskaičiau James Baldwino apsakymą „Sonio bliuzas“ šio rašytojo ir
socialinio politinio kritiko, aktyvisto kūrybos ir veiklos kontekste. Ankstyvoji
spektaklio versija man buvo kiek įkyri dėl muzikos, vaidybos, o 2018 gruodžio 5
versija jau daug labiau patiko: džiazo muzikantai įsijautę improvizavo, spektaklis
ir aktoriai patyrė daugiau virsmų galiausiai atverdami daugiau drąsos vaizduojamajai
aistrai. Tačiau mano žvilgsnis yra tarp Baldwino ir džiazo spektaklio: svarbu
tai kas buvo rašytojo sakoma ir kas buvo režisieriaus ir aktoriaus girdima ir
perteikiama. Bet kokiu atveju iš žiūrėtų „Sonio bliuzo“ pastatymų (skirtingų
pjesių) Ž. Vingelio man pasirodė įdomiausias.
Norint suprasti Baldwino „Sonio bliuzas“ pravartu lygiagrečiai skaityti jo
romaną "Džiovanio kambarys" ("Giovanni's Room", 1956). Priežastis yra paprasta: romane
ir apsakyme dviejų pagrindinių veikėjų santykis ir emocinė raida yra analogiška.
Pagrindiniai veikėjai yra vyrai, tik "Džiovanio kambaryje" abu yra homoseksualūs,
o Sonio bliuze tai yra du broliai, be jokio gėjų santykio rodymo. Vis dėlto abu
kūriniai yra apie vyrų meilę, tik kitokią. "Džiovanio kambario" protagonistas
Davidas yra gana šaltas ir racionalus, savo jausmų bijantis amerikietis, o "Sonio bliuze" tokios charakteristikos priskiriamos protagonistui mokytojui iš
Harlemo. Atitinkamai Džiovanis ir Sonis yra aistros vyrai, kuriai jie atsiveria
ir kuri juos pražudo. Baldwinui, ką jis daug kartų pabrėžė, gyvenimo prasmė yra
drąsa laisvai aistrai ir asmens išsivadavimas yra jo vidinės, egzistenciškai
reikšmingos aistros išlaisvinimas. Aistra gali būti mokslui, religijai, meilei,
kūrybiniam darbui, šeimai... tačiau ji yra pavergiama hegemoninių, norminių
rėmų, išnaudojimo ir žeminimo praktikų. Pirmas žingsnis yra išsivaduoti iš
tavyje sėdinčio siaubūno, kuris pats, savo noru naikina savo vidinį troškimą
paklūsdamas išorinei tvarkai ir prievartai. Tačiau vienišiaus išsilaisvinimas,
kaip rodo „Džiovanio kambarys“ ir „Sonio bliuzas“ veda prie susinaikinimo.
Beje, apie tai byloja ir didžiosios klasikinės tragedijos, kur aistros
pavergtas žmogus pražūna likimo sūkuriuose. Tik jų patarimas abejotinas:
atsisakyti savo aistros, savo svajonės, gyvenimo prasmės. Baldwinas kalba
priešingai: ne, reikia dar labiau įgalinti egzistencinį troškimą. Tačiau negali
tapti laisvas vienas, tik kartu su draugu arba su pakeleiviais, su bičiuliais
ir jų draugija. Kai tavo meilę girdi ir išdrįsta priimti kitas ir tas kitas yra
įgalinamas savo aistrai, tada ir nušvinta tikrojo emocinio džiaugsmo įvykiai.
Vis dėlto ir to nepakanka, ką liudija Baldwino vieši pasisakymai ir jo kova už
afroamėrikiečių ir gėjų teises, už jų balsą. Griaunanti aistra negali būti
išlaisvinta , ji dar turi išsivaduoti iš savo pačios negatyvumo: kaip
afroamėrikiečiai turi išsivaduoti ir iš savo baltųjų demonizavimo, iš baltojo,
kuris sėdi kiekviename juodaodyje ar iš homofobo, kuris tūno kiekviename
gėjuje. Tačiau ir to nepakanka: reikia išlaisvinti baltuosius iš juose
pasislėpusio „nigerio“, juk būtent baltieji ir yra „nigerio“, antisemitizmo įvaizdžių
kūrėjai ir subjektai. Tik tada, kai baltieji bus išlaisvinti priimti kitą rasę,
o homofobai – priimti kitą lytinę pasaulėjautą, bus pasiektas
galutinis aistros įgalinimas. Džiovanis ir Sonis išsivaduoja patys ir tik pradeda laisvinti savo draugus, bando
įgalinti jų aistrą. Tai tik pirma pradžia, dar toli iki draugų ir revoliucijos.
„Džiovanio kambarys“ kalba apie drąsą ir baimę gėjų meilei, apie jų apie
apsisprendimą ir prisipažinimą. Pagrindiniai herojai yra baltieji ir romanas,
išoriškai žvelgiant, nėra susietas nei su rasizmo, nei su gimtojo Baldwinui Harlemo
temomis. Romano kontekstas: hyper maskuliniškumo dominavimas visose viešojo
gyvenimo sferose įskaitant kiekvieno individo mąstymą: moterų ir vyrų, gėjų ir
lesbiečių. Išvaduoti šį jausmą iš šios hegemonijos buvo sunku. Antra problema,
kad tai kas išstumta – gėjų ir lesbiečių subkultūra užsidaro savyje ir sukuria
savus prievartos ir pasitenkinimo dėsnius, įskaitant manipuliaciją aistra, vyrų
prostituciją, empatijos stoką, vidinį nerimą ir baimę. Visi šie bruožai
perteikti aiškinat protagonisto meilę gėjų baro barmenui Džiovaniui, kuris pats
neretai uždarbiauja vyriška prostitucija ir kurį baro savininkas gėjus Giljomas
linkęs išnaudoti. Istorija baigiasi tragedija: baro savininkas pasinaudoja Džiovanio
maldavimu grąžinti jį į darbą, seksualiai jį išnaudoja, o po to vėl išmeta. Džiovanis,
įsiutęs dėl dvigubo pažeminimo, užmuša Giljomą ir po to nuteisiamas mirti. O
protagonistas, protingas gėjus, žiūri iš šalies, bijo savo meilės Džiovaniui, bando
būti biseksualus, vaizduoja meilę moteriai, nors ir nesėkmingai. Todėl jo
racionalus konformistinis požiūris ne tik nepadeda, bet ir traumuoja ir jį
patį, ir Džiovanį, ir jo moteris. Analogišką istoriją stebime „Sonio bliuze“,
mokytojas bijo savo meilės broliui, vengia empatijos ir tik priesaika motinai
paskatina jį atsiverti brolio jausmams. O Sonis priešingai, pasineria į jausmų
sūkurį, kuris sulieja jį su džiazo muzika, su juodųjų džiazo subkultūra, jis
bando išlaisvinti savo jausmus ir padėti broliui jausti muziką, atverti
emocijas. Ir nors istorija baigiasi blogai, Sonis už heroiną yra suimamas,
tačiau yra ir didelė prošvaistė, kurią spektaklio režisierius ir aktoriai
pabandė emocingai ir simboliškai išreikšti: spektaklio pabaigoje (atitinkamai, apsakymo
pabaigoje) pasirodo tigru drabužiais (tigras – išlaisvintos aistros)
persirengęs Sonis, kuris tiesiog laimingas siautėja su atsipalaidavusiu broliu.
Tačiau tai tik pažadas, nes už baro durų yra įtraukus į nusikaltimus Harlemas,
amerikoniškas rasizmas, baltųjų nepakanta ir afroamėrikiečiams, ir gėjams. Tai ko nepapasakoja „Sonio bliuzas“ toliau
pasakoja pats Baldwinas ypač savo politine veikla.
Baldwinas atviras juodaodis gėjus ir Harlemo, dar iki gėjų išsivadavimo,
iki 1980. Šia prasme, jis vienišius herojus ir jaučia pirmiausia savo unikalią
išsilaisvinimo istoriją - iki bet kokių kitų juodųjų gėjų išsivadavimų. Todėl visa
ką jis rašo, dar labai asmeniška, dar tik įžengia į draugų ratą ir į politiką.
Nėra ką kopijuoti, jis pirmas, kažkur kitur toks pat vienišas kovotojas už gėjų
ir hipsterių teises Allenas Ginsbergas rašo poemą „Staugsmas“. Raoulio Pecko
pilnametražis dokumentinis filmas „Aš ne jūsų negras“ ("Am Not Your
Negro" (2016) padeda geriau suvokti to laiko (manu tinka ir šiai dienai) įgalinamos aistros filosofiją. Filmas yra
politinio žanro ir remiasi Baldwino neužbaigta knyga „Atmink šiuos namus“ („Remember
this house“). Dokumentalisto ir socialinio-politinio kritiko Pecko sritis yra
dokumentiniai filmai apie laisvos įvairovės visuomenės tapsmą, tačiau jis toli
nuo gėjų tematikos. Filme „Aš ne jūsų negras“ jis nagrinėja tik vieną
diskriminaciją: rasistinę, kurios šaltinis yra baltųjų gerovė, jų ir jiems
skirta demokratija, gerovės visuomenės mitas, baltųjų maloningumas ir
humanizmas. Tačiau jis neaiškina antrojo diskriminacijos rato: nei lyties, nei
religinės. Todėl apie tai, kodėl bėgo iš Harlemo ir JAV Baldwinas - pasakyta
mažiau nei pusė, todėl ir aistra, kurią Baldwinas ragina ginti, įvardyta tik iš
dalies. Panašiai kaip baltieji dėl savo gerovės slepia kasdienybės rasizmą,
taip ir heteroseksuali gerovės vaizduotė slepia homofobiją. Tačiau tada meilė
yra ne visa, kaip ir laisvė ne visa, o tik mažiau nei pusė. Peckas kuria
garantuotos sėkmės filmą, juk kalbama apie kovos už rasinę lygybę didvyrius
Medgarą Eversą, Malcolmą X, Martiną Lutherį Kingą – Baldwino bendražygius, jo
draugus, kritusius nuo rasistų kulkų. Vis dėlto, kadangi pats Baldwinas kukliai
savo vaidmenį nutyli, iš filmo jo rolė lieka iki galo nesuvokta.
Peckas žūt būt laikosi demokratinio vairo ir seka Medgarą (edukacinė lygybė) ir
Lutherį (teisinė lygybė), bet ne Malcolmą (kova už religinius skirtumus), ne
Black Panters (kova pasipriešinant jėga) ir ne Baldwiną (ne tik rasinis, bet
ir gėjų, galiausiai – aistros išlaisvinimas).
Ar Ž. Vingelio spektaklis mums padeda kitaip, aktualiai mums perskaityti
Baldwino pjesę? Manau, netobulai, bet taip. Padeda tai, kad skamba
improvizacinis džiazas ir muzikantai suvokia savo vaidmenį: žaisti tarp Herlemo
istorijos ir Vilniaus, kad aktoriai galiausiai parodo būtinybę išlaisvinti savo
jausmus vienas kartu su kitu. Juk be broliškumo empatijos, kažin ar galima
kalbėti apie kokį kitą įgalinimą. Ir dar, Ž. Vingelis organizuoja viešas
diskusijas po spektaklio (ne jis vienas tai Lietuvoje daro) ir tai pasitarnauja
teatro įtraukimui į viešąją sferą. O be šio žingsnio teatras pasimeta vartojimo
šiukšlyne ir reginių konkurencijoje ir menkai tebevykdo savo egzistencinę ir
politinę funkciją.
1 komentaras:
Įdomu ar naudojamos automatizavimo sistemos. Tokios kaip Desigo Insight programinė įranga pvz ?
Rašyti komentarą